Публикация

7-те най-големи мита за диетите

Ето няколко неистини, свързани с диетите:

Соковете прочистват организма, а от диетичните безалкохолни напитки се отслабва.

В безалкохолните напитки има повече калории, отколкото мислят хората и те допринасят за натрупване на излишно тегло. Това се отнася както за подсладените газирани напитки, така и за соковете и различните “здравословни” напитки.Според изследване на учени от Бостън  хората, които употребяват изкуствени подсладители са по-застрашени от напълняване. Тяхната теория е, че тези подсладители засилват желанието за по-калоричните храни. Най- сигурно е когато пазите диета е да пиете само вода.

Бирата прави коремче.
Учените винаги са смятали, че калориите в алкохола не трябва да бъдат пренебрегвани. В 1 грам алкохол има 7 калории. За сравнение, 1 грам тлъстини съдържат 9 калории, докато протеините и въглехидратите, включително простите захари, съдържат 4 калории на грам. Може да си представим обаче изненадата на учените ,когато разбрали резултатите от едно 13-годишно наблюдение на 19,220 американки, което показало, че трезвеничките са по-застрашени от свръхтегло от жените, които редовно си попийват бира, вино или концентрат.

Това явление било потвърдено и след като били отчетени и битовите навици на изследваните жени като спортуването, начина на хранене и тютюнопушенето. Учените от Харвард твърдят, че  резултатите от изследването се дължат на биологичния ефект на алкохола. Те отбелязват обаче, че жените, които са били наблюдавани, са имали здравословно тегло и че не препоръчват алкохола като средство за отслабване.

Ако се спортува, може да се яде всичко.
Според специалистите  само от спорт не може да се отслабне много. Ако не са съпроводени от диета, количеството физически упражнения, които трябва да се извършат, за да се свали половин кило са непосилни за повечето хора.

Кантарът едва ли ще помръдне надолу ако само спортувате, казва специалистът по затлъстяване от университета в Колумбия Сюзън Карнел. Ще постигнете резултати само ако контролирате начина си на хранене.

Тя съветва да не се изоставят спортните навици, защото те са полезни за общото здравословно състояние, включително за мозъка, сърцето, костите, за поддържане на теглото и регулиране на апетита. Хората, които след диета са свалили килограми могат да запазят теглото си с ежедневни физически упражнения.

Наситените мазнини са вредни при всички случаи и причиняват целулит.
Целулитът не се различава от другите телесни мазнини; някои мазнини просто се натрупват във вид на целулит по някои части на тялото. Причината за излишните мазнини по тялото са излишните калории, без значение дали те идват от бекона, поничките или суровите моркови.

Преди време не се правеше разлика между наситените мазнини и трансмазнините. Сега обаче се знае, че трансмазнините са наистина много вредни, а наситените мазнини, които се съдържат главно в животинските продукти  имат решаваща роля за някои функции. Например те помагат на организма да усвоява калций и омега-3 киселини, засилват имунната система и предпазват главните органи от заболявания. А в малки количества дори помагат при провеждане на диета. Както посочват диетолозите, човек може лесно да погълне огромно парче нискомаслено сирене, защото е безвкусно, но ако си хапне едно малко парченце пълномаслено сирене изведнъж ще се засити.

Учените препоръчват приемането на 20 грама наситени мазнини на ден, една трета от ежедневната допустимата доза мазнини. Един малък бургер съдържа 7 грама наситени мазнини – колкото и една бучка масло.

Честото похапване засилва метаболизма и помага за отслабването.
Както продължителното гладуване, така и честото похапване са пагубни за диетата, защото водят до трупане на калории. Непрекъснатото хрупане по шепа бадеми или отпиване от някаква плодова напитка непременно  се отразява на талията.   

Навикът да се похапва често разстройва цикъла на хранене и по този начин човек не може да определи кога е гладен и кога е сит. Продължителното ядене без мярка по всяко време и навсякъде води до безмислено поемане на по-големи количества храна, което се отразява зле на диетата.

Енергийните храни и напитки помагат за отслабването.
Всички тези добавки са преработени храни. А те по правило могат да саботират дори и най-строгата диета , защото се абсорбират прекалено лесно от организма. Фактически преработените храни са частично смлени и дават възможност на стомаха да мързелува. Те спират енергията и допринасят за натрупване на килограми.
Обратно на тях за смилането на нормалната храна организмът изразходва значително количество енергия. По тази причина хората, които се хранят със сурови храни отслабват по-бързо. Учените не препоръчват диета, която е основана само на сурови храни, но съветват да се избягва консумацията на преработени храни.

Обезмаслените храни пазят от натрупване на тлъстини.
През 80-те години на миналия век започна масово популяризиране на нискомаслените диети. Едва наскоро се разбра колко погрешен е този подход. Според д-р Майкъл Олдърман, който нарича тази диета “ безконтролен експеримент върху целокупното население”, лишаването от мазнини може би е допринесло за увеличаването на затлъстяването и диабета сред американците.
 
Вече знаем, че мазнините са жизнено необходими. От тях зависи оптималната функция на мозъка, сърцето, кожата и други главни органи, както и усвояването на много витамини.
 
Мазнините са полезни и при спазване на диета.  Преди 5 години беше установено, че смилането на мазнините подтиска хормона грелин, който поражда чувството за глад и същевременно засилва отделявето на пептиди, които създават усещане за ситост. Също така умереното количество мазнини може да понижи гликемичния индекс на храните, от което се огладнява по-бавно.

Коментари