Публикация

Как лесно да повишите тонуса си по време на зимния сезон

През последните години заедно с промяната на характерните особености на сезоните се затруднява и адаптацията на организма към неочакваните промени във времето. Всички сме свидетели на нетипично високите температури през януари или на неочакваните захлаждания през лятото. Тези резки колебания объркват биоритмите на тялото и предизвикват чувството на необичайна умора. Тя се определя така, защото се явява в хода на рутинното всекидневие – без да е налице физическо или психическо претоварване.

Все пак има и други фактори освен климатичните, които влияят върху това състояние, но често не си даваме сметка за тях:
• Намалена продължителност на деня и съответно липса на достатъчно слънчева светлина. Това предизвиква депресивни нагласи по чисто биологичен път. Липсата на слънце намалява производството на важни химически субстанции в мозъка, които повдигат настроението и самочувствието;

• Небалансирано хранене. Въпреки изобилието от всякакви продукти на пазара нищо не е както през лятото. Хранителните навици в България все още се подчиняват на представата, че през зимата се ядат тлъсти меса, солени туршии, мазни тестени продукти, често обилно полети с различни алкохоли. Множеството празници допълнително провокират трапезните излишества;

• Заседнал начин на живот. Обездвижването, престоят на закрито, сухият въздух в помещенията водят до спадане на имунитета и до парадоксално чувство на умора. Колкото повече един човек седи и лежи, толкова по-трудно след това се раздвижва;

• Боледуването от сезонни инфекции. Острата фаза на настинките преминава за около седмица, но пълното възстановяване на организма отнема още време. А ако сте прекарали грип, възстановителният период е поне две седмици. Освен това приемът на антибиотици нарушава микробиологичния баланс в организма и е допълнителен фактор за умора.

Как да се противодейства на спадналия тонус през зимата точно след края на празниците, когато почивните дни едва са отминали, а до летните отпуски има страшно много време?

На първо място, старайте се да прекарвате колкото се може повече време на открито. Дори и да е студено навън, ако не духа прекалено силен вятър и няма гъста мъгла, разходете се за 30–40 минути с бърза крачка. Един път седмично идете до парк или планина за половин ден. По време на обедната почивка в работата си набележете място за хапване на около километър от офиса и идете пеша дотам. Ако пък навън съвсем не става за излизане, стремете се да качвате стълби, вместо да ползвате асансьора, посетете с колата близкия мол и обикаляйте динамично огромните коридори. Домашен велоергометър също е добро решение, защото вече са на достъпни цени, а позволяват да тренирате, докато гледате новините или любимия си сериал.


Вечер у дома запалвайте ярко осветление. Новите енергоспестяващи крушки създават илюзията за слънчева светлина, а хабят съвсем малко ток.

Стремете се всеки ден да изяждате няколко пресни сурови продукта – един морков, портокал, ябълка. Овесените ядки на закуска с мед и малко пшеничени трици са идеално начало на деня.

Витамините на таблетки имат своята роля за добър тонус, но не са специфичен начин за преодоляване на умората. Енергийното ниво на организма може да се подобри чрез някои незаменими аминокиселини. За съжаление те не могат да се набавят чрез храната, но ги има в препарата на природна основа „Сарженор”.

Ако прекарате заболяване, което изисква прием на антибиотици, след това задължително направете курс с пробиотици, например „Лакто-4”. Това са капсули, съдържащи полезни бактерии, които живеят в храносмилателната система и имат отношение не само към усвояването на полезните вещества, но и към локалния и общия имунитет.

Коментари