Публикация

Как да намалим риска от алцхаймер?

Сега те твърдят, че появата на болестта – най-разпространената форма на деменция, съставляваща 60% от случаите – не е нито въпрос на съдба, нито неизбежно последствие от остаряването.

Предразположението към развитие на алцхаймер е свързано с гените, но те не са решаващите. Влиянието на гените може частично да се намали или активизира от начина на живот. Това означава, че хората с такива гени са по-предразположени, но в никакъв случай не са обречени да развият алцхаймер.

Специалистите вярват във възможността за намаляване на проявлението на тези гени в ранния стадий на болестта и за лечението на алцхаймер преди той да стане необратим.
 
Симптомите на болестта се проявяват рядко преди 65-годишна възраст. След навършването на тези години вероятността за развитието й се удвоява на всеки 5 години.
 
Медицината е доказала, че решенията, които взимаме всеки ден, могат да помогнат на мозъка да функционира успешно и на 90-годишна възраст или до края на живота ни.

ПРАВИЛНОТО ОТНОШЕНИЕ КЪМ АЛКОХОЛА
Един коктейл или чаша вино дневно могат да допринесат за забавянето на деменцията. Изследванията показват, че алкохолът действа противовъзпалително (възпаленията провокират алцхаймер) и повишава добрия холестерол, който предпазва от деменция.

Неотдавна учени от Северна Каролина откриха, че хората на средна възраст, които изпиват по 8-14 алкохолни питиета седмично са с 37% по-малко застрашени от деменция в сравнение с пълните въздържатели.

Хората обаче, които отвреме навреме се напиват, са с по-висок риск от развитие на болестта. Изследване на финландски учени показа, че хората на средна възраст, които се напиват поне веднъж седмично, (например изпиват наведнъж повече от 5 бутилки бира или бутилка вино), са 3 пъти по-застрашени да развият след 25 години деменция, включително алцхаймер.

ГЕНЕТИЧНА ПРЕДРАЗПОЛОЖЕНОСТ
Една четвърт от хората носят в себе си генетична бомба със закъснител, която ги прави от 3 до 10 пъти по-податливи към болестта на Алцхаймер. Генът се нарича apolipoprotein E4 или ApoE4. Ако сте наследили един единствен вариант на ApoE4 от единия родител, рискът да развиете алцхаймер се утроява.

Ако сте наследили двойна доза от ApoE4 от двамата родители, рискът нараства 10 или повече пъти.  Фактът, че носите ApoE4 не ви обрича непременно на алцхаймер, но той е главната известна генетична заплаха.

ПО ЕДНА ЯБЪЛКА НА ДЕН...
Според последни изследвания, ябълковият сок засилва производството на acetylcholine в мозъка, което върши същата работа като предписвано лекарство при алцхаймер.

Изпълнявайте старото правило за една ябълка на ден. Може и 2 ябълки или 2 чаши сок. Освен това ябълките действат противовъзпалително и намаляват риска от диабет тип 2, високо кръвно налягане, инсулт, болести на венците и трупане на мазнини около талията – всички те са фактори за развитие на алцхаймер.

УПРАЖНЯВАЙТЕ РАВНОВЕСИЕТО НА ТЯЛОТО СИ
Учени от университета във Вашингтон са изследвали двигателните способности на 2288 души на около 65-годишна възраст без признаци за алцхаймер. След 6 години 319 от тях развили деменция.

Тези, които били показали най-добри умения да пазят равновесие и да се движат, били 3 пъти по-малко склонни да развият деменция от хората с по-слаби физически възможности.

Добрата новина е, че упражненията могат да подобрят равновесието драматично за месеци и дори за седмици. Непременно правете ежедневно упражнения за пазене на равновесие, особено след като навършите 60 години. Опитайте да застанете на един крак или да ставате и сядате без помощта на ръцете си. На всяка възраст трябва да се опитвате да стоите по 30 секунди на един крак с отворени очи.

КОНТРОЛИРАЙТЕ КРЪВНОТО НАЛЯГАНЕ
Поддържането на нормално кръвно налягане на средна и по-късна възраст е признато за главно предпазно средство срещу западането на умствените способности и деменцията. Неконтролираното кръвно налягане всъщност предизвиква ранна загуба на паметта и удвоява риска от алцхаймер. Правете всичко възможно от рано да поддържате стойности от 120/ 80 на кръвното си налягане. Налягане от 140/90 се смята за прекалено високо. Купете си апарат и следете стойностите си и ако те постоянно са над нормата се консултирайте с лекар.

ЯЖТЕ МНОГО ГОРСКИ ПЛОДОВЕ
Учените постоянно се убеждават, че консумирането на горски плодове помага за подобряването на функциите на остаряващия мозък.  Екип от Чикаго е открил, че по-възрастните жени, които ядат ягоди поне 2 пъти месечно, забавят с 16% намаляването на умствените способности.

Способността на горските плодове да съхраняват невроните и да стимулират умствените функции се дължи на съдържащото се в тях голямо количество антиоксиданти във вид на полифеноли и антоцианини.

Тези вещества блокират окисляването и възпалението на мозъчните клетки, което води до алцхаймер, и дори стимулират раждането на нови мозъчни клетки.

Специалистите препоръчват да се изяжда поне по половин чаша горски плодове на ден – сурови, замразени или на сок. 

Коментари