Публикация

Колко тежи дамската ви чанта?

Може ли чанта да причини артрит? Или слягане и протриване на прешлените и дискова херния на гръбнака? Или износване на коленете! Как носенето на тежко може да състари тялото?


Когато дамската чанта е натъпкана с портмоне, мобилен телефон, чадър, бележник, чантичка с гримове, книга, бутилчица минерална вода, тогава нейното тегло може да достигне до 3 килограма.

Доказано е, че половината жени страдат от болки, предизвикани от носенето на тежки чанти. А според изследвания на британски учени, вече и мъжете страдат от този проблем. Тежките около 6 килограма мъжки чанти подлагат на напрежение тялото и нарушават неговия баланс, което предизвиква болки, лоша стойка и здравословни проблеми.

Забелязва се увеличение на пациентите с болки във врата и горната част на гърба, причинени от тежки чанти, посочват специалистите от Лондонския център за спортна медицина.

Както отбелязва физиотерапевтът Ръсел Стокър, носенето на чанта се отразява силно на стойката и движението.  Тялото неусетно се приспособява и компенсира. А това става още по-драматично при ходенето на високи токове.

ВРАТ
Когато се носи чанта вратът инстинктивно се накланя, за да се справи с товара и да балансира тежестта. Това предизвиква напрежение във врата от страната на товара и налягане върху другата страна. При изкривяването на врата се увеличава разстоянието между него и рамото, посочва Ръсел. Проблемът е, че точно на това място е разположен възел от нерви, образуващи раменния сплит, от където те се разклоняват в ръката. Напрежението може да причини болки във врата и мускулно възпаление. След време е възможно състоянието да се обостри – да се появят мускулни спазми и от там ограничаване на движенията и болки.

РАМЕНЕ И ГРЪБ
При носене на товар раменете се извъртат назад и се повдигат.
Това влияе върху мускулите на горната част на гърба, лопатките и мускулите, които поддържат гръбнака – те се уморяват и получават спазми. Уморените мускули не поддържат както трябва гръбначния стълб и той се отпуска – раменете и гръбнакът се превиват. В дългосрочен план това може да доведе до болезнен артрит във фасетните стави. Това са малки ставички, разположени по двете страни на целия гръбнак.  Прешлените и дисковете – „възглавничките” от хрущяли, разположени между прешлените – също могат да се увредят.
 
Когато се носи чанта, кръстът от страната на тялото, която не е натоварена, се свива, а от другата страна се опъва. Това натоварва прешлените и ги износва.

Носенето на тежка чанта след време може да причини дегенерация на дисковете и херния – меката тъкан в диска изкача от него и притиска нервите.

Това състояние може да е страшно болезнено и дори да наложи оперативна намеса. От носенето на тежка чанта дегенерацията на дисковете се ускорява. Натоварването на едната страна може да притисне и раздразни нервите на гръбначния стълб и да доведе до ишиас (болка в хълбока и бедрото), което също е много болезнено.

-brr-

РЪЦЕ

При ходене ръката, с която се носи чантата, е в статично положение, за да крепи товара. Тази поза е съвсем различна от естественото движение на ръцете при ходене, посочва Ръсел. Без нормалното размахване на ръцете, с което се осигурява равновесието на тялото, човек става малко по-нестабилен, което изисква по-голямо усилие за придвижването. Нервите на ръката може да се раздразнят от натиска на чантата и да се появят хронични болки.

ХАНШ И КРАКА
В дългосрочен план от натоварването може да се развие артрит. „Носенето на чантата променя походката, а това се отразява на натоварването на скелета, което може да причини проблеми и болки”, казва Ръсел.

Колкото по-голям е товарът, толкова повече е налягането върху ставите на краката. С времето натоварването на коленете може да доведе до тяхното износване или други ставни проблеми.

„С тежка чанта се правят и по-малки стъпки – вероятно тялото се приспособява, за да контролира товара по-добре и да остане изправено”, добавя той.

НАЙ-ДОБРИЯТ НАЧИН ЗА СПРАВЯНЕ С НАТОВАРВАНЕТО
Ограничавайте натоварването и се опитвайте да разпределяте тежестите, които носите, съветват специалистите. Ако не ви се носи раница, помислете за разпределението на вещите си в 2 чанти.

Ако сте с една чанта, я носете колкото е възможно по-кратко и на равни интервали я прехвърляйте от едната на другата страна, за да дадете почивка на мускулите на всяка една страна.

Чантата с широка каишка разпределя по-добре натоварването на рамото. Тежестта трябва да бъде колкото може по-близо до центъра на тялото ви, който се намира около областта на таза.  Най-идеалният вариант е  раницата.

Друг вариант е чанта с каишка, която се премята на диагонал по тялото и уравновесява тежестта. Каишката трябва да е възможно най-къса, за да бъде чантата по-близо до тялото и да не се люлее.

По-дългите дръжки позволяват на чантата да се движи, докато ходите, и да се удря в ханша, гърба или коленете. Ако носите лаптоп, го слагайте в калъф с дизайн на раница.

Носенето на чанта със свита ръка е също толкова вредно, колкото на рамото. Продължителното натоварване на бицепса – особено ако ръката е свита под ъгъл от 90 градуса – може причини болки.

Когато виси на ръката, чантата е по-далеч от точката на равновесие на тялото. Дисбалансът се отразява зле на стойката и създава дискомфорт.

Най-добре е да се носят колкото може по-леки чанти. Неотдавна бе установено, че дори жените, които ходят по екскурзии с раница, трябва да олекотят товара, за да избегнат мускулно-скелетни проблеми.

Според Ръсел най-добрият вариант е вместо чанта да се използва малко куфарче на колелца.

" }-->

Коментари