Публикация

Правят профилактика на щитовидната жлеза у нас

Почти 50% от прегледаните в първата скринингова кампания с мобилен ехограф в страната са с изменение в структурата на щитовидната жлеза.


Скрининговата кампанията за заболявания на щитовидната жлеза бе проведена в периода 26.04 - 15.05.2011 г. с помощта на специално оборудван за целта микробус, т.нар. тиромобил, бяха направени безплатни профилактични прегледи и ехографско изследване на щитовидната жлеза на 2300 души в 12 български града.

Кампанията е част от инициативите по повод Международната седмица на заболяванията на щитовидната жлеза (23-29 май), която за първи път ще бъде отбелязана в България. Световното събитие тази година е под мотото „Гуши и възли“, като организатори на кампанията у нас са Мерк Сероно и Фондация „Общество и здраве“. Целта на инициативата е повишаване на информираността на пациентите, които да могат да разпознават симптомите на нарушена функция на щитовидната жлеза и да потърсят навреме лекарска помощ.

В рамките на кампанията бяха прегледани от лекари 2 300 човека, от които 2 147 жени и 153 мъже, специалисти по ендокринология. Най-голям е броят на прегледаните жени между 50 и 60 години, които са с повишен риск от заболявания на щитовидната жлеза.

При 47% от всички изследвани са намерени ехографски данни за промени в структурата на жлезата – 24% са с нодозна (възлеста) структура и 23% са с дифузни промени (промени в структурата на цялата жлеза). Възрастовото разпределение на нодозните промени (хора, при които са открити възли на щитовидната жлеза) е подобно на епидемиологичните данни от останалите европейски страни, като най-често те сe откриват при жените между 50 и 60 г.
Всички представени данни се базират на проведеното ехографско изследване на щитовидната жлеза. При тези групи пациенти трябва да се извършат функционални изследвания и съобразно резултатите да се назначи проследяване или лечение.

" }-->

Коментари