Публикация

Ако сте на път, вземете куфар

Верният ни спътник при всеки полет е удобният куфар. С колелца, дръжки и ключ.


Едва когато хората започнали масово да пътуват с железниците, се появила нуждата от нещо удобно и практично. Преди това тъпчели багаж в кожени торби и дървени сандъци.
Първият плосък куфар с железен корпус и дървени ленти е дело на французина Луи Вюитон. Понеже изобретението станало много популярно, синът му надхитрил имитаторите, като поставил логото LV и пътните чанти станали достъпни само за аристократи и богаташи. И днес фамилията е модният куфарен корифей, но малцина могат да си позволяват двете букви.

Друга пътна разкошотия е куфарът на Джеймс Бонд – „Самсонайт”. Излиза скъпо, но служи вярно при много пътешествия, а и гаранцията от три години си я бива въпреки опитите на летищните хамали да съсипят репутацията му. Ако харесате такъв куфар, не е нужно да обикаляте много магазини, защото цените са фиксирани.
Куфарът, като всяка вещ, е подчинен на модата. Напоследък удобните пътни чанти стават все по-предпочитани за пътуване. Събират достатъчно багаж, а и са снабдени с дръжки и колелца, но цената им често достига тази на куфар.

Преди да платите, трябва да сте наясно за какви пътувания ще ви трябва.
Из магазините ще намерите модели от 35 до над 600 лева. Евтините, като всичко друго, идват от Китай. Турските са около 50 лева, български ще намерите между 60 и 120 лева, по-скъпи са италианските. Най-евтините обаче нямат никаква гаранция.
Твърдите куфари пазят багажа, а меките побират повече.
Твърдите приличат на пластмасови, но са от много по-устойчиви материали. Багажът ви в тях е на сигурно място, но са и по-скъпи. И всяка драскотина остава на куфара завинаги.
Меките са от промазан плат и предимството им е, че са по-леки и позволяват да натъпчем повече багаж. И едните, и другите са с дръжки и колелца.

Има три размера – малък, среден и голям. Малките са с размери 51/38/20 и обикновен стават за ръчен багаж в самолета. Но предварително се информирайте за изискванията на авиокомпанията, както и класата, в която ще пътувате, защото може да го метнат и на лентата.
Средният 61/43/25/ и големият 71/50/30/ задължително отиват в багажника на самолета.

Куфарите се различават и по заключването – с шифър или ключе. По-скъпите са с ключ. С външен механизъм са по-евтини, но и по-чупливи. Подходящи са за пътуване с кола, автобус или влак, но за самолета изберете вътрешен механизъм на заключване.

Най-търсената комбинация е текстилен куфар с вътрешен механизъм.
Здрав куфар с колелца е задължителен за полети. Той обаче ще ви е в тежест, ако там, където отивате, сте постоянно в движение. Не ви трябва и голям куфар за един уикенд, по-добре вземете чанта или сак.
Голям куфар ви трябва при по-дълго пътуване, както и ако отивате на шопинг.

Винаги преди полет се информирайте за изискванията на авиокомпаниите. Безплатните норми са различни и надхвърлите ли ги, ще трябва да доплащате на килограм. Може и ръчният ви багаж да отиде в багажника, ако надхвърля размери и тегло. Ако искате да запазите куфара си, преди полет го опаковайте на летището срещу около десетачка.

Ако куфарът ви бъде изгубен, повреден или забавен, имате право на обезщетение в максимален размер до 1200 евро. Ако изчезне безследно, авиокомпанията ще иска касови бележки за вещите в него, иначе ще изплати обезщетението на килограм. Затова не слагайте в куфара ценни вещи, лаптопи, злато или документи. Ако се случи неприятност с багажа, при пристигането си на съответното летище трябва да изпратите писмена жалба до превозвача в срок от 7 дни, ако е повреден, и в срок от 21 дни, ако е изгубен.

И не забравяйте, за да бъде пътуването ви удоволствие, в куфара трябва да сложите само нужните неща.

Коментари