Публикация

Как да преборим умората чрез храната?

Интервю с проф. Донка Байкова, д.м., специалист по хранене и диететика, относно храненето при хронична умора.


Проф. Байкова, как да разберем дали страдаме от хронична умора?
Няма рамка, по която клиницистът да постави категорично тази диагноза, защото няма конкретни биохимични маркери, които да доказват напълно хроничната умора. Диагнозата се поставя по пътя на изключването на депресия, анемия, заболяване на щитовидната жлеза, автоимунни състояния...

Симптом е една постоянна умора, която не преминава след сън и почивка и продължава повече от седмица. През последните години се смята, че хроничната умора може да се дължи на възпалителен процес на нервната система, мускулите или е автоимунна. Въобще въпросителните около тази диагноза са много.

Какви са оплакванията при хроничната умора?
Чувстваме мускулна слабост, апатия, лека депресия, липса на жизнен тонус, може да имаме и хронично безсъние, но в същото време и състояние на сънливост, което не преминава и не отзвучава с вземане на лекарства и след почивка.

Трябва ли да променим начина си на живот?
Препоръчва се подобряване на условията на живот и работа в смисъл - избягване на стреса, съблюдаване на режим на работа и почивка, осигуряване на добър сън с нормална продължителност, дори и с прием на лекарства, оптимален двигателен режим - по 1 час ходене пеша на ден, плуване, колоездене, йога. Преустановяване на хаотичното хранене. Трябва да съблюдаваме редовен режим на хранене - 5 пъти на ден в определени часове, а не да ядем, когато можем и „на крак”.

Какво трябва да съдържа менюто ни, за да подобрим състоянието си?
Трябва да преминем към здравословното хранене. Да се избягват мазните храни – колбаси, шарени меса, кренвирши... Да се намали употребата на рафинирана захар и захарни изделия, които възбуждат, предизвикват гнилостни процеси в червата, намаляват имунната защита на нива стомашно-чревен тракт. Смята се, че може би хроничната умора е предизвикана от имунен срив на организма.

Трябва да приемаме въглехидрати от групата на пълнозърнестите храни – ястия и кулинарни изделия на база цяло зърно, пълнозърнест хляб и макарони, жито, елда, варива. Овесените ядки са задължителни заради съдържанието на бетаглюкани (антиоксиданти).
Много важна е консумацията на риба, минимум два пъти седмично, заради съдържащите се в нея омега-3 мастни киселини. Растителните мазнини, които добавяме към ястията, трябва да са качествени – зехтин, слънчогледово, рапично и соево масло. Соята е важна заради съдържащите се в нея антиоксиданти.

Трябва да се консумират всякакви храни от растителен и животински произход, които са носители на витамините от група В, защото хроничната умора засяга предимно нервната система. Затова тези витамини са много важни за преодоляване на тази симптоматика. На първо място витамините от групата В се съдържат в млякото и млечните продукти, пълнозърнестите храни, пилешкото месо, рибата, бобовите растения. Нека да приемаме много зеленчуци и плодове. Например, ако в здравословното хранене препоръчваме минимум 200 г сурови зеленчуци, то при симптоми на хронична умора са необходими поне 400 г под формата на салати и фреш сокове.

Да се избягват технологично обработените храни, в никакъв случай да не ядем джънк фууд и фаст фууд, защото се счита, че те са овкусени, оцветени, ароматизирани, т.е. съдържат технологични подобрители (Е-та).

Антиоксидантите също са много мощни предпазители на човешкия организъм от реакциите на стреса и въздействието на околната среда. Хората, страдащи от хронична умора, трябва да избират за консумация зеленчуци и плодове с цветовете на светофара – зелени, оранжеви, червени, в добавка морави. От тонизиращите напитки препоръчвам зелен или черен чай със съдържание на антиоксиданти и кофеин.

Трябва ли да се приема по-голямо количество кафе или енергийни напитки?
Енергийни напитки въобще не трябва да се приемат. Може да се изпият 1 или 2 кафета до 50 мг кофеин, но в една енергийна напитка те са приблизително 400 мг. И това вече може да се счита за токсична доза, предизвикваща сърцебиене и изтощение на нервната система. От освежаващ ефект, какъвто се цели с тези напитки, може да се достигне до пълно изтощение. Черният шоколад е полезен при състояния на умора, препоръчвам до 50 г дневно. А ако искаме да се енергизираме, е по-добре да приемаме ядки, като се съобразяваме с теглото си.

Ако не се подобри състоянието ни, трябва ли да потърсим лекар и какви медикаменти трябва да приемем?
Специалистът може да даде леки антидепресанти, ако смята, че това са преобладаващите симптоми. При засилена хиподинамия или болки в мускулите се изписват нестероидни противовъзпалителни препарати. Атакува се симптом по симптом съобразно богатата картина на заболяването, иначе специфична терапия за хроничната умора няма.


" }-->

Коментари