Публикация

Закуската зарежда с енергия

Сутрешната закуска е най-важното хранене за деня – това отдавна е научно доказан факт. Затова диетолозите са категорични, че не бива да я пропускаме. Знаем ли обаче кои са най-подходящите храни, които осигуряват на организма ни необходимите енергия, минерали и витамини?


Сред най-полезните продукти, които трябва да присъстват в първото ни хранене за деня, са пълнозърнестите храни, категорична е доц. д-р Стефка Петрова, национален консултант по хранене и диететика, директор на Националния център по опазване на общественото здраве. Те са изключително ценни за човешкия организъм, защото, освен че са богати на въглехидрати, влакнини – т.е. фибри, витамини, минерали и антиоксиданти, също така са добър източник на белтък, обяснява доц. Петрова.

Пълнозърнестите храни зареждат с енергия и са изключително полезни за здравето. Растителните влакнини спомагат за изхвърлянето на токсините, намаляват нивата на кръвната захар, на лошия и общия холестерол и по този начин значително намаляват риска от сърдечно-съдови заболявания и диабет. Доказано е, че влакнините стимулират чревното изпразване, намаляват риска от запек и рак на дебелото черво.

Друг много важен ефект на влакнините е, че съдействат за намаляване на свръхтеглото и опасността от затлъстяване. Това е свързано със свойството им да забавят усвояването на въглехидратите, като така предотвратяват рязкото повишаване на кръвната захар и свързаната с това свръхсекреция на регулиращия въглехидратната обмяна хормон инсулин. Високите нива на инсулина забавят обмяната на мазнините, помагат за тяхното натрупване в мастните депа, нарушават контрола на апетита.

Високото съдържание на витамини от група В и голям брой минерали в зърнените обвивки допринася за значително по-високата хранителна стойност на пълнозърнестите продукти в сравнение с рафинираните. Пълнозърнестите храни включват и редица хранителни и биоактивни вещества с антиоксидантно действие, които имат превантивно действие по отношение на сърдечно-съдовите и раковите заболявания.

Сутрешната закуска е необходимо да включва също плодове или зеленчуци. Съгласно съвременните препоръки те са задължителна съставка на всяко хранене, защото са нискокалорични, богати на витамини, минерали, биоактивни вещества с антиоксидантен ефект. За да бъде балансирана, закуската е добре да включва и храна, богата на белтък, като най-препоръчителни са прясно или кисело мляко, млечни продукти с ниско съдържание на мазнини.

Здравословната закуска трябва да доставя 20-25% от калорийните нужди за деня. Пълнозърнестите храни трябва да се въвеждат постепенно след навършване на 3 години. След 18-годишна възраст най-добре е пълнозърнестите храни почти изцяло да заменят рафинираните брашна.

Когато закусваме сутрин, ние покриваме нуждите си от енергия и хранителни вещества, възникнали през нощта. Така започваме деня с подобрени възможности за физическа и за умствена дейност. Ако си мислим, че като пропуснем закуската, ще спестим калории и ще намалим теглото си, дълбоко грешим.

Липсата на сутрешната закуска води до увеличаване чувството на глад, неконтролирано похапване най-често на високоенергийни храни като бисквити, солети, вафли, кекс и др.; предизвиква увеличаване на консумацията в другите хранения и в резултат се получава обратният ефект – трупане на килограми. Много проучвания през последните години показват, че хората, които закусват редовно, са по-слаби от тези, които не закусват. Като се избягва прегладняването, се намалява рискът и от стомашно-чревни заболявания като гастрит, стомашна и дуоденална язва, които се свързват с нередовно и нерегулирано по количество хранене.

Пълноценната сутрешна закуска подобрява качеството на храненето, намалява риска от хранителни дефицити, усилва вниманието, запаметяването, умствената работоспособност и физическата издръжливост не само до обяд, но и през целия ден.

Ако научите децата да закусват сутрин, ще им създадете правилен модел на хранене за цял живот, който ще бъде несъмнена подкрепа за тяхното здраве. Закуската създава и прекрасна възможност за всекидневен приятен контакт на членовете на семейството, което се отразява благоприятно и на качеството на живота.

" }-->

Коментари