Публикация

Ароматите на лятото

Лятото упорито наднича през прозорците на офисите и любезно ни кани на пясъчните плажове, под чадърите или просто да поплуваме в морето. И докато се унасяме в мечтание, неусетно ни прекъсва реалността. Тя ни диктува да поскитаме по софийските магазини с намерението да издирим за вас най-подходящите летни аромати, които ще сложите в пътната чанта.


Разходката си започваме по известната търговска улица „Витоша” и бързо разбираме, че най-новите летни парфюми отдавна са се настанили от модните подиуми по рафтовете на софийските парфюмерийни магазини. Те ни примамват със слънчевите, ярки и причудливи опаковки, но преди да се прехласнем по дизайнерските бутилчици, решаваме да пъхнем носа си в тях. Всъщност оказва се, че ароматите на лятото не са съвсем парфюми, а ефирни и леки тоалетни води с преобладаващо цветно, плодово, цитрусово ухание, дори водно, което ни тегли с носталгия към морето.

„Дамите харесват предимно цветни аромати за лятото, за мъжете също са подходящи по-свежите. Избягват се тежките ориенталски аромати, които е добре да оставим за зимата”, впуска се да ни разказва Мария Сейменска, която е дългогодишен продавач-консултант в магазин за парфюмерия.

Според нея не се наблюдава някаква специална мода в парфюмите на лятото, но фаворит сред продажбите си остава мирисът на цветя. И макар че опаковките на марковите изискани парфюми са необичайни, красиви и привлекателни за окото, клиентите залагат най-вече на познат аромат и утвърдена марка. Обикновено при влизането си в магазина хората питат първо за новите парфюми на дизайнерските марки, други пък упорито не изневеряват на любимите си ухания. Всичко при избора на един аромат е индивидуално, казва консултантката. Повечето фирми през лятото вместо парфюми предлагат тоалетни води, които, освен че са по-леки и феерични, са много трайни.

Поставен върху кожата, всеки аромат, бил той парфюм или тоалетна вода, се изменя и придобива различна дълготрайност. Ако кожата ви е по-суха, ароматът бързо попива и трябва по-често да се подновява. Мария ни разказва, че изборът на парфюм се определя първо от това дали той е познат и след това според характеристиките му. Клиентите, които си купуват висок клас козметика, обикновено прочитат за нея първо във вестниците и списанията.

„Това е така, защото преди да излезе един продукт на пазара, се пуска предварителна реклама в медиите. Хората са видели парфюма, но не знаят какъв е и идват да го помиришат. Случва се да попитат за продукт, който още липсва по магазините. Когато избирате парфюм, е хубаво да изчакате известно време да се изпари, за да установите как се развива. Ако ви кажа, че е силен и траен, ще ви излъжа, защото на вашата кожа той може да престоява по-кратко”, казва Мария.
Нейният дългогодишен опит сочи, че по-често ароматът търпи промени върху кожата на жените, отколкото на мъжете. Дамите са доста по-капризни и трудно правят избора си.

След няколко пръскания обонянието на човек трудно различава миризмите. След третия аромат носът се затруднява и тогава на клиента се предлага да помирише кутия с кафе. Неговият мирис почиства сетивата и може отново да различите ароматите, като, разбира се, това е временно. Мария казва, че често явление е клиентите да купуват унисекс парфюми.

„Не прекалявайте с парфюмирането, защото е красиво, когато ароматът е дискретен, а не когато задушите околните”, съветва ни опитната консултантка Мария.

Най-високата цена за дамски летен парфюм от висок клас на фирма лидер на пазара е 213 лв. за 100 мл, а за мъжки аромат - 150 лв. за 100 мл. Съответно най-ниската цена е 63-75 лв. за мъжки и дамски аромат.
Средният клас вносни парфюми са с доста по-приемлива цена от 15-45 лв. А българските производители могат да се похвалят с ниската си цена от 5-20 лв. за 100 мл.

Като най-търсените аромати родно производство са с жасминови, розови, цитрусови нотки. Най-много се предпочитат уханията на бяла и червена роза, които са по-атрактивни за чужденците, отколкото за българите. В това ни уверява Цветелина Николова, която е консултант в магазин на роден производител. В нейната практика се е случвало дами да си купуват мъжки парфюми, а това тя обяснява с факта, че в дамските ухания има повече сладникави нотки, а в мъжките те отсъстват и затова някои жени ги предпочитат.

„Всеки клиент е с неговите странности. Например, когато на хората им предлагаме да помиришат кафе, за да убият аромата в носа, едни си мислят, че им предлагаме кафе за пиене, други си хрускат от зърната, а трети разтъркват зърна между пръстите си и после ги миришат. Има клиенти, които държат на стъклените опаковки, но за други те нямат значение.”

Нейният съвет към нас е да пръскаме парфюма си на врата, лакътя и китката, без да го разтъркваме, защото така убиваме част от миризмата, която се смесва с капки кислород. За да бъде дълготраен, ароматът се оставя хубаво да попие в кожата. Напръскан върху дрехи пък, той е най-дълготраен и не достига до кожата, което ни пази от алергии.

Коментари