Публикация

Почивка извън сезона

С Лидия Рачева, член на управителния съвет на Българската асоциация на туристическите агенции, разговаря Саша Великова.


Г-жо Рачева, можем ли да предпочетем морето през зимата и планината през лятото като възможност за почивка?
Зависи от това какво е търсенето. Ако хората искат по-спокойна почивка, избират през зимата морето, а през лятото планината. Но това не е много популярно не само у нас, но и в другите страни. Причината е, че повечето летни бази се затварят през зимата и остават много малко хотели, предимно от висока категория, които имат възможности, но пък курортът е пуст и развлеченията са малко. Планината през лятото предлага повече. В нашата туристическа агенция търсенето на почивките на планина през лятото нарасна с 15% процента в сравнение с миналата година.

Какви са предимствата, ако човек предпочете планината извън зимния сезон?
По-спокойно е и хотелите извън сезона дават много атрактивни цени. Правят се промоции за привличане на туристите, защото през лятото планинските курорти почти не се затварят. Търсят се алтернативи за привличането на туристи. Например сега в Банско се прави джаз фестивал, организират се различни културни събития, съчетани с традиции и занаяти, на които е богата страната ни. Има повече възможности – разходка по екопътеки, почивка сред природата, има заведения с традиционна българска кухня, повечето от хотелите предлагат и СПА процедури за релаксация. За уикендите дори трудно се намират места. Хората искат да съчетаят планината с минералните води и забавленията, които предлагат хотелите.
Най-предпочитани в нашата туристическа агенция са Пампорово заради Родопите, Банско, Боровец. От 4-5 години насам търсенето на зимните ни курорти за уикенди от българските семейства през лятото значително е нараснало. Особено напоследък дестинацията Доспат - Родопите е много популярна.
Търсят се и СПА курортите, защото България започна постепенно да се утвърждава и като такава дестинация. Велинград много се разви и стана основен център на СПА туризма.

-brr-

Какво се прави за привличане на туристи на морето през зимата?
Напоследък във Варненския регион се търсят възможности за удължаване на сезона чрез спортен туризъм на младите хора. Организиране на срещи, семинари, конгреси. Доста по-трудно е да привлечеш обикновения турист на море през зимата. Чужденците също са много малко, и то предимно хора от третата възраст, на които се правят големи отстъпки и те получават услугата аll inclusive на много добра цена.
95% от базите на морето през зимата се затварят и този вид туризъм у нас не е популярен, защото няма какво да предложи. Само някои от хотелите, например в Поморие, които предлагат и СПА, могат да посрещнат туристи, но липсват други развлечения. По-скоро се работи за удължаване на сезона на морските ни курорти – рок фест в Каварна и „Аполония” в Созопол, изграждане на голф игрища и др.

Умеем ли да рекламираме добре туристическите си дестинации?
Според мен вече се научаваме как да рекламираме страната си, но това не може да стане бързо и с магическа пръчка, а стъпка по стъпка.
Ние в частния бизнес рекламираме чрез брошури, работим с хотели, които ни дават промоционални цени. Самите хотели също са много гъвкави, предлагат винени турове и други забавления за своите гости. Хубаво е, че доста от българите започнаха да почиват масово у нас, а не в чужбина.
Моята туристическа агенция прави културни турове за чужденци в страната и през тази година забелязвам ръст в търсенето на тази услуга. Групите, които се включват, са от далечни страни – Япония, Малайзия, Австралия. Но те никога не посещават само България, а в пакет с Румъния. Остават повече дни в съседската ни страна и нашата е малко ощетена в това отношение. Обслужването ни е на ниво, но липсата на инфраструктура ни пречи най-много.

Какво трябва да се направи, за да добият българските курорти по-голяма популярност?
Това е държавна политика и туризмът става приоритет за всяка страна, която го направи такъв, а България има много ресурси. Ние, частниците, които членуваме в асоциация, участваме в законите, даваме препоръки, идеи, изказваме становища и мисля, че управляващите се вслушват в нас. Общините направиха много за туризма. Пример в това отношение е Велико Търново като древна столица с възможности за развитие на културния туризъм. Не можем да се сравняваме обаче с големите световни курорти, защото нещата при тях са започнали много отдавна. В България се прави много за туризма, но не е достатъчно и трябва още доста да се поработи.

Коментари