Публикация

Провокативна кампания привлича вниманието към рака на гърдата

Октомври е обявен за Световен месец за борба с рака на гърдата. По този повод десет известни българи провокират със снимки по сутиени в подкрепа за жените, засегнати от злокачественото заболяване.


Това е първата у нас подобна кампания, чиито лица са мъже.

Тя е по инициатива на АПОЗ, подкрепена от Рош България, и има за цел да привлече вниманието върху два пренебрегвани аспекта на това заболяване - единият е социален, а другият - медицински.

Според наблюдения на онколозите над една пета от двойките се разделят, след като на жената бъде поставена диагнозата рак на гърдата. При младите семейства този дял надхвърля половината.

Често подкрепата на близкия човек е онзи невидим фактор, който може да реши изхода на битката с рака. Жената, засегната от това заболяване, има нужда от сила и самочувствие, за да потърси най-доброто лечение за себе си.
 
В същото време ракът е заболяване с много лица. Установяването на специфичните характеристики на тумора е от ключово значение за определянето на подхода при лечението. 

Една от важните характеристики на рака на гърдата е неговата хормонална чувствителност и неговият XEР2 статус. Всяка пациентка има право и трябва да изисква тази информация в началото на лечението си, за да получи най-добрата терапия за своя конкретен случай. 
Всяка година ракът на гърдата засяга над 3900 жени, а с това заболяване у нас живеят общо 30 000 пациентки. ХЕР2 позитивни са около една пета от случаите. Тази разновидност на рака на гърдата е особено агресивна, характеризира се с ускорено разрастване и метастазиране и прогнозата е лоша.

Лекувано с подходяща прицелна терапия обаче, ХЕР2 позитивният карцином има дори по-добра прогноза за излекуване, в сравнение с други разновидности на рака на гърдата. Това прави установяването на ХЕР2 статуса и хормоналния статус абсолютно задължителен още при поставянето на диагнозата и определянето на лечението.

Ракът на гърдата, макар да засяга предимно жените, не е само техен проблем. Появата на такова заболяване се превръща в предизвикателство за семейството и за връзките на пациентките, които в този момент повече от всякога се нуждаят от подкрепа и съпричастност. 
Ето защо 10 известни български мъже приеха предизвикателството да се снимат в необичайна фотосесия с дамски сутиени в знак на своята емоционална подкрепа на жените с рак на гърдата. Сутиените тук са символ на готовността да се поставиш на мястото на другия, да споделиш неговите страхове и проблеми.

Тази година кампанията ще продължи със създаването на сборник разкази на жени, преминали през това изпитание. Целта на тези истории е да мотивират и окуражат онези жени, които тепърва ще научат за себе си тази шокираща диагноза.

В кампанията се включиха Део, Ники Кънчев, Димитър Павлов, писателят Калин Терзийски, гримьорът Слав, радиоводещият Драгомир Симеонов, Михаил Заимов, блогърът Мартин Ангелов, издателят Мартин Захариев, ТВ водещият Денис Ризов и певецът Тома. Автор на фотосесията е фотографът Васил Германов.


 

Коментари