Публикация

За диамантите и другите най-добри приятели на жената

Никой не може да каже откога диамантът е най-добрият приятел на жената, но със сигурност се знае, че страстта към гиздене е изпреварила с много векове изобретяването на огледалото.


И до днес нежният пол държи отражението му в чуждите очи да предизвиква възхита и... малко завист.

Дали ще са направени от черупки на щраусови яйца, от зъби и кости на убити животни, каквито са били първите накити, или от скъпоценни камъни, бижутата винаги са били проява на творческия дух. А тяхното създаване - изкуство, радващо окото и галещо самочувствието. Както във всяко изкуство и тук се преплитат епохи и стилове.

Египетските величествени бижута се смятат за зората на модерните накити. През Ренесанса скъпоценните камъни излизат от ролята си на носители на мистични сили и стават символ на блясъка и изяществото. Пищни пръстени с огромни изумруди, топази, рубини, тюркоази и опали, вградени в емайлирани рамки, грейват по ръцете на ренесансовите ни предци. Диамантените диадеми, брошки и колиета са част от творческата палитра на френските майстори.

При романтизма бижутата стават по-малки и вече са с форми на цветя и животни, с ярко оцветени скъпоценни камъни и метали. Тази тенденция продължава до началото на XX век и еволюира в производствена техника, която включва сложни творения от стъкло. Знакови за периода са бижутерската къща „Тифани” и ювелирните яйца бижута на руския майстор Фаберже, който ги изработва за руския император.

Стилът ар нуво вкарва асиметрията в накитите, като акцентира върху женската форма и цветя. До днес в бижутата може да се видят орхидеи, ириси, теменужки, лози, лебеди, пауни, змии, водни кончета, митологични същества и женски силуети.

Ар деко залага на простите форми, ориентирайки се към масовото производство на висококачествени бижута. С този стил именно се въвеждат за първи път съвременните материали - пластмаса и алуминий.

Разнообразието от бижута, които се предлагат днес, е огромно и необятно като въображението на твореца, който ги създава. Носят неговия заряд и послание.

Петра Добревска е част от една нова вълна в ювелирното изкуство, наречена еко. Минала през класическата бижутерия, сега тя предпочита да използва естествени материали като кожа в различни цветове, листа, екзотични семена, вълна, шишарки и въобще, както казва самата тя, отворена е към всякакъв вид екопродукти. Украсява ги допълнително с лакове с по-светещи фрагменти. „Хем да е естествено, хем да те извади от концепцията на битовизма. Търся провокация с бижутата си”, споделя авторката. Определя стила си като ренесансов полъх, съчетан с ековълна.

-brr-

Най-новото й творение са обиците от метална жица, изплетена като дантела на една кука. Красиви, леки, здрави, вкарващи изящество в делника. Някои от моделите съчетава с естествени камъчета. Дизайнерката признава, че изработката им никак не е лека, но пък е доволна от крайния резултат. „Този вид бижута изискват ужасно много ръчна работа, което хората не могат да преценят. Един изкуствен материал по-лесно се обработва от едно листо, да речем”, разказва Петра. Цената им не оправдава вложените усилия, но в противен случай биха станали непродаваеми.

Много важен е начинът, по който едно бижу ще бъде показано. Дизайнерката напомня, че претрупаността води до загуба на акцент. „Обикновено се съчетава семпло облекло с по-екстравагантни бижута в същата цветова гама. Но накитите могат да бъдат и в по-искрящ цвят от облеклото”, продължава събеседничката ни. За да се избегне кичът, което не е лесна задача, материите и цветовете трябва да бъдат внимателно подбрани.

Петра използва и камъни при изработката на своите бижута, но ги съчетава с глина и други естествени материали, избягвайки металите. Клиентите й избират своето бижу още при първия визуален контакт с него и не се съобразяват със зодии, митове или легенди.

Биляна Савова е художник-илюстратор, но от няколко години прави бижута в леко викториански стил с повече цветя и орнаменти. Работи предимно със сребро, посребрени и по-рядко позлатени метали, както и с месинг. Той е подходящ, тъй като е лесен за обработка, здрав е, а и търпи както посребряване, така и позлатяване. Биляна използва различни скъпоценни и полускъпоценни камъни като аметист, тюркоаз, ахат, кристали, кехлибар.

„Няма правила за съчетание на камъните с определени метали. Всичко е въпрос на естетика. Например аз не бих съчетала злато с кехлибар, тъй като са прекалено еднакви. Предпочитам да съчетая тъмен камък със светъл метал. Но това вече е въпрос на вкус, така че не можем да кажем, че нещо не се съчетава с друго”, твърди дизайнерката. Не смесва злато и сребро при изработката на своите бижута. Не допуска и комбинация от благороден с неблагороден метал, тъй като това понижава качеството. Това, което прави бижутата на Биляна оригинални, са инкрустираните рисунки на различни приказни герои. Абсолютно всяко нейно бижу е с такава рисунка.

-brr-

В България тези накити са сравнително ново явление, но на Запад са доста популярни. Именно затова и първите стъпки на Биляна Савова са плахи и неуверени. „В началото ги правех по-изчистени и по-малки, но с течение на времето се оказа, че интересът на хората е към по-сложните бижута, с повече елементи. Рисунки на приказни герои, съчетани с различни орнаменти. Например „Алиса в страната на чудесата” е едно от харесваните и търсени бижута”, разказа още авторката. Интересът към старовремските накити а ла „бижутата на баба” е огромен през последните една-две години.

Големи помпозни обици с камъни в контрастни цветове като синьо с червено. Колиета с часовници, които са допълнително украсени с различни орнаменти. Дамите умело ги съчетават както с вечерно облекло, така и с всекидневно.

Така че, ако искате да изглеждате зашеметяващо с някое уникално бижу, нямате никакъв проблем. Дизайнерите могат да угодят и на най-капризния вкус. Имайте предвид обаче някои правила при съчетаването на бижутата. Когато не сте сигурни в преценката си, може да си изберете готов комплект от два или три елемента. Ще се лишите от възможността сами да развихрите въображението си, но пък залагате на сигурното, доверявайки се на опита на дизайнера.




Коментари