Публикация

Онлайн шопинг – бързо и лесно, но с едно на ум

Влизаме в електронната си поща или четем интересна статия онлайн, когато отстрани, отгоре, отдолу или по диагонал на екрана изскача поредната обява, която примамливо ни предизвиква да се възползваме от нея.


Ботушки само за 20 лева? А какво ли е радиочестотен лифтинг? – няма значение, нали е с намаление. Все по-често подобни мисли ангажират времето и вниманието на хиляди българи, които се възползват от възможностите на интернет пазаруването. 

Къде обаче са капаните и с какво трябва да внимаваме, ни обясниха от Комисията за защита на потребителите (КЗП). Съветите им включват: да избягваме да даваме лични данни и информация (консуматорски навици, състав на домакинството си, ПИН код), както и да използваме за целите на пазаруването личен e-mail адрес, тъй като може лавинообразно да ни затрупат с нежелани търговски съобщения (спам). 

При получаване на поръчката пък проверете внимателно стоките и не се замисляйте да ги върнете при наличие на някакъв проблем. „Потребителят има правото, без да дължи обезщетение или неустойка и без да посочва причина, да се откаже от сключения от разстояние договор в срок от 7 работни дни, считано от датата на доставка на стоката и от датата на сключване на договора при доставка на услуги” – ни разказа Габриела Руменова от КЗП. В противен случай доставчикът ще дължи солени глоби – до 1000 лева плюс имуществени санкции до 3000 лева. Естествено има и изключения при възможността за отказ от вече закупен продукт/услуга, затова четете внимателно условията за рекламация.

„Винаги пазарувам от познати интернет сайтове, с които вече съм работила, защото в онлайн пространството не липсват измамници” – коментира Елица Пешева, която обича да прави покупки чрез глобалната мрежа и досега не е била подвеждана. Първата й придобивка, поръчана чрез щракване с мишката, са оригинални маратонки, които носи повече от две години. Младата интернет потребителка допълни още: „Ниските цени са основното, което ме привлича, както и пестенето на време. Надценката на продукта липсва, защото ги няма прекупвачите и посредниците”. 

Начините за плащане са много – не е задължително да става чрез дебитна, кредитна карта или чрез банков превод. В почти всички електронни магазини можете да заплатите кеш при доставката. Ако сте си взели ваучер, можете да го остойностите на касите в много вериги магазини, офис центрове, бензиностанции. Давате в брой парите за закупения ваучер без никакви допълнителни такси чрез специална платежна система и с този документ можете да се възползвате от поръчаната услуга или да си вземете продукта. Събеседничката ни предпочита европейските сайтове за пазаруване, защото за тях действа общо законодателство и много по-лесно оплакването или рекламацията може да намери отзвук.

Потвърждение на думите й е фактът, че наскоро организации за защита на потребителите в държавите - членки на ЕС, завършиха серия от акции срещу нередовни сайтове за продажба на билети за културни и спортни събития например. Резултатите не закъсняха – сега 88% от страниците вече отговарят на изискванията, за разлика от миналата година, когато числото беше 40%.

-brr-

 Те откроиха и основните проблеми на пазаруването чрез глобалната мрежа: 

- Непълна или заблуждаваща информация за цените (например скрити данъци и разходи за обработка).

- Неравноправни клаузи и условия (напр. доставката на билети не е гарантирана в определен интервал от време, няма гаранция, че търговецът ще върне парите при отмяна на проявата и др.).

- Информация за търговеца липсва или тя е непълна и подвеждаща (например търговецът твърди, че е упълномощен представител, без това да е вярно).

Подобна нередност в друга сфера на електронната търговия е открил и български потребител, който е споделил горчивия си опит в сигнал до КЗП. „Разказа ни, че е видял оферта за престой от два дни в хотел с включени закуски на изключително ниски цени, които са били и определящи в избора му сред други хотели от висок клас. Срокът на закупения ваучер бил един месец, в който потребителят е можел да се възползва. Така и направил, заминал със семейството си, но останал неприятно изненадан, когато накрая му поискали по-висока сума. Оказало се, че офертата важи за всички дни от месеца с изключение на националните празници, а това не е било изрично упоменато в обявата. Именно тогава обаче клиентът е имал възможност да пътува и му се наложило да доплати” – описа ни накратко Габриела Руменова.

Едно от големите предимства на онлайн търговията е, че можем да сравняваме десетки оферти. Такива изобилстват и в сайтовете за колективно пазаруване, които в последните години са хит. Намаления до 90% от реалната цена привличат вниманието ни към козметични процедури, техника, дрехи, книги, мебели, вечеря в приятно заведение, възможност да се повеселим, да отидем на екскурзия и т.н. „Сайтовете за колективно пазаруване представляват „дъска за обяви” – администраторът на сайта сключва договор с търговеца, който ще достави стоката/услугата, и по силата на този договор му предоставя пространство на сайта срещу договореното между тях възнаграждение” – обясни ни представителката на КЗП. 

Елица Пешева пък сподели, че в еуфорията от големите отстъпки, промоции, разпродажби, купони и аутлети понякога човек се зарибява и престава да пазарува разумно. „Наскоро например си купих 5 ваучера за козметични процедури, които иначе въобще нямаше да си направя.” 

Ето защо в заключение само ще споменем, че пазаруването онлайн е прекрасно нещо, стига да е разумно, с мярка и в рамките на финансовите ви възможности. Имайки това предвид, какво чакате: грабвайте виртуалната си пазарска количка и само с едно кликване направете най-добрия избор!


Коментари