Публикация

Север или юг - аз бях дотук

Повече от три четвърти от децата във Великобритания са пътували в чужбина, но едно от всеки десет не може да открие страната си на картата.


Проучване на 1000 малчугани на възраст между шест и десет години показва, че 41% от тях не знаят, че Великобритания е в Европа.

Най-популярни дестинации сред тях са Испания и Франция, като 48 на сто са посетили страната на Пиренейския полуостров, а 42% са пътували до Франция. Въпреки това всяко второ дете не може да посочи Испания на картата, а около 36% не са способни да намерят Франция.

САЩ е третата най-посещавана страна от британчетата. 42% от анкетираните обаче не знаят къде е Америка, а 5% дори вярват, че САЩ и Великобритания имат обща граница.

Представянето на децата е по-добро, що се отнася до страните извън Европа. 78% посочват вярно къде е Австралия, 73% знаят местоположението на най-голямата страна в света – Русия.

Британските експерти коментират, че може би липсата на знания се дължи и до голяма степен на това, че всяко четвърто дете не знае какво е атлас. Летище „Хийтроу” е инсталирало гигантски глобуси на своите терминали, за да помага на децата да разпознават къде се намират и към коя дестинация ще пътуват.

По-рано през март друго проучване развълнува жителите на Острова. Оказва се, че и възрастните имат широки пропуски в областта на географията. Всеки пети британец не знае кои страни са съседни на Обединеното кралство.

Гафовете в проведената сред 2000 души анкета са многобройни. Всеки втори мисли, че връх Еверест е най-високата планина във Великобритания. 5% са убедени, че Стоунхендж е чуждестранна дестинация. 

„Родителите и семейното възпитание оказват огромно влияние върху децата. Занимаването вкъщи в областта на географията и не само, под формата на игра или разговор, помага на малчуганите” – споделя началният педагог Жана Йорданова.

-brr-

„Децата вече пътуват много, но когато ги питам къде са били, не могат да ми кажат. Наскоро ученици от втори клас посетиха Природонаучния музей в София. Колежката им е разказвала къде са, спирали са се да разглеждат подробно.

Когато ги попитах на следващия ден какво са видели и къде са били – те нищо не бяха запомнили” – допълни нашата събеседничка. Тя е убедена, че децата не са такива, каквито са били някога. Сега бъдещите ни наследници страдат от тоталното безхаберие на родителите си. Те просто не са научени да мислят. Сядат пред компютъра, играят в разни виртуални ферми, хранят крави и поливат ниви, но това не развива мисленето им” – сподели тревогата си Жана Йорданова.

Тя разказа още един пример от практиката си. Наскоро една от най-добрите й ученички изкарала петица на тест, защото написала, че Пловдив се намира в Северна България. Връщайки контролното на родителя, педагогът обръща внимание на грешката на детето, а бащата се обръща към дъщеря си с думите: „Е, как не знаеш къде е Пловдив – където те водим на аквапарк”.

Българчетата от 6 до 10 години се учат да посочват кой е родният им град, в коя държава живеят и коя е столицата. „Много рядко от обща култура, ако са чували от някого, отбелязват, че Мусала е най-високият връх в България или Рила – най-високата планина” – сподели началната учителка.

Тя лично много обича географията и със съжаление отбелязва, че колкото и да се старае, не може да предаде любовта си на днешните малчугани. „С часове седим пред огромна географска карта. Гледаме къде сме, посочваме пътя на евентуално наше пътешествие и т.н. След два дни децата са забравили какво сме говорили. Има и изключения, разбира се, но те са единици” – каза в заключение тя.

Коментари