Публикация

Пазете коленете

Вихри се модата на свръхвисоките токчета. Нищо страшно, ако говорим за най-важното допълнение към официалния тоалет.


Но когато по улици и разбити тротоари млади дами балансират върху тях с видимо усилие и напрегнато изражение, гледката буди не само усмивка, но и съчувствие. Ако оставим настрани априори изгубената битка за грациозна и секси походка, момичетата и техните близки би трябвало сериозно да се разтревожат за здравните последици.

Специално изследване на учени от Харвард напоследък установи пряка връзка между високите токчета и риска от остеоартрит, тъй като коленете на жените, носещи такива обувки, се оказали силно увредени тъкмо в областта, където най-често се развива това изменение. Всекидневната обувка трябва да е удобно прилепнала към крака, с 3-5 см ток. За почивка и спорт на открито най-добрият избор са ортопедични маратонки и професионално подбрани стелки. Лекарите акцентират върху уязвимостта на коленете, защото именно те поемат главната тежест при всяко натоварване.

Споменахме за увредите от прекалено високите обувки във всекидневието, но съвременните хора със своя начин на живот подлагат коленете си и на много други изпитания, и то дори без да подозират това - обилно и небалансирано хранене, минимум двигателна активност, наднормено тегло и затлъстяване. Като се прибавят травмите и продължителната употреба на обезболяващи (често като самолечение), болката в коленете започва да се появява дори преди 35-40-годишна възраст. За да се отдалечи този момент, трябва да се познава механизмът, водещ до първото прищракване в ставата, което е сигнал, че хрущялът започва да се износва. Ако се позовем отново на специалистите ортопеди и ревматолози, съветът им е еднозначен - правете упражнения за заздравяване на бедрените мускули.

Тогава те ще са в състояние да поемат голяма част от тежестта, падаща върху нашите природни амортисьори - коленете. Най-подходящи са физическите упражнения, които ги щадят, защото травмите удвояват риска от остеоартрит. Много погрешна е често срещаната практика да се предприемат силови натоварвания, при това нередовни и без предварително загряване. Поне половин час дневно умерени упражнения - ходене, плуване, каране на колело, йога, активизират кръвообращението, стимулират общата подвижност и укрепват мускулите около коленете. „В хрущяла няма нерви и кръвоносни съдове. Той се храни чрез изстискване на съответните вещества от обвиващата го ставна капсула – но това става при активно движение.

Следователно, ако сме постоянно обездвижени, хрущялът не може да се храни” - казва ревматоложката д-р Родина Несторова. Но и при претоварване на ставите хранителната мембрана се изчерпва, хрущялът отново е недохранен и ставата започва да боли.
Стойката е изключително важна за подвижността на коленните стави. Всички знаем правилата, но колцина ги спазват или създават у децата си от малки навика да държат раменете и главата изправени, корема прибран, като тежестта на тялото се разпределя равномерно върху двата крака.

Когато все пак болката в коляното се появи, обикновено в началото се приспособяваме към нея, изчакваме да отмине и понеже това не става, инстинктивно започваме да ограничаваме движенията. Както и при всяко друго заболяване, правилото е - колкото по-рано се потърси специалист, толкова повече страдания ще се спестят. Преодоляването на възпалението и болката се постига в началото с нестероидни противовъзпалителни средства. Но те трябва да се приемат много кратко време заради нежеланите им странични действия. А тъй като лечението на ставната болка по правило е твърде продължително, на помощ идват продуктите на природна основа.

Д-р Несторова посочва: „Имам много добър опит със серията „Неокс”, която представлява крем и олио за втриване в болните участъци, както и капсули за вътрешен прием. Това е уникална комбинация от осем стандартизирани билкови екстракта, действащи противовъзпалително и болкоуспокояващо. Тази научно разработена комбинация има наистина отличен ефект и не предизвиква никакви странични действия.”

" }-->

Коментари