Публикация

Хаотичното хранене е вредно за стомаха

Интервю с д-р Яна Колева, гастроентеролог в МОБАЛ „Д-р Ст. Черкезов”, В. Търново.


Д-р Колева, като специалисти винаги препоръчвате режим на хранене, избягващ хаотичността. Какво означава това?
Хаотичното хранене на първо място означава неритмично приемане на храна в рамките на денонощието, преяждане при основното хранене, липса на три хранения с междинни закуски. А съвременният човек най-често се храни еднократно или двукратно и преяжда. Това води до сериозни храносмилателни смущения, отначало функционални, а по-късно те преминават и в болестни състояния, които се дължат именно на липса на режим на хранене, както и на количеството и качеството на храната.

Препоръчваме задължително минимум три основни хранения с две междинни закуски. Вечерята не трябва да е по-късно от 19 часа, а като междинни закуски - към 10 и към 16 часа - най-подходящо е да се яде плод. Така се избягват прегладняването и хипогликемията, което пък води до неконтролирано хранене.

Често ли във вашата практика се срещате именно с хаотично хранене?
Да, особено в активната възраст между 20 и 60 години много често наблюдаваме прескачане на основни хранения. Това са или закуската, или обядът, като основно хранене се изнася вечерята, и то с прехранване.

Имаше старо правило да ставаме леко гладни от масата.
То е в сила, защото, освен че се храним неритмично, поглъщаме храната много бързо. А бързото хранене нарушава усещането за ситост – стомахът няма време да развие обем, да подаде сигнал към централната нервна система, че храненето трябва да спре.

Индивидуалната нагласа или навиците имат водеща роля?
По принцип режимът и начинът на хранене се определят в детството. Много е важно дали едно дете ще е научено да се храни по всяко време на деня, или ще свикне към часови режим. Освен това то трябва да се научи, че храненето става на масата, в спокойна обстановка, а не в движение. Голяма роля тук имат детските заведения и училището.

Много често може да се види деца в колички да ядат вафли, солети, като залъгалки едва ли не...
Категорично съм против това. Постоянното похапване води до невъзможност да бъде нахранено детето, когато трябва. Това се отнася и за по-големите – пръчици, брускети, близалки в никакъв случай не са добра храна за децата. Вместо тесто, консерванти и захар много по-добре е детето да изяде суров плод. Освен това постоянното вкарване на нова храна в стомаха не му позволява да завърши цикъла на храносмилане. Видът и вкусът на храната отключват безусловните рефлекси и се отделят храносмилателни ензими. Ако се храним с различни храни, съдържащи субпродукти под формата на хидролизни белтъци – това нарушава нормалното храносмилане.

Какви са тези храни?
Използваните предимно от младите хора във фитнес залите – протеинови продукти на суроватъчния белтък, на соята. Така не се включва нормалното храносмилане и тези продукти постъпват директно в червата, защото са вече обработени. Липсва и ситостта, която се получава след консумация на нормална храна, и това е условие за храносмилателни смущения.

Какво ще кажете за сутрешното кафе на гладно?

Ще кажа, че циркадният ритъм на хормоните и цикълът на глюкозата трябва да се отчитат. Много по-добре е малка закуска, може и само плод, мляко с малко овесени ядки. Така се осигурява достатъчно ниво на кръвната захар. Голяма част от хората, които не закусват, не обядват, а само вечерят, имат проблеми с теглото. Получава се като зимния сън на мечките - организмът се стреми през нощта да си осигури енергия за деня, когато няма да получи храна.

Какви са първите признаци на затормозено храносмилане?
Обикновено се чувстват неприятни подувания след храна. Много често има нарушена дефекация. И когато става дума за млади хора, за такива, които нямат сериозни болестни увреждания, много голяма помощ ни предоставят препарати като „Комфортекс”. Той е на растителна основа и има отличен ефект при храносмилателни смущения и симптоматиката, свързана с газообразуване.

Къде е мястото на течностите в режима на хранене?
Те трябва да се приемат през целия ден. Но ако пием течности, особено газирани напитки, по време на хранене, това раздува корема и пречи на храносмилането. Затруднява се функцията на стомаха като орган, в който се извършва слепването на храната, образуването на равномерна кашица. Ако има много течност, се пречи на този процес и в тънките черва постъпва недобре обработена храна.

" }-->

Коментари