Публикация

Мозъкът не възприема нова информация, когато е стресиран

Сесията е напрегнат период за студентите. Миналите по този път знаят, че както и да се организира времето, щурмът винаги се концентрира в няколко седмици.


Как да бъде по-успешен, съветва доц. Пенчо Колев от Университетската болница по неврология и психиатрия „Св. Наум” в София.

Най-често допусканата грешка сред студентите в този период е коренно промененият режим на бодърстване и сън. Всъщност този нарушен ритъм е характерен за голяма част от тях и извън сесия. Стоят до ранните часове пред компютрите, чатят, измества им се биологичният часовник. Чувстват се уморени на другия ден, когато трябва да отидат на лекции, не са рядкост главоболието, нарушенията в паметта и концентрацията. Това е голям проблем, който започва още от ученическата възраст.

Освен това през лятото студентите се хранят нередовно и пият по-малко течности. Да не говорим, че в тази възраст има увлечение и по различни диети, които лишават организма от важни съставки, необходими и за умствената дейност, и за физическата форма. Тези пък, които активно спортуват и изразходват много енергия, също имат нужда от възстановяване на определени вещества, свързани с отделянето на енергия.

Допълнителен неблагоприятен фактор са стресът, напрежението, които винаги съпътстват изпитната сесия. Трудно може да се определи оптималният режим на подготовка в този период, защото нагласата на организма е индивидуална. Най-важно е така да се регулира редуването на учене и сън, че младият човек да се чувства работоспособен, мозъкът да може да възприема нова информация. Преумората, четенето по 18-20 часа е голяма грешка.

Идва момент, в който вече нищо не може да се запомни, капацитетът е изчерпан и няма къде да складираме новата информация. Важно е и доколко мозъкът е трениран, приучен към интензивна работа през цялата година. За разлика от хората на физическия труд, които приключват работа в края на деня, при умствения труд този процес не спира през цялото време, мозъкът не се освобождава, не може да отпочине и следствието е безсъние. Това става и при студентите, дори и когато не учат в момента, мозъкът им остава ангажиран с мисълта за съответния предмет, изпит и т.н.

-brr-

Умората от нарушения сън пък се натрупва, защото през сесията изпитите са един след друг. В този период е важно да се прави кратка почивка примерно на всеки два часа, да се пият течности и да се приемат по-леки храни. Много подходящи са ядките и рибата, защото съдържат вещества и микроелементи, подпомагащи умствената дейност.

Тъй като по време на сесията наистина има свръхнатоварване, в днешно време се препоръчват специални препарати за подпомагане на организма да се справи успешно. Един от най-известните е „Сарженор”. Той съдържа две аминокиселини – аргинин и аспартат, които имат енергизиращо действие, влияят на мозъчните центрове, от които зависят вниманието и паметта, участват и в синтеза на азотния окис, също фактор за активизиране на паметта. Затова най-добре е още дори преди началото на сесията да се взима този препарат, като се спазва дозата – 3 пъти дневно по една ампула за пиене.

Известно е, че по време на сесията студентите понякога в резултат на голямото напрежение изпадат и в депресивни състояния, чиито основни признаци са безсънието и отпадналостта. „Сарженор” ще е полезен и в тези случаи. Препаратът има и друг много ценен ефект, той се включва в процеса на разграждане на токсичните вещества в черния дроб и тяхното изхвърляне от организма. В периода на сесията не бива да се пренебрегва и движението, бързо ходене, бягане - тъй като се подобряват кръвообращението, редица други жизнени показатели в организма и това косвено влияе позитивно на мозъчната дейност.

" }-->

Коментари