Публикация

Време е за пикник!

Всички обичат хапването сред природата, където сетивата се изпълват с красотата на пейзажа, ароматите на вкусната храна и сладката приказка с приятелите.


От ранната пролет, когато излизаме да „хванем зеленото”, почти до първите ноемврийски студове използваме неутралния терен на горската полянка за еднодневна почивка през уикенда. Разпускането  и зареждането с положителни емоции е уникално и запомнящо се, затова планирайте не само да хапвате, но и да се поразходите или да поиграете с топка.

Пикникът някога е бил естественото продължение на лова – благородниците на Британските острови още преди триста години се наслаждавали на природата и вкусната, набързо приготвена храна в края на тежкия ден. В началото на XIX в. в Лондон се организирало Общество на любителите на пикника, а в края му бон тонът повелявал на импровизираната трапеза да присъстват поне 35 ястия – пайове с различни плънки, печен дивеч, чийзкейк и неизменният чай с бисквити.

ДОБРАТА ОРГАНИЗАЦИЯ
е гаранция за гладкото изкарване на купона. Изборът на терена за пикника е сред най-важните – наличието на рекичка наблизо влива допълнителна романтика, а горската чешма прави носенето на бутилки с вода ненужно. Наличието на дървени маси и столове ще облекчи още повече задачата ви по подготовката – пригответе само кърпи за почистване на плота и меки одеяла за седалките и за почивка на тревата. Набавете хартиена покривка и пластмасови прибори за еднократна употреба. Вземете 1-2 дъски и остри ножове, достатъчно влажни кърпички и репелент. Ако ще берете билки, осигурете остра ножица и хартиени пликове или картонена касетка.

ПЛАН НА ПИКНИКА
1. Една седмица предварително уточнете мястото  – ако е от най-предпочитаните кътчета в района ви, определете кой да отиде по-рано и да го „запази”.
2. Направете списък на покупките и специалните хранителни нужди, като прясно изцедените сокове и подходящата за децата храна.
3. Разпределете справедливо покупките – ако пазарува само един, предложете да си разделите разходите.
4. Два дена предварително сварете картофите и яйцата и ги оставете в хладилника.
5. В деня преди събитието пригответе хладилната чанта, аптечката за първа помощ и материалите за опаковане. Сложете в камерата соковете и водата, за да се замразят и поддържат хладни хранителните продукти.
6. Вечерта преди пикника пригответе пластмасовите прибори, салфетките, тирбушоните и отварачките. Сложете напитките да се изстудяват.
7. На сутринта подгответе салатите – измийте грижливо и отцедете. Подредете кошницата или касетката с нужните вещи. Не забравяйте и няколко ябълки за свежест.

МЕНЮТО НА УДОВОЛСТВИЕТО
За пикника всички храни трябва да са предварително подготвени – там няма нито условия, нито нагласа да се готвят сложни ястия. Не прекалявайте и не се презапасявайте, все пак това е само едно хапване сред природата. Дори може така да подберете храните, че да ядете без прибори. Изберете студени печени меса – бут, пилешко или студено пушени шунки. Вземете сирена, кисело мляко и арабски питки или франзели.  Ще ви се усладят малки консерви лютеница, червен боб, царевички и бейби краставички. Вървят също и пълнозърнестите гризини с дипове от извара, авокадо или домати. Може да напалите огън и да опечете наденички и кюфтета. Свежите зеленчукови и плодови салати, нарязани на едро, са прекрасно допълнение към мезетата, както и картофената салата или пълнените с извара и свежи билки зелени чушки. Предвидливо можете да приготвите малки шишета с олио и оцет, подправки като сол, самардала и риган. Бутилираната вода и прясно изцедените сокове са задължителните напитки. Червеното вино и студената бира за възрастните са идеални за летния обяд на тревата. Опаковайте продуктите в нечупливи съдове с капаци. Увийте с прозрачно фолио салатите и хлябовете.

За пикника не са подходящи лесно развалящи се продукти като майонезени сосове, риби (освен ако не са уловени току-що в близкия водоем), сурови яйца. Предварително направените сандвичи също не са добър избор – често хлебната подложка се просмуква от сосовете и става неприятна за ядене. Всички храни трябва да са пресни и да могат да се обработят веднага, за да няма стомашни проблеми.

НЕ ПРАВЕТЕ ТАКА!
Не изхвърляйте употребените пластмасови прибори и шишета в гората! Не чупете стъкления амбалаж! Вашият пример ще бъде последван след време от малките „попивателни” – децата, и те ще имат същото отношение към природата като вас. Използвайте повода да им дадете урок по екология и разделно събиране на отпадъците. Дори и да заварите мястото на пикника с боклуци от предишната „смяна”, носете найлонови чували и ръкавици, за да почистите.

Рецепти

„Дар от Нептун”
Необходими продукти за 4-6 ордьовъра: 4 филета маринована херинга, 2 филета розова херинга, 200 г маринован октопод, 100 г пюре от тиквичка (предварително подправено на вкус със сол, черен пипер, накълцан копър и малко зехтин), няколко сусамени сухарчета, зелени маслини с чушка, сокът от половин лимон, риган за поръсване.

Начупете внимателно сухарчетата на еднакви подложки. Намажете с по половин чаена лъжичка от пюрето. Нарежете всяко филе риба на 5-6 парченца и наредете върху хапките. Аранжирайте и октопода. Украсете с резенчета зелени маслини и наръсете с риган и лимонов сок. Много подходящо мезе за водка.

Време за приготвяне: 30 минути.
Практично: Такива хапки можете да направите с останалата печена риба от предната вечер или с деликатесна консерва с морски дарове. Не солете допълнително. С една свежа салата хапките са достатъчни и за студена вечеря.

Салата за пикник
Необходими продукти за 4-6 порции: 6-8 средни домата, 6-8 свежи корнишона.
Подправки: босилек, малко сол, овкусен зехтин.
Измийте зеленчуците у дома и ги сложете в кутия за пикник. Нарязани на място, те остават свежи. Режете ги на едро – твърди се, че така запазват най-добре витамините си. Наръсете, подправете и викайте за кюфтетата.
Време за приготвяне: 10 минути.
Идея: Добавете ивички прясна чушка и шепа черни или зелени маслини, червен лук на кръгчета или стръкове селъри. Поднесете със скара или прясно сирене.

Ах, кюфтето!
Необходими продукти за 6 души: по 700 г агнешко (овче) и телешко месо, 700 г бял лук, по половин ч.л. розмарин, бял пипер, подправка за скара (непременно да съдържа стрит кимион).
Подберете хубави парчета месо – от тях зависи качеството на кюфтаците. Смелете на едро заедно с почистения и нарязан на парчета лук. Добавете подправките и 1 чаена чаша вода и месете поне десетина минути. Завийте с фолио и оставете да почива в хладилника. Преди да печете кюфтетата, размесете още веднъж и опитайте – може да се наложи да добавите сол или пипер според вкуса си. В част от каймата можете да добавите лют пипер, за да получите „нервозни” кюфтета. Помагайте си с купичка вода за навлажняване на ръцете.

Оформете по-едри кюфтета, за да не се разпаднат при печенето. Търкайте разпалената скара с половинка лук и мятайте жертвените мръвки.
Време за приготвяне: 30 минути.

„Пържоли” с домашно сирене
Необходими продукти за 4-6 порции: 3 по-едри патладжана, зехтин и сол на вкус.
За сиренето: 3 литра краве мляко, малко сол, 3 с.л. истинско кисело мляко.
Сложете млякото да заври. Когато е готово, оставете леко да поизстине и разбъркайте закваската. Оставете да се пресече, докато водата на суроватката побелее. Ако е мътна, добавете още кисело мляко. Прецедете през гевгир с марля. Когато изстине, оформете на калъп и притиснете. Суроватката е здравословна безалкохолна напитка с много калций.

Нарежете патладжана на резени по половин сантиметър. Оставете в съд с подсолена вода поне за половин час. Отцедете, измийте със студена вода и подсушете добре. Намажете „пържолите” с малко зехтин и сол.

Печете върху скарата след кюфтетата. Задушете под похлупак, наръсете леко със зехтин и направете рулца с парченца прясно сирене.
Време за приготвяне на сиренето – около час.
На патладжаните – 30 мин. отцеждане + 40 мин. печене.

 

" }-->

Коментари