Публикация

Кампания за профилактика на кожните алергии

От 12 до 16 ноември ще се проведе четвъртата национална кампания за диагностика и профилактика на кожните алергични заболявания.


Тази година кампанията е насочена основно към две групи:

- Професионални екземи при фризьори и козметици

- Кожни алергични заболявания при деца

Фризьорите са една от най-рисковите професии за развитие на професионални алергични кожни заболявания. Най-често фризьори и козметици страдат от екзема на ръцете. В своята работна среда те са в постоянен контакт с различни алергени (бои за коси, измиващи препарати, ароматни масла и др.). Проучвания доказват, че 70% от фризьорите са имали поне един епизод на кожни оплаквания във  връзка с професията им.

Другата прицелна група са децата и различните кожни алергични заболявания сред тях. Съвременни данни доказват, че ранното откриване на деца с повишен риск от развитие на кожни алергии по-късно през живота е от съществена важност за професионалната им ориентация и  профилактичните мерки, които да прилагат. Затова и през 2012 година акцентираме върху този аспект на кожните алергии.  

Алергичните заболявания имат сериозно обществено и икономическо значение. Очаква се към 2015 г. всеки втори човек на планетата да страда от алергична болест. Кожата, осъществявайки непосредствения контакт на организма със заобикалящата ни среда е един от органите, които най-често са засегнати от алергични заболявания.

Кожната алергия се среща при над 30% от активното население в развитите и развиващите се страни и е сред най-честите причини за временна неработоспособност. Близо 10 % от  всички хора са страдали от екзема на ръцете - най-честото кожно алергично заболяване. Впечатляващи са данните за годишните загуби на индустрията поради кожни професионални заболявания – САЩ – 11 билиона долара /данни за 2010/, Европейски съюз – 5 билиона евро /за 2011г/.

По традиция, кампанията е част от паневропейска инциатива на Европейската академия по дерматология и венерология и ще обхване 7 големи дермато-венерологични клиники, съответно в София - УМБАЛ “Александровска”, ВМА, Токуда Болница, както и университетските кожни клиники в Пловдив, Стара Загора и Плевен, и Кожно-венерологичното отделение в Русе (там кампанията ще се проведе 1 месец по-късно). По време на кампанията пациентите ще бъдат консултирани и преглеждани безплатно, като при нужда ще бъдат провеждани и необходимите кожно-алергологични тестувания, отново без заплащане от страна на пациентите.

Желаещите да бъдат консултирани трябва да имат предварително записан час в някоя от участващите клиники на следните телефони:

02/9230511 - Кожна клиника, Александровска болница - София
02/9226355 - Военномедицинска академия - София
02/4034933 - Токуда Болница София
035/602268 - Университетска кожна клиника, Пловдив
042/664480 - Университетска кожна клиника, Стара Загора
064/886696 - Университетска кожна клиника, Плевен
0888594144 - Кожно-венерологичното отделение в Русе

Освен безплатните консултации, цел на кампанията е популяризиране на проблема за алергичните кожни реакции сред обществото и в медийното пространство, както и дискутиране на възможностите за диагностика, лечение и профилактика на тези заболявания.

Националната кампания се организира от Секцията по дерматоалергология към Българското дерматологично дружество (БДД) и е в рамката на “Helhy skin @t work” кампанията на  ЕPOS (European Initiative for the Prevention of Occupational Skin Diseases) в която участват 26 европейски страни.

Коментари