Публикация

Как да изберем подходящи обувки за спорт?

Взели сте важното решение да спортувате. Дали ще посещавате кварталния фитнес център, или ще тичате в парка е въпрос на лично предпочитание и възможности.


Независимо обаче накъде сте се ориентирали, не бива да пропускате нещо много съществено  – обувките за спорт. Обикновено изравяме от килера стария чифт маратонки или от първата сергия купуваме евтини платненки. Но това съвсем не е добра идея.

Едно, че се лишаваме от собствения си комфорт, което рано или късно може да доведе до отказ от спортуването, излагаме се и на риск от травми и наранявания. Възможни са и по-сериозни последици като  увреждане на ставите и гръбначния стълб. Упражняването на конкретен спорт изисква носенето на определените за него обувки. Те са изработени да отговарят на различни характеристики.

Ето и няколко критерия, по които се избира обувката. Първият основен и най-важен е самата дисциплина, която ще се упражнява. Спортните обувки не са еднакви. Не играем тенис с обувки за джогинг и не се катерим с обувки за тенис!

Ще обърнем внимание на характеристиките на няколко вида:

Обувки за тичане
Те трябва да са изработени от материали, които позволяват на крака да диша. Освен това е необходимо не само да поддържат ходилото, но да омекотяват и поемат натоварването, което се разпространява към глезените, ходилата и тазобедрените стави при всеки контакт със земята. Идеалните обувки трябва да бъдат леки, да поддържат свода и да бъдат с добре уплътнени подметки, за да поглъщат сътресението. Сравнително високите пети са удобни, защото имат за цел да предпазват ефективно ахилесовите сухожилия и прасците от прекомерно натоварване.

Най-разпространеният и универсален тип обувки за тичане са тези, които предпазват от свръхпрониране (извиване на ходилото навътре след досег с повърхността). За хората с нисък свод или тези, склонни към плоскостъпие, е добре петата да е по-плътна и твърда, а в областта на свода да има допълнителна опора.

За склонните към средно прониране на стъпалото се препоръчват обувки с уплътнени възглавнички в предната част на подметката. Освен това от значение е и самият терен. Ако предпочитате да тичате сред природата (неравен терен), подметките на обувките трябва да са по-широки и с грайфери, които осигуряват максимална устойчивост на стъпалото. Твърдата настилка позволява по-еластична подметка.

Обувки за зала (аеробика, степ и др.)
Те трябва да придържат глезена при множеството странични движения. Оборудвани са с усилена междинна подметка особено в предната част на стъпалото, която атакува земята първа. За лесното изпълняване на движенията те трябва да са леки и удобни.

Обувки за тенис
Тъй като тенисът предполага динамична активност, то обувките трябва да предлагат голяма стабилност на крака. Също така да поемат шоковите вълни по време на взаимодействието с повърхността. Отвътре да са меки и да уплътняват добре цялостното стъпало и ходило. Маратонките за тенис са различни, съобразени с настилката, върху която се играе. За клей (червената настилка) подметката на спортната обувка е сравнително гладка и тънка. За трева също е тънка, но с по-остри грайфери за по-добро сцепление. И за третия вид - хард корт (твърд корт) - тя  е гладка като за клей, но е по-дебела. Всички тези изисквания са необходими, за да се постигне тъй важният баланс между сцепление и плъзгавина.

Обувки за туризъм
Съчетават всички необходими качества на обувки за път. Трябва да са способни да се адаптират към всякакви условия – дълъг и изморителен преход, пресичане на реки, колоездене, скално катерене. Кончът на обувката е необходимо да е от водоустойчива и дишаща материя, която осигурява комфорт, а подметката да е каучукова антиабразивна, подходяща при всички видове терени. Добре е да се спрете на по-високите, които поддържат глезена, тъй като това е особено важно за сцеплението при неравен терен.

Изброените обувки са само част от многообразието в спортните магазини. Също така има специални за бокс, катерене, волейбол, баскетбол, футбол, класически танци и прочие. Всеки вид притежава характеристики, съобразени с конкретните изисквания на дадения спорт.

Вторият критерий, по който трябва да избираме спортните чепици, е нивото и честотата на практикуване. Той ще ни помогне да се ориентираме в широкия ценови диапазон, подплатен със съответното качество. За дебютантите подходящи са „средният” клас обувки. Когато обаче честотата и интензитетът са завишени, качеството на спортните обувки също трябва да се повиши, което автоматично ви прехвърля в по-високия ценови клас. Казват, че е добре спортните обувки да се сменят на определен период. Това означава един път годишно при тренировки два пъти седмично с продължителност един час. Независимо от това каква сума сте решили да заделите за спортните обувки, заложете на наложилите се престижни марки.

Третият критерий, според който трябва да избирате обувката, е кракът ви. След като сте се спрели на конкретния спорт, който ще практикувате, както и честотата, с която ще го правите, задължително трябва да се съобразите и с комфорта на крака ви. Обувката не трябва да бъде нито много голяма, нито твърде малка. Идеалният размер е този, при който остава разстояние от един пръст между показалеца ви и върха на обувката. Тя трябва да отговаря и на формата на стъпалото.

Сами ще можете да се ориентирате, като разгледате мокрия отпечатък, който оставяте. Ако са се отбелязали петата, предната част и външният ръб на стъпалото без свода, значи имате нормални сводове. Ако се е отпечатало цялото стъпало, значи имате плоски стъпала, които при стъпване се изкривяват навътре. Ако няма връзка между отпечатъка на предната част на стъпалото и петата, значи вашите сводове са високи и стъпвате предимно на външните им ръбове. Някои от спортните обувки (особено тези за тичане) са съобразени с различните форми на стъпалото.

От съществено значение е да се чувствате комфортно в тях. Все пак ще ги използвате за тичане, скачане и всякаква друга физическа активност. Не се колебайте да поискате съвет от продавач-консултанта в специализирания спортен магазин.

Относно цената не се спирайте на най-евтините, защото освен че правите компромис с удобството си, може да е и за сметка на здравето ви. Ако все пак бюджетът ви е ограничен, възползвайте се от промоциите. Може да се сдобиете на изгодна цена с качествена обувка от минала колекция. Задължително пробвайте, преди да купите. Не залагайте на това, че си знаете номера. Обуйте и двете обувки с подходящите чорапи (с тези, с които ще тренирате) и направете няколко крачки или движения с тях.

Най-удачното време за покупка е следобедът, когато краката са уморени и подути. Това ще бъде естественото им състояние по време на тренировката. И накрая напредвайте постепенно. Новите обувки не са подходящи за петчасов преход или маратон. Необходимо е време, за да се разпуснат и да „легнат” на краката ви. Ако след няколко тренировки нямате оплаквания като болки в коленете или глезените, то със сигурност сте направили правилния избор.
         


" }-->

Коментари