Публикация

Е-шопинг

У нас половината население има вземане-даване със световната мрежа, като жените са малко повече от 50 на сто.


Най-активни са хората от 15 до леко над 50 години. Статистиките отчитат, че шест от десет потребители вече пазаруват онлайн. Най-много се купуват електронно оборудване (компютри, телефони, фотоапарати), дрехи, обувки, храна, козметика, услуги, книги.

Сравни, спести, виж новата колекция, ползвай ваучери, купи! Банерите на десетките електронни магазини ни се навират в носа и да се сдобием с колие или пица е въпрос на една мишка разстояние за всеки, който няма време или желание да обикаля. Покупката може да се осъществи 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, в почивни и празнични дни, зиме и лете. Стоките са наредени по категории, изборът е много лесен и не се налага да влачим торби с покупки или да чакаме такси под дъжда. Можем да получим доставката дори докато сме на почивка или където посочим извън нашия дом и офис.

Продажбата на стоки и услуги чрез е-магазин практически се подчинява на всички правила на традиционната търговия. Всеки търговец на дребно или едро, както и всеки производител може да предприеме стъпки за частично или изцяло изнасяне на бизнеса си в мрежата, като по този начин популяризира стоките си и реализира онлайн продажби. Преди да пазаруваме обаче, е добре да проучим съответната оферта и да се информираме за мненията на други клиенти. И у нас, и по света има некоректни продавачи (добре, че рано или късно пазарът ги изхвърля или им „слагат белезниците”). Имайте предвид, че когато натиснем бутона „купувам”, ние вече сме приели общите условия и сме се „подписали” под договора за сделката. За регулацията в мрежата се прилагат законите за електронната търговия, за защита на потребителите и за паричните преводи, електронните платежни инструменти и платежните системи.

Електронният магазин като бизнес

Бумът на онлайн търговци показва, че това е желана и доходна дейност, защото няма разходи за наем на реално помещение, за ремонт и обзавеждане, реклама, охрана и заплати и осигуровки на персонала. В електронния бизнес също така отпада изискването стоката да се купува предварително и да се съхранява в склад. Освен това не се „затварят” пари, тъй като може да се вземе нужното от доставчик в момента, в който се получи заявка от реален клиент. Не е от значение и местожителството, защото може да се продава свободно както в квартала или града, така и по целия свят. Куриерите ще свършат останалото.

Е-магазинът всъщност е компютърна програма, която осигурява възможност на търговеца лесно, бързо и прегледно да публикува информация за своите стоки в мрежата и чрез маркетинговите инструменти да достигне до много потенциални клиенти. Потребителите разглеждат продуктите и чрез определени функции могат да поръчат, да заплатят посочената цена, да изпратят запитване. Вариант да се сдобием с такъв бизнес е да изтеглим от интернет безплатни програми, като за доразвиване на дизайна, инсталация и поддръжка ще трябва да наемем специалист.

Често този подход излиза по-скъп от очакваното и крайният резултат на готовия онлайн магазин е незадоволителен. Друг начин е да възложим на фирма индивидуален проект, което обаче е свързано със значителни инвестиции и много ясно задание. Оптималният вариант вече се предлага от много компании, които се занимават с програмиране и интернет маркетинг. Такъв типов софтуер позволява да публикуваме в е-магазина си графични изображения на продукти, описания на стоките, характеристики, цени и гаранционни условия. Предимството е, че ползваме безплатно обучение и поддръжка, както и обновяване на софтуера, а и цената е доста по-учтива.

Разплащане и сигурност

Когато се регистрираме като клиенти, ние изрично приемаме условията на продавача. Сигурността ни се формира от куп фактори, които са сбор не само от технологични възможности, но и от нивото ни на познания за боравене с интернет и вариантите за безналични разплащания. Например когато плащаме на браузъра онлайн, на екрана се появява катинарче – това значи, че връзката е осигурена, криптирана и защитена и има голяма доза сигурност, че никой няма да достигне до данните ни.

За онлайн плащане с кредитни и дебитни карти се ползват виртуалните ПОС терминали на банките. Реалното прехвърляне на пари от картата на клиента към продавача става от електронната система на финансовата институция. Информацията за номера на кредитната карта се въвежда в системата и остава скрита за собствениците и операторите на е-магазина, което гарантира сигурността на данните на клиентите. Интернет сайт, който изисква въвеждане на информация за картите ни не в банковата система за разплащане, а в самите страници на магазина, е възможно да създава предпоставки за злоупотреби. Плащанията към самите сайтове-продавачи носят най-големи рискове за защитата на парите и данните на клиента.

-brr-

Кой начин за плащане да избера?
PayPal е най-разпространената система за онлайн разплащания в света и вече шеста година е на пазара и у нас. Тя предлага лесен начин да се сдобием с мечтаната стока и осигурява защита и бързина на превода. Електронните магазини са проверени и клиентът може да е спокоен, че отсреща има регистриран продавач, а сайтовете пък – че потребителят е с реална карта и сметка и одобрен акаунт. Част от предимствата на PayPal са, че парите не се превеждат веднага, така че можете да реагирате, ако имате проблем при доставката. Можете да правите история на плащанията си и да следите разходите си.
При покупки онлайн вземайте предвид в каква валута е картата ви и колко ще ви струва виртуалната обмяна при превод. Съобразявайте се с настройките на системата за разплащане.

Какво говорят цифрите
Според последни данни по електронен шопинг България се нарежда след 20-о място в ЕС пред страни като Кипър, Малта, Латвия, Литва и Унгария. 26% от българите с достъп до интернет купуват в мрежата поне 1 път в месеца, а 43% - по-рядко. Интересен факт е, че цели 32% от тези нашенци правят покупки от магазини извън територията на страната, като най-голям е делът на Великобритания и САЩ. Основните мотиви са по-изгодните цени в чуждестранните сайтове, по-големият избор и по-доброто качество. Похарчили сме средно повече пари за покупки от странство, затова българските виртуални търговци има над какво да работят.

41% от нашите потребители отбелязват, че едно от основните им притеснения при онлайн търговията е свързано с достъп до личните им и платежни данни. Като начини за разплащане 60 на сто използват наложен платеж при доставката, 30 на сто – кредитни и дебитни карти, а една четвърт – системи като PayPal и ePay. Подобна наша разработка е ePay bg.

Очаква се още по-значим ръст на онлайн пазаруването през мобилни устройства. Едва 7 на сто от е-магазините са оптимизирани за таблети.

Шаран на куката
Уж ще купувате дънки, а ви предлагат да попълните дълга анкета, която съдържа подозрително много конкретни въпроси за личните ви данни, потребителски имена и пароли и номера на кредитни карти? Или сте получили в електронната си поща писмо от обслужващата ви банка, че трябва да въведете отново цялото си виртуално битие в детайли, защото са имали „срив в системата”?

Именно в такива случаи невнимателният потребител става жертва на „фишинг” (хваща се на въдицата, „зарибява” се). Когато не е достатъчно бдителен, той кликва доверчиво върху някакъв линк, който отива уж на страницата на онлайн магазина или банката, но всъщност попада на добре копиран „клонинг”, който източва данните или банковата сметка. Всеки си мисли, че на него няма да му се случи, но с поголовното увеличаване на интернет транзакциите злоупотребите нарастват. Онлайн престъпниците стават все по-убедителни и изобретателни.

Можете да се предпазите, като първо се свържете чрез оригиналния сайт с оператор и поискате да ви потвърдят необходимостта от промени. Ползвайте надеждна антивирусна програма и активирайте защити, които ще ви предпазват и предупреждават. Въздържайте се от съмнителни сайтове и регистрации, които изискват прекалено много ваши данни. При установяване на кражба на информация или злоупотреби с кредитна или дебитна карта първо се свържете с банката и блокирайте сметките. При кражба на лични данни информирайте полицията.

 

Коментари