Публикация

Обмяната на веществата - враг или приятел?

Много често ще чуете, че хората с бърза обмяна на веществата не пълнеят, и то без да се лишават от вкусни и „вредни” лакомства.


И, естествено, желаещите да отслабнат се питат: ”Може ли и как да се ускори обмяната на веществата?” Всъщност това понятие включва два процеса – разграждане и възстановяване.

Храната се преработва и се получават веществата, необходими за поддържане на живота. Процесът на разрушаване на тези вещества ги превръща в енергия и отпадъци. Ако тези процеси протичат бавно, енергията просто не се изразходва докрай. Но ако свързвате пълнотата си с нарушена обмяна на веществата, това може да е прибързано – нещата далеч не са така прости.

Идеалният вариант е - изразходваме толкова гориво, колкото зареждаме. Но той е недостижим в ерата на автомобилите, самолетите, асансьорите. Неприятната истина е, че изразходваме нищожно малко. Значи проблемът е в начина на живот.

Яж малко, движи се много - това е всеизвестната формула за стройно тяло. Ограничаването на храната обаче не води до незабавни резултати. В даден момент организмът може да реши, че се задават тежки времена и трябва да се запаси. Диетолозите наричат това явление превключване на „бавен огън”. То е плод на еволюцията като защитна реакция на приближаващ глад. Ако постъпва малко енергия, то и употребата й се ограничава, в това число и за храносмилане.

Колкото и да е парадоксално, самият процес на отслабване забавя обмяната на веществата с 10-20 %. Затова, за да не се премине в режим на „бавен огън” и да се повиши изразходването на енергия, трябва...да се яде повече. Само че често и на малки порции. Така през целия ден се поддържа висока скорост на обмяната.

Кои фактори влияят върху обмяната на веществата?

-Възрастта.

- При децата и юношите обмяната е по-интензивна. При възрастните тя се забавя с 10 % на всеки 10 години.

- Обемът на мускулната маса.

- Колкото повече мускулна маса има човек, толкова повече енергия изразходва.

- Наследствеността.

-Дневният разход на енергия може да се различава при хора с еднакво тегло със стотици калории. Тук основната роля е на наследствените фактори.

- Климатът.

- По-точно отражение има рязката му смяна, като например почивката на плаж през зимата.

- Хормоните.

- Недостигът на хормони на щитовидната жлеза снижава скоростта на обмяната.

- Психотропните вещества и антидепресантите понижават разхода на енергия. Кафето обаче го увеличава.

Фитнесът и обмяната на веществата.

Всеизвестно е, че като увеличаваме физическото натоварване, изгаряме калории. Колкото по-голяма е телесната маса, толкова по-голямо е изразходването им. Фитнесът влияе на обмяната на веществата при условие, че натоварването е умерено и приятно. Целта на намаляването на теглото е да се увеличи общият разход на енергия. Затова физическата активност трябва да е на вниманието ни във всеки момент от ежедневието.

Дори и да сте убедени, че природата ви е ощетила със забавена обмяна на веществата, не се вторачвайте в това – напълно поправимо е. В главната роля обаче сте вие.

Запитайте се дали не сте поели по най-прекия път към наднорменото тегло - изтягането на дивана пред телевизора. Скорошни изследвания доказаха, че гледането на телевизия по два часа на ден носи сериозен риск от затлъстяване. Обяснението е просто. Когато си толкова време в състояние на покой, пулсът, кръвното налягане и матаболизмът се понижават. В резултат - изгарят се само 20-30 ккал на час.

Ако твърдите, че нямате време за спорт – по-добре намерете смелост да си признаете, че всъщност ви липсва желание. И остава само още една крачка - да промените това!

" }-->

Коментари