Д-р Михаил Илиев: Ако искаш да вдигнеш 1000 кг във фитнеса, по-добре вдигни 100 пъти по 10 вместо 10 по 100
CredoWeb
CredoWeb
Компания
Д-р Михаил Илиев: Ако искаш да вдигнеш 1000 кг във фитнеса, по-добре вдигни 100 пъти по 10 вместо 10 по 100

Д-р Михаил Илиев: Ако искаш да вдигнеш 1000 кг във фитнеса, по-добре вдигни 100 пъти по 10 вместо 10 по 100

За 2 часа неделен футбол човек не може да стане Меси, категоричен е спортният травматолог

-  Д-р Илиев, какви пациенти идват при вас освен професионалните спортисти?

-  Най-често се налага да помагам на пострадали във фитнеса. Много от тях са жени. Похвално е, че са решили да се занимават със спорт, особено след като родят. Похвално е желанието да възвърнеш формата си. Още повече, че във фитнеса човек завързва и социални контакти. Но много от тях обаче въобще не знаят какво правят по време на тренировка. Мадамите искат  да изваят дупета, мъжете – бицепси и раменен пояс и в стремежа си към ефектен релеф често надхвърлят възможностите си. Оттам идват и най-честите травми. Идват с болки в раменните стави и гърба поради несъобразеност. Понякога се стига дори до операция. Далече съм от мисълта, че инструкторите не обясняват добре. Просто много хора пренебрегват съветите им и бързайки да станат Шварценегер или Клаудия Шифър, се натоварват, без да се съобразяват с възрастта, килограмите и структурата си.  Правилото е елементарно – ако трябва да вдигнеш 1000 кг, много по-добре е да вдигнеш 100 пъти по 10, отколкото 10 пъти по 100.

-  Има ли и други пациенти, жертви на суетата?

-  Системата на голия кръст даде своите последствия.  Актуалните токове тип „танкове” също се оказват пагубни. Стойката се променя, тялото се изтегля напред, което уврежда кръста. Отделно паданията са гарантирани, което води до травми на коленете, на глезените.  Обувките тип „Пинокио”, които са силно заострени отпред пък съсипват ставата на палеца. Следват скъпи операции, които обаче не могат да подобрят значително състоянието и особено походката на жените. Така че когато някой реши да блесне по такъв начин, може би е добре да се сети за мисълта на легендарния Жан Габен, че най-ценното човешко качество е да бъде нормален. Колкото по-нормално живеем, толкова по-щастливи ще бъдем.

-  Какво трябва да знаят задължително хората, които спортуват за удоволствие и релакс?

-  Например че с 2 часа неделен футбол човек не може да стане Меси. Тренират максимум 2 пъти седмично, без никаква загрявка и после се чудят откъде им е дошло.

Същото е  и с другата голяма мода  - ските. Обажда ми се например една 120-килограмова дама и казва: „Бях на ски и паднах”. Идва с тежки травми на коленете. Това се случва много често. Хубаво е спортът да започва от ранна детска възраст, за да се формира двигателна култура. Не става дума всички да станат професионални спортисти, просто да бъдат възпитани да имат спортни навици. Не може човек да работи само с мозъка си. От време на време трябва да се сменя натоварването.

-  Трябва ли за едно ударено коляно да се търси лекарска помощ?

-  При травма е добре веднага да се отиде при личния лекар. Ако той прецени, ще изпрати пострадалия на специалист ортопед или травматолог. Има добра спортна клиника в столичния квартал „Дианабад”, спортните диспансери в държавата пак се възраждат. В тях има много големи специалисти, някои от които са във ФИФА, в УЕФА. По-добре отиди на специалист, кажи: „Ударих си коляното”, за да може отново да върнеш радостта си от живота.

-  Напоследък статистиката на децата с наднормено тегло и гръбначни изкривявания става все по-мрачна.

-  Така е. И при мен притеснени родители водят деца. Бил геймър. Станал 100 кг. Обездвижил се, залинял. Казвам му: „Момче, ти скоро ще се занимаваш с момичета. Не може така. Вместо да караш колело, да играеш футбол, ти ставаш приятел с една машина, която те обсебва.”  Освен че психически затормозява , системното висене през компютъра води до гръбначни изкривявания, болки в китката, в лакета. Често се стига до физиотерапия.

Карането на колело навън е например е прекрасна алтернатива и е 100 пъти по-добро от велоаргометъра вкъщи. Велоалеите у нас все още ги няма достатъчно, но и това един ден ще стане. Плуването е един разкошен спорт за всички възрасти. Физическото натоварване отдалечава  от стреса, от пушенето, от алкохола. Когато един човек е запален по спорта, той няма време да се занимава с глупости.

Визитка

Д-р Михаил Илиев е роден на 15 февруари 1950 г. в Плевен. Завършва с пълно отличие и златен медал математическата гимназия, майстор на спорта по шахмат. Завършва Медицинска академия през 1977 г.
Започва като лекар на футболен отбор през 1980-а, когато работи една година в "Спартак" (Пл). През 1982 г. се премества в "Славия", където е лекар на отбора в продължение на 10 години. От 1993 до 1996 г.работи в "Левски". От 1996 до 2000 г. е в националния тим, откъдето е уволнен от Стойчо Младенов. През следващата година е президент на Българска федерация по шахмат. След назначаването на Пламен Марков през 2003 г. е върнат в националния по футбол, с който работи и днес. Има частна практика, женен е, има 2 дъщери.

Реклама

Мнения