Д-р Константинов: Лекарският съюз се прояви като организация, влизаща в явни и задкулисни договорки
CredoWeb
CredoWeb
Компания
Д-р Константинов: Лекарският съюз се прояви като организация, влизаща в явни и задкулисни договорки

Д-р Константинов: Лекарският съюз се прояви като организация, влизаща в явни и задкулисни договорки

Социални фондове да поемат потребителската такса за най-бедните слоеве от населението.

- Д-р Константинов, има ли риск да се провалят преговорите за НРД 2014, при положение че отсега се очертава недостиг на пари? 

- Дали ще се подпише НРД 2014 не е съществен въпрос от гледна точка функциониране на здравеопазването. Опитът след 2006 г. показва, че с или без подписан рамков договор, няма особена разлика и за пациенти и за лекари. Актът на подписване е всъщност акт на споделяне на отговорността за случващото се в системата, т.е. дали организацията на лекарите подкрепят провежданата политика, включително и финансовата. Проблемът е, че самата организация на лекарите изгуби подкрепата на членовете си и е въпрос доколко изявите на ръководството на БЛС представляват някого другиго освен самите тях. А иначе разбира се, че става основно въпрос за пари, но акцентирането единствено върху тях профанизира дискусията. Лекарският съюз се прояви като организация, влизаща в явни и задкулисни договорки с политически субекти с цел задържане на статуквото и ретроградното мислене на функционерите му няма как да бъде компенсирано с демонстративните призиви за повече пари за сектора.

- Как ще коментирате идеята, обсъдена на събора, да се иска доплащане от 20% от пациентите, след като НЗОК плаща само 70-80% на болниците?

- Извинете, но какво са виновни в случая пациентите, та да им се иска доплащане от 20%? Здравноосигурените имат своя „договор“ с касата под форма на плащане на здравните си вноски и те ги плащат точно толкова, колкото законът е определил, не на 80%. Болниците имат договор с касата и тя трябва да им плаща по цените, на които е сключила договор с тях за извършената дейност, не на 80%. Призивите трябва да бъдат в посока да се търси отговорност на тези, които не са си направили сметката и са допуснали да се стигне до положение, да се предлага частично плащане. Това в никой случай не са пациентите и не това е пътят за решаване на проблемите в здравеопазването.

- Как най-добре да бъде регулирана потребителската такса, така че и двете страни – лекари и пациенти, да са доволни?

- Потребителската такса трябва да е достатъчно малка, за да не възпрепятства достъпа на болните хора от лекарска помощ. Но трябва  да съществува, за да възпрепятства безконтролното ползване на такава помощ от лица, които реално не се нуждаят от нея. Най-бедните слоеве от населението могат да бъдат компенсирани от социалните фондове за заплатената такса (т.е. реално да им е безплатна), същото важи за тежко и хронично болните. Последните предлагани промени са израз на обикновен популизъм (таксата да стане 1 лев за пенсионерите - бел. ред.) и целят да угодят на една група граждани, селектирани по възрастов признак (вероятно прицелен електорат), като натоварят с допълнителни плащания друга група граждани. Защото разликата, която ще идва от бюджета за покриване на пълния размер на таксата в същност ще се вземе от работещите хора. 

Д-р Стефан Константинов работи като акушер-гинеколог в университетската болница "Майчин дом". Преди това бе министър на здравеопазването от октомври 2010 г. до март 2012 г. Преди това е бил заместник-председател на Управителния съвет на БЛС.
 

Мнения