Профилактиката на болката в гърба започва в детството
25.10
CredoWeb
CredoWeb
Компания
Профилактиката на болката в гърба започва в детството

Профилактиката на болката в гърба започва в детството

Интервю с д-р Жечка Глогова, ортопед в Медицински център „Fi-Health“

- Д-р Глогова, вярно ли е наблюдението, че не са рядкост млади хора, страдащи от болки в гърба?

- Да, много млади, образовани хора идват в кабинета. Причината да имат болки в гръбнака е, че целият им работен ден минава в една поза - на стола, пред компютъра, без никакво физическо усилие. Болката в гърба може да бъде признак на много заболявания, най-вече неврологични и ортопедични. Практиката показва, че младите хора са с много сериозни проблеми в шийния отдел – именно заради продължителната работа с компютър. A трите нерва, които осигуряват двигателната и сетивната активност на горните крайници и на плешките, излизат точно в шийния отдел на гръбначния стълб. И всички болки към плешката, раменния пояс и ръцете се дължат на притискане на някои от тези нерви.

Проблемът започва много по-отрано, още от детската възраст - аз преглеждам и бебета за дисплазии на тазобедрени стави, както и малки деца с проблеми в ходилата. И действително, ако още от детството не се коригира своевременно примерно плоското ходило или лекостепенната дисплазия на тазобедрените стави – също може да се стигне до изкривяване на гръбначния стълб. И тези неща се задълбочават, когато младежите седнат за дълги часове пред компютър. Обикновено в юношеската възраст болките в гърба се обясняват с по-голяма физическа активност и не им се обръща внимание. Затова профилактиката трябва да започне от ранно детство. Тук искам да спомена, че физиологично ходилото е плоско докъм 4-годишна възраст. Корекциите започват след това. Дотогава трябва да се установи дали има проблем и да се търсят подходящи обувки, да се правят упражнения.

- Кое положение е най-противоестествено и рисково за гръбначен проблем?

- Когато се чете в леглото или пък гръбнакът е свит, изкривен напред. Пренапрежението на гръбнака (юношите се увличат по фитнеса, бързото трупане на мускули) също води до състояния, които често се пропускат. Засягат се обикновено 1-2 прешлена, протичат дискретно в юношеската възраст, но се проявяват при продължително седене в малко по-късна възраст, когато растежът на гръбначния стълб е вече завършил. И въпреки че засяга само 1-2 прешлена, води до това изгърбване, торакална кифоза.

- Да говорим за превенцията.

- Винаги казвам на родителите – насочете децата към плуването. То разгъва белия дроб, развива мускулатурата, изправя гръбначния стълб. Важно е да предпазим младите хора, защото болките в гърба са вече масово явление при тях, напрежението в мускулатурата, във врата, миалгиите – всичко това е в резултат и на недоглеждане в детската възраст. Какво препоръчвам? На първо място – столът трябва да е с физиологична извивка, за да подпира гръбнака и да е изправена стойката. От време на време трябва да се става и да се прави гимнастика. Добре е още в леглото сутрин да започне раздвижването, разтягането. Климатиците също водят до болки в гърба. Когато сме изправени, трябва да се стремим да поддържаме двете извивки – в кръста и в шийните прешлени, – за да няма мускулно напрежение. За спалнята е добре да се избере подходящ матрак и в това съветът на невролога и физиотерапевта ще е от полза.

- Какво предприемате, ако болката вече е постоянна?

- Праговете на болка са много индивидуални. Но може би с профилактичните прегледи, които започнаха да се правят вече в доста фирми, хората свикват да си обръщат повече внимание. В това число и младите. Поначало те са по-резервирани към лекарствата по различни причини и предпочитат да опитат първо физиотерапия, упражнения за дадени мускулни групи, йога, плуване, ненатоварващ фитнес. Аз никога не препоръчвам като начало обезболяващи медикаменти, защото ефектът е временен. Когато не става дума за неврологичен проблем, което е в областта на други специалисти, започвам първо с подходящи упражнения, препоръчани от физиотерапевт или кинезитерапевт.

Ако болката е много силна, естествено за кратко ще се вземе нещо противовъзпалително, като в този период не се правят масажи и физиотерапия. Не са препоръчителни и каквито и да било горещи процедури. Може за момента да се получи облекчение от топъл  душ например, но възпаленият нерв след това напомня за себе си и болката може дори да се засили. Затова се предприемат по-щадящи процедури.

Тук е мястото и на продуктите на растителна основа. Например намазването с олиото „Неокс“ има много добро действие. Ефектът му е релаксиращ, като трябва олиото да се втрие леко. След острия период на болка вече се мисли за физиотерапия.


Реклама

Мнения