Публикация

Шефът на НЗОК: Никой в системата не се интересува от пациента!

Шефът на НЗОК: Никой в системата не се интересува от пациента!

Серия от проверки по болниците разкриха добре известни недостатъци на здравната ни система. Това стана ясно на пресконференция на ръководството на НЗОК. Никой в системата не се интересува от пациента – това се налага като извод от анализа на фактите при някои конкретни случаи, заяви директорът на касата д-р Румяна Тодорова. На част от пациентите са направени профилактични прегледи и се оказва, че са в безупречно здраве. След това се вижда, че имат диспансерни диагнози, не си вземат лекарствата и отиват в болница.

Мъж с инсулинозависим диабет например попадал 8 пъти в болницата в Кюстендил по различни пътеки – като обострен пиелонефрит, декомпенсиран диабет или сърдечносъдово заболяване. Мъжът влиза и излиза от отделението с една и съща кръвна захар - 21,5 милимола. Защо тогава изобщо е бил приет, коментира Тодорова. Болните се приемат без сериозни индикации за хоспитализация. Същият пациент е приет за обострен пиелонефрит само въз основа на неясни болки в кръста. В отделението пък липсвала историята му, което пораждало съмнения, че той изобщо е лежал. Хронично болните са „удобни пациенти”, които лекарите си прехвърлят един на друг, без истински да ги лекуват, коментира още шефът на НЗОК. В случая с диабетика болницата ще понесе санкция. В същото време обаче стана ясно, че човекът е бил с толкова високи стойности, понеже не си е вземал от аптеката предписания му по здравна каса инсулин. Не е ясно каква е причината и как точно се е лекувал той.

Жена с хроничен атрофичен гастрит е влизала три пъти в болница с тази диагноза. Първият път се е подложила на фиброгастроскопия, но вторият е отказала - с основание, да се подложи отново на неприятната манипулация, каза Тодорова.

Лесният достъп до болниците е причина в отделенията да попадат много хора, които изобщо не се нуждаят от активно лечение, става ясно от анализа на резултатите от проверките на касата. Пациентите отиват в стационара чрез преглед при специалист в доболничната помощ. Същият лекар обаче работи и в болница, затова насочва пациента към нея. Законът позволява такава „двойна игра”, коментираха специалистите от НЗОК.

Много пациенти попадат в болница чрез спешните отделения. Такива са 95% от хоспитализациите в Смолянско и 30% от тези в София. Огромното мнозинство изобщо не са спешни случаи, каза д-р Тодорова. 66% от приетите в болница за активно лечение всъщност са хронично болни. У нас обаче има над 350 болници за активно лечение и нито една за долекуване, припомни Тодорова. Това било посочено ясно като един от основните проблеми на системата у нас още в доклад на Световната банка наред с фрагментирането на лечебните заведения – някои приемали само определени диагнози, което било недоразумение в съвременния свят.

Коментари