Публикация

Психолози край коледните щандове

Само дни преди началото на многобройните празници в зимния календар навлизаме и в най-активния за купуване и харчене период на годината.

Американски психолози от Kent State University си поставили за цел да разберат механизма на мотивация за покупки в този период и защо някои хора биват обхванати от шопингмания - натрапчиво и неконтролируемо харчене на пари за ненужни вещи.

Обобщавайки наблюденията си, психолозите класифицирали потребителите в четири вида с различни личностни характеристики – нормален тип, невротичен, примитивен и психотичен. Всяка категория отразява модела на поведение на индивида не само при пазаруване, но и въобще в живота.


Само дни преди началото на многобройните празници в зимния календар навлизаме и в най-активния за купуване и харчене период на годината.
Американски психолози от Kent State University си поставили за цел да разберат механизма на мотивация за покупки в този период и защо някои хора биват обхванати от шопингмания - натрапчиво и неконтролируемо харчене на пари за ненужни вещи.


Обобщавайки наблюденията си, психолозите класифицирали потребителите в четири вида с различни личностни характеристики – нормален тип, невротичен, примитивен и психотичен. Всяка категория отразява модела на поведение на индивида не само при пазаруване, но и въобще в живота.

Според ръководителя на екипа проф. Пол Албанезе обикновените купувачи харчат по-малко, отколкото печелят и пазят пари за бъдещи покупки, които не са по възможностите им в момента.
Поведението им в магазина е предсказуемо и последователно – такива хора имат точен план на покупките и се придържат към него последователно и докрай.

Невротиците губят много време в ходене по магазините, сравняване на цените и избор, като в същото време най-често не купуват нищо.

Хората, които изпитват почти маниакално влечение към някаква придобивка, се определят като примитивен тип – поради определен психически проблем, такива купувачи също прекарват много време в магазините, като оставят в тях и големи суми.
Те обаче са в състояние да осъзнаят страстта си и да я овладеят. Техният шопингхолизъм има временен характер.

Психотичните личности, напротив, опустошават редовно портфейлите и кредитните си карти и в резултат изпитват постоянни финансови трудности.

Коментари