Публикация

Непълноценното хранене е опасно за възрастните хора

Доброто хранене е от ключово значение за здравето на старите хора, а те са по-податливи на много болести, свързани с неподходяща диета.

Непълноценното хранене при тях може да доведе до постоянна умора и да увеличи риска от храносмилателни, белодробни и сърдечни проблеми.

Недохранването отслабва имунната система, увеличава риска от пневмонии и други сериозни инфекции. То може да влоши съществуващите заболявания и умствени проблеми.


Доброто хранене е от ключово значение за здравето на старите хора, а те са по-податливи на много болести, свързани с неподходяща диета.
Непълноценното хранене при тях може да доведе до постоянна умора и да увеличи риска от храносмилателни, белодробни и сърдечни проблеми.
Недохранването отслабва имунната система, увеличава риска от пневмонии и други сериозни инфекции. То може да влоши съществуващите заболявания и умствени проблеми.


С времето непълноценното хранене може да предизвика анемия и мускулна слабост, която води до падания и фрактури. То може да доведе и до образуване на тромби и развитие на депресии.

На пръв поглед причините за лошото хранене изглеждат прости: недостатъчно количество храна, диета, бедна на хранителни вещества, трудно усвояване на храната, лошо храносмилане поради напреднала възраст. Но причините често са по- сложни.

Например старите самотни хора, дори когато са енергични, често не си готвят и се задоволяват с чаша чай и малко бисквити. Ако такава бедна на хранителни вещества диета продължи по-дълго, резултатът е загуба на мускулна маса и безсилие. Пазаруването и готвенето става все по-трудно и се утвърждава практиката на задоволяване с безполезни храни, като солени бисквити, препечен хляб и други готови продукти, което води до податливост на болести, което пък от своя страна може да причини депресия – от там и липса на апетит.

Американската медицинска фондация Mayo Foundation for Medical Education and Research посочва, че причините за лошото хранене на старите хора са физически, социални и психологически.

Физическите причини включват:

- Хронични болести. Те може да затруднят пазаруването, готвенето и храненето, а също да потиснат апетита.

- Затруднения при дъвкането и преглъщането на храната. Проблеми със зъбите и протезите може да засегнат вкусовите усещания и сдъвкването на храната. Сухата уста – страничен ефект от приемането на много лекарства и болести, които засягат нервната система /паркинсон напр/, може да затрудняват гълтането.

- Престой в болница. Боледуването и операциите се отразяват тежко на старите хора и след това те често страдат от загуба на апетит, тегло и безсилие.

- Трудно усвояване на хранителните вещества. Някои физиологични промени при остаряването влияят на усвояването на храната. Производството на някои храносмилателни ензими и киселини намалява, което затруднява разграждането на протеините и усвояването на витамин В-12, фолиевата киселина, калция и желязото. Липсата на витамин В-12 може да има опустошително въздействие върху нервната система, което може да доведе до нестабилна походка, мускулна слабост, завален говор и психози.

- Лекарства. Много лекарства потискат апетита, променят вкусовите качества, причиняват гадене и повръщане или затрудняват усвояването на храната. Такива лекарства са антидепресантите, някои медикаменти срещу кръвно налягане и остеопороза и дори обикновенни лекарства като аспирина. Проблемът се усложнява, когато старите хора приемат няколко лекарства с такъв страничен ефект.

- Намален вкус и обоняние. С възрастта тези сетивни усещания се притъпяват и удоволствието от храната намалява. Понякога за това допринасят и антибиотиците и болестта на Алцхаймер.

- Отслабване. Значителната загуба на мускули и мазнини може да доведе до липса на апетит вследствие на промени в химията на организма на старите хора, особено ако те са преживели сериозна болест. Старите хора често отслабват.

Социални и психологически причини:

- Ограничени доходи. Някои стари хора са принудени да избират между лекарствата и храната.

- Депресия. Тя се причинява от скръб, самота, лошо здраве, пенсиониране, недостатъчна подвижност, тежки заболявания.

- Алкохолизъм. Той засяга както мъже, така и жени и намалява апетита, унищожава жизнено важни хранителни вещества и често заменя храненето.

- Ограничени социални контакти. Една от най-основните причини за лошото хранене при старите хора е самотния живот и депресията и липсата на апетита са последствията от него.

- Ограничителни диети. Старите хора са най-потерпевши от диетите – те трябва да се ограничават от сол, мазнини, протеини и захар. По тези причини храната им изглежда безвкусна и непривлекателна.

За да откриете навреме признаците на непълноценното хранене при старите хора, е необходимо:

- Разпитайте възрастните си роднини за хранителните им навици. Когато забележите загуба на тегло, вземете необходимите мерки.

- Проверете за физически проблеми, като трудно зарастване на рани, лесно образуване на синини и проблеми със зъбите. Следете процеса на загуба на тегло, но имайте предвид, че не всички стари хора с хранителни проблеми са слаби, от непълноценно хранене страдат и хора с наднормено тегло.

- Осведомете се за лекарствата, които приемат вашите близки и тяхното влияние върху апетита и храносмилането. Погрижете се лекарствата да се взимат според предписанието.

Мерките, които трябва да се вземат:

- За да засилите организма на възрастния човек, му предлагайте повече пресни плодове, като ябълки и банани, и зеленчуци. Добре е да се ядат растителни масла, да се прибавят ядки,житни зародиши, плодове и зърнени продукти към киселото мляко.

- Препоръчва се нещо малко между основните хранения - възрастните хора се засищат бързо – парче плод, сирене, млечен шейк.

- Давайте хранителни добавки. Недохранените страдат от липса на протеин, витамин В-6 и В-12, фолиева киселина, ниацин, витамин D, калций и цинк. Добавките обаче не трябва да заместват храненето.

- Превръщайте храненето в социално събитие. Посещавайте близките си по време на ядене или ги поканете на обяд в дома си или в заведение.

- Настоявайте за редовни физически упражнения. Движението възбужда апетита, помага на депресията и заздравява костите и мускулите.

" }-->

Коментари