Публикация

Консултативен център осигурява второ мнение за онкоболните


Трета година Международният онкологичен консултативен център осигурява експресно второ мнение от наши и чуждестранни светила в медицината

Когато на човек му поставят диагноза рак, след тежкия удар, стреса и паниката първият порив е да се посъветва с още един специалист. И това е негово свещено право, особено когато става дума за най-тежката диагноза. И тръгват болните към големите български и европейски онкологични центрове за т.нар. второ мнение. Те търсят помощ по отношение на диагностика и лечение, на прогноза. Много от българите обаче нямат възможност да направят подобна консултация, защото разходите са големи. Трябва ли болният да харчи маса пари, да отиде на другия край на света, за да се консултира със специалист? Не е ли възможно обратното - светилата да дойдат при болните? От две години за българите с най-тежката диагноза има отговор на тези въпроси и решение на тези проблеми и то се нарича Международен онкологичен консултативен център (МОКЦ). Той е създаден през 2005 г., по идея на д-р Петър Велев, управител на фармацевтичната фирма Екофарм, като съвместен проект на чуждестранни и български онколози. Тогава, преди две години, специалистите преценяват, че не навсякъде в България пациентите се лекуват по най-добрия начин, че трябва да се даде възможност на всеки да се възползва от най-добрите европейски и световни стандарти за диагностика и лечение на раковите заболявания.

Центърът се намира в УМБАЛ "Царица Йоанна" в столицата. От създаването му до днес второ мнение от специалист са получили над 1100 пациента. От тях около две трети са консултирани от чуждестранни специалисти. Също две трети от пациентите, срещнали се с международни експерти, са искали т. нар. електронни консултации.

За българските пациенти - най-добрите в онкологията!
За консултация на своите пациенти МОКЦ е ангажирал водещи български специалисти, сред които проф. Григор Горчев, доц. д-р Валентина Цекова, доц. д-р Константа Тимчева, доц. д-р Данаил Петров, доц. д-р Бойко Коруков, д-р Красимир Койнов, доц. д-р Георги Михайлов, доц. д-р Нейков, доц. д-р Николовски, доц. Маргарита Каменова и др. Сред чуждестранните специалисти, консултиращи в МОКЦ, основен експерт е проф. Кристиан Манеголд от Хайделбергския онкологичен институт, който е специалист в областта на рака на белия дроб. Центърът сътрудничи и с проф. Роберто Дженари от Миланската онкологична школа, проф. Шимон Славин, водещ имунолог от Израел, проф. Нико Ван Зандуик от Амстердам, проф. Якоб Пеер - офталмолог, проф. Михаел Шапира -световно признат онкохематолог.

От създаването му до днес дейността на центъра еволюира, като непрекъснато и много скоростно се повишава качеството на предлаганите медицински услуги. Консултациите могат да се правят по електронен път, но и директно. Когато пациентът предпочита да се срещне лично с чуждестранния специалист, екипът на центъра подготвя предварително документацията му - тя се обработва, превежда се на английски и се изпраща на съответния експерт. Той се запознава с всички изследвания и диагнозата. Така че още преди да дойде в центъра и да се срещне с пациента за второ мнение, вече е запознат в основни линии със състоянието му.

Фатални ли са времето и парите?
От самото начало на съществуването му в МОКЦ се извършват и т.нар. електронни консултации. Известно е, че факторът време е от огромно значение в онкологията. Когато пациентът бърза и трябва много спешно да се вземе решение, му се препоръчва електронната консултация. Тя се получава в рамките на максимум 10 работни дни, през които документацията се изпраща на специалиста и той дава второ мнение по електронен път. Но хората от центъра дебело подчертават, че е много важно пациентът да донесе всичките си документи. Като се има предвид какви суми са необходими за пътуване и престой в чужда страна за среща със специалист (да не говорим пък за времето, защото графикът на чуждестранните специалисти е плътно зает в техните страни!), цената на електронната консултация е напълно приемлива -100 евро. Прегледът на живо пък струва 150 евро.

Според специалистите от МОКЦ, много е важно тази консултация да се направи още в първите дни след поставянето на диагнозата. Така пациентът може да получи индивидуална програма за своето лечение - какви методи да бъдат използвани, какъв алгоритъм да се приложи, какви лекарствени дози да се предпишат... При онкоболните всеки ден, всеки месец са от жизнено значение!

За да достигнат документите на болен от провинцията до центъра, дори не е необходимо той да пътува до столицата. Организаторите от МОКЦ и за това са помислили. От всеки край на България болният може да изпрати документите си с куриерска служба, така спестява и пари, и време. В центъра е невъзможно да стане плащане "под масата , за всяка услуга се издава касов бон.

Колкото до заплащането, големият проблем на пациентите у нас е, че не са информирани къде трябва да отидат и в каква последователност, на какви изследвания, платени от здравната каса имат право. МОКЦ има договор с НЗОК, съгласно който консултациите, извършвани от българските специалисти, са безплатни. Те се заплащат от здравната каса срещу талон номер 3, издаван от личния лекар. Ако пациентите нямат този талон, заплащат 25 лева. Това важи разбира се за лекарите, които работят със здравната каса.

За екипа, амбициите и бъдещето
Голямата амбиция на целия екип е МОКЦ да се превърне в истински телемедицински център, с организиране на телеконферентна връзка между чуждестранния специалист и българския пациент, а също и с филиалите на МОКЦ в страната. Такива вече има в Плевен, Варна, Пловдив, Велико Търново, Стара Загора, Шумен. Но екипът работи сериозно по въпроса да разшири мрежата. А като се съди по размаха, бързината и професионализма, с който се работи там, това ще се случи много скоро.

Защото в МОКЦ не забравят нито за миг, че "Няма време!" за онкоболните означава повече, много повече - шанс за живот.

За контакти с МОКЦ -тел. 02/ 943 22 24

Коментари