Публикация

Какво да правим по време на мигренозна криза?


Мигрената е точно това заболяване, към което малко от нас се отнасят сериозно. Първо – то никога не води до фатален изход. Второ – рано или късно (между 40 и 60-годишна възраст) изчезва. Единственото, което ще помрачи вашия живот в продължение на 30 или 50 години, това са мъчителните пристъпи на главоболие – пристъпите на мигрената.

Предполага се, че терминът „мигрена” идва още от Хипократ и тогава е означавал „половин череп”. Впоследствие французите започнали да произнасят тази дума като migraine, но смисълът останал един и същ: при най-характерния пристъп на мигрената болката обхваща само половината глава.

Истинската мигрена е много сложно заболяване по своето протичане и развитие. Всъщност тази диагноза се поставя след подробно изследване на неврологичния статус, състоянието на съдовете и вътречерепното налягане.

Някои медици смятат, че една от причините за главоболието при мигрената е неправилното дишане.  Т.e., ако предпочитате да дишате с пълни гърди, то рано или късно ще се сблъскате с пристъпите на главоболието. В последните години експертите дойдоха до единен извод – свръхобогатяването на кръвта с кислород при дълбокото вдишване и форсирането при отделяне на въглероден диоксид при издишане невинаги водят до насищането на организма с тези елементи.

В някои случаи пристъпите на мигрената могат да бъдат провокирани от бурни емоции, прекалени психически и физически натоварвания. Т.е., когато в кръвта се отделят огромни количества адреналин и ендорфини.. Естествено фазата на прекалено отделяне на тези вещества преминава в период на изтощение и дефицит. Затова главоболието рядко се усеща в екстремни ситуации, а започва да ни безпокои след преодоляване на кризата или по време на отдих.

Пристъпите на мигрената

Те се локализират или в дясната, или в лявата половина на главата, в очите или над тях. Болката е пулсираща и имате чувство, че някой ви разпъва и притиска. В повечето случаи тя е съпроводен от призляване, гадене и повръщане, което не носи облекчение.

 
Много често се отбелязва слъзотечение от едното око, нарушение на зрението: болният може да вижда светещи точки, искри, раздвояване, а в някои случаи може да изпадне цяло поле от зрението, да не вижда препятствията пред краката си. Болката се усилва от ярка светлина или при преминаване от тъмно в силно осветено помещение, от силни звуци и миризми. Пристъпът обикновено започва по време на сън преди събуждане или веднага след него, въпреки че при много хора може да се развие по всяко време на деня. Болката продължава денонощие или повече и често завършва с продължителен сън.
Пристъпите се различават по тежест и честота и могат да връхлетят всяка възраст. Жените страдат 3-4 пъти по-често от мъжете.

Как да си помогнем

Ако искате да предварите пристъпите на заболяването, преди да усетите болката, изпийте силен сладък чай с нещо също така сладко. Голямото количество глюкоза, така необходимо на главния мозък в състояние на хипоксия, може да прекъсне по-нататъшното развитие на пристъпа.

Не е зле да направите точков масаж на тилната област и шията.
Най-разумно в разгара на пристъпа на мигрена е да се уедините в затъмнена стая, да се изолирате от силни звуци и миризми. Опитайте се да заспите. Дълбокият сън, даже и 2-3 часа, като правило отнема пристъпите на мигрена. Те може да се преодолеят и с промяна в начина на дишане. Достатъчно е да се направят 5-6 недълбоки вдишвания със стомаха и по-дълги издишвания.

Заболяването има и положителна страна. Страдащите от мигрена прекрасно могат да предсказват времето. Сутрешното главоболие гарантира синьо небе и слънчев ден след дъждовна седмица.

Предлагаме ви няколко съвета, които ще облекчат страданието ви:

1. Старайте се да избягвате продължително гледане на телевизия и прекалено общуване с компютъра. Пред телевизионния екран прекарвайте не повече от 2 часа на ден, а пред монитора на компютъра не повече от 45 минути.
2. Не посещавайте дневни кинопрожекции, особено в слънчеви дни.
3. Не говорете дълго по телефона.
4. Даже при стресови ситуации не забравяйте за спокойното равно дишане.
5. Направете всичко възможно да прекарвате повече време сред природата.
6. Намерете време за физически упражнения.
7. Не се преуморявайте, когато сте на работа.
8. Заспивайте и се събуждайте по едно и също време. Спете не по-малко от 6 часа.
9. Оставете цигарите и намалете употребата на алкохол.
10. Намерете начин да увеличите положителните си емоции.

Коментари