Публикация

Не се самоубивайте сладко!


...IV. Макро- и микрохранителни вещества

С храната приемаме макро и микрохранителни вещества. Макро са белтъците, въглехидратите и мазнините, а към микро принадлежат витамините, минералните вещества и т.нар. вторични витамини (повечето са полифеноли), които се причисляват към вторично придобитите растителни вещества.


В повечето случаи хранителния ни прием включва 99 % макро хранителни вещества, които в повечето случаи са вредни мазнини и въглехидрати. Микрохранителните вещества са по-ценни и са дефицитни, дори когато пет пъти дневно ядем зеленчуци и плодове.

1. Макрохранителни вещества

Белтъкът – градивният елемент на живота


Протеините принадлежат към основните хранителни вещества, за което говори и значението на гръцката дума „proteios” – първостепенен. Всяко живо същество е изградено от протеини. От една страна те служат за градивни части на клетките, защитни тела на организма, ензими, а от друга играят важна роля като посредници, както за мускулатурата, така и за кожата, и косата. Белтъците се изграждат от 20 аминокиселини, от които 8 са есенциални, т.е. такива, които нашият организъм самостоятелно не може да изгради и затова трябва непрекъснато да се набавят чрез храната. Неесенциалните аминокиселини могат да се изградят чрез преобразуване на есенциални аминокиселини. Аминокиселините, както биоактивните вещества, получени от растения, са устойчиви на топлина и не се разрушават при по-голямо нагряване.

Как най-добре да покрием нуждата от белтъци?

Животинските протеини се намират в рибата, месото, сиренето, млякото и яйцата. Пилешкото месо съдържа двете важни аминокиселини аргинин и лизин, които са основни за имунната система. Пилешката супа от край време (предимно при китайците) е била използвана за защита от инфекции и за тяхното лекуване. Вегетарианците могат да си набавят есенциалните аминокиселини чрез храната, за тази цел е необходимо тя да бъде достатъчно разнообразна. Зърната на бобовите растения и пшеничните продукти трябва взаимно да поддържат този баланс. Когато се консумират правилно, чрез тях може да се набавя целия спектър от аминокиселини.

Яйцето

То съдържа много витамин Е, който е важен за продукцията на сексуалните хормони. За яйцето може да се говори и като за афродизиак. Друг интересен факт е, че яйчният белтък се превръща стопроцентово в човешки, докато преобразуването на белтъка от месото е само 70%. Междувременно вече се произвеждат т.нар. „витални яйца”, които съдържат повече противовъзпалителни омега-3-мастни киселини, отколкото яйцата от кокошки, гледани на открито.

Въглехидрати

Въглехидратите са важен източник на сила за тялото и са основа на всяко разделно хранене. Те не само засищат, но са и носители на енергия. Но освен „добри”, съществуват и „лоши” въглехидрати. Дуализмът е важен за човешкия организъм, защото той винаги се нуждае от двете вещества. „Добрите” въглехидрати се съдържат в пълнозърнестите продукти, булгура, ръжта, ечемика и ядките. Те се съхраняват в организма така, че дълго време в кръвта се освобождава глюкоза. Колкото по-бавен е този процес, толкова по-пълноценни са въглехидратите. „Лошите” въглехидрати (при тях глюкозата постъпва директно в кръвта) се срещат е белия хляб, захарта, сладкишите и евтините готови храни. Те допринасят не само за по-бързо напълняване, но причиняват и микровъзпаления, стимулиращи болести и ускоряват процеса на стареенето.

Убий ме нежно – убий ме сладко!
Захарната болест е ускорено стареене! В най-добрият случай нуждата от захар трябва да се набавя чрез естествени въглехидрати - зърнени продукти, плодове, зеленчуци и бобови растения. Полизахаридите, които те съдържат, се съхраняват от организма и преминават постепенно в кръвта. За разлика от моно- и дизахаридите, които доставят веднага енергия на организма.
Омагьосаният кръг се създава най-вече от рафинираната домакинска захар. Тя е изградена от малки частици, които попадат бързо в кръвта и повишават кръвната захар. Това стимулира отделянето на инсулин от панкреаса, който вкарва захарта в клетката. Излишъкът на инсулин води до ниска кръвна захар, което предизвиква физиологично чувство на глад. Последствията от този процес могат да бъдат предразположение към затлъстяване, високо кръвно налягане и сърдечен инфаркт. Най-новите научни данни доказват, че прекомерното количество захар в клетките води до натрупване на токсини, които променят белтъчните влакна на кожата и ускоряват процеса на стареене. Захарта полепва по тъканта и може да предизвиква гангрена.

Откъс от книгата „Сготви си така, че да се подмладиш” на проф. д-р Маркус Метка и  Томас Валкенщайнер.

" }-->

Коментари