Публикация

Минералните вещества - ключ към здравето


Минералните вещества, които са съществена част от хранителните добавки, са изключително необходими за човека, защото участват в строежа на клетките и тъканите на организма, както и в дейността на ензимните системи.

Макроелементи
Калций. Той играе важна роля в обмяната на веществата, способства за поддържане на нормална възбудимост в нервните и мускулни тъкани. При недостиг на калций костите стават чупливи и след травми трудно зарастват. Солите на този макроелемент най-добре се усвояват от организма чрез млякото, млечните продукти и яйцата. Възрастният човек трябва да приема по 800-1000 мг калций на ден.

Фосфор. Влиза в състава на костната тъкан и се явява основна съставна част от ядрото на клетката. Фосфорът активно участва в обмяната на белтъчините, мазнините и въглехидратите, както и в някои биохимични процеси. При физически труд потребността от този макроелемент нараства. Той се съдържа в продукти от животински произход и се усвоява по-добре, отколкото фосфорните съединения в растителните продукти.

Магнезий. Необходим е на организма за осъществяване на ферментативните процеси, обезпечава биосинтеза на белтъчините и обмяната на въглехидратите. Магнезият гарантира и нормалното функциониране на отделителната система. Оказва успокояващо, съдоразширяващо действие. По време на бременност денонощната доза на магнезия трябва да бъде от 1000 до 1200 мг. Доставчици на магнезия основна са продуктите от растителен произход – едрозърнест хляб, боб, картофи.

Калий. Има важно значение за нормалната дейност на сърдечно-съдовата система, като извежда излишните течности от организма. Много соли на калия се съдържат в плодовете и зеленчуците.


Натрий. Необходим за поддържане на солевия състав на кръвта и осмотичното налягане. При недостиг тъканите се обезводняват. Дневната потребност на организма от натриев хлорид (готварска сол) е 10-15 грама. При значителни физически натоварвания съдържанието на сол в храната трябва да се повиши.

Желязо. Потребността от този елемент за организма не е голяма, затова понякога го причисляват към микроелементите. Съединенията на желязото са съставна част на много тъкани в организма. Недостигът му в храната може да доведе до анемия. Желязо се съдържа в месото, хляба, плодовете и зеленчуците.

Микроелементи
Мед. Участва в изграждането на ферментите и при образуването на хемоглобина. Този елемент е толкова широко разпространен в хранителните продукти, че организмът рядко изпитва недостиг.


Цинк. Съдържа се в костната система, кожата, косата. Недостигът на този елемент води до забавяне на растежа и половото съзряване. Основни източници на цинк са месото, птиците, сирената и бобовите култури.

Манган. Необходим е за нормалния ръст на човека, за функционирането на хрущялната и костна тъкан и за синтеза на белтъчините. Установено е, че в кръвта и тъканите на хора, болни от захарен диабет, количеството на манган е намалено. Доставчици на този елемент са хлябът, плодовете, бобовите растения, зеленчуците.

Хром. Оказва влияние на въглехидратния обмен, усвояването на захарта и нивото й в кръвта. Най-високо съдържание на хром имат говеждият черен дроб и бобовите култури.

Йод. Играе голяма роля при образуването на тироксина – хормона на щитовидната жлеза. Отдавна йодът се счита за едно от ефективните средства за профилактика на атеросклерозата. Съдържа се главно в морските водорасли и морската риба
" }-->

Коментари