Самотата отслабва паметта
Memostore (Мемостор)
Memostore (Мемостор)
Хранителни добавки
Самотата отслабва паметта

Самотата отслабва паметта

Доц. Красимир Генов, началник на клиника „Нервни болести” във ВМА обяснява обективните критерии за оценка, лечение и проследяване при проблеми с паметта и концентрацията

Забравяте ли често дати, факти, събития, къде сте оставили ключовете си или какво сте закусили сутринта? Ако това се случва при вас, вероятно имате спад в концентрацията и нарушения в паметта. Те се дължат не само на напредването на възрастта. Могат да се случат както при по-възрастни хора, така и при по-млади, но и при деца. Някои от най-типичните причини за лоша памет са:

1.Депресия - когато човек е депресиран, това оказва влияние върху концентрацията и върху това да си припомня стари случки, събития, дати, факти, които са се случили скоро. Депресията може да бъде отключена при различни стресови ситуации, загуба на близък човек и т.н. От друга страна, отрицателни емоции като разсеяност, тревожност, страх също могат да бъдат причина за невъзможност да се концентрираме добре.

2.Липсата на сън - сънят е важен, за да възстановите тялото. В нашия мозък се създават няколко вида мозъчни вълни. Едни от тях се създават по време на сън. Точно тези са отговорни за съхраняване на спомените в мозъка ви. Тези мозъчни вълни също прехвърлят спомените на префронталния кортекс, който е част от мозъка, съхраняващ дълготрайни спомени. Когато не спите достатъчно, вашите спомени не са в състояние да се движат към префронталния кортекс, а това води до забравяне и загуба на краткосрочната памет. Ето защо човек се нуждае от поне осем часа сън на нощ.

3.Недостигна тиамин (витамин B1) - тиамин е важно хранително вещество, което е необходимо за метаболизма. То спомага храната да се превръща в енергия. Витамин B1 е отговорен за нормалното функциониране на нервната система. Според различни учени големи количества от него се намират в мозъка и спомагат за производството на невротрансмитери, които влияят на настроението, паметта, движението и мисълта. Не бива да се допуска дефицит на този витамин, защото липсата му може да е причина за появата на синдром на Вернике – Корсаков, който е вид неврологично разстройство, което води до краткосрочна и дългосрочна загуба на паметта.

4.Употреба на някои медикаменти или употреба на наркотици - има някои медикаменти, които се приемат за разрешаване на даден здравословен проблем. Те съдържат вещества, които могат да повлияят на концентрацията и паметта. Употребата дори на най-леките наркотици може да доведе до сериозни физически и психологически проблеми. Употребата на наркотични средства може да причини спад в паметта, тъй като тези вещества влияят на хипокампуса или частта от мозъка, която отговаря за когнитивните функции. В резултат на товапаметтаотслабва и се влошава.

5.Честа употреба на алкохол - много научни изследвания са доказали, че честата употреба на алкохол може да доведе до множество здравословни и психични проблеми, включително и до увреждане на паметта. Хората, които често посягат към чашката, са определяни като разсеяни, неспособни да запомнят даден обем от информация или да се сетят за определени събития и факти.

6.От самотата се оглупява, предупреждават учени. Причината е, че единаците водят затворен живот, ограничават социалните си дейности и мозъчните им клетки започват да остаряват по-бързо. Проучвания сочат, че разведените мъже са по-застрашени да развият деменция от женените. Неслучайно хората казват: "Трябва да има с кого да се скараш вкъщи".

7.Мит е, че компютърните игри и телевизията стимулират мозъка. Затова пък свиренето на музикален инструмент се харесва на мозъчните клетките. Танцуването също запазва тяхната младост. Според различни проучвания румбата е танцът, който най-много протектира мозъчната дейност. Физическите упражнения също са много важни. "Отдавна е известно, че чаша червено вино на ден също има протектираща роля." Според изследвания най-добрата система за хранене е т.нар. средиземноморска диета, която включва зеленчуци, плодове, вино и риба.

8. Високият образователен ценз също е сред протективните фактори, но не дава пълна гаранция. Разболяват се и хора с няколко дипломи, както и такива с много обществени ангажименти, като покойния държавен глава на САЩ Роналд Рейгън, който страдаше от болестта на Алцхаймер, или френския експрезидент Жак Ширак, който е също с диагноза деменция.

9. Основните рискови фактори за стареенето на мозъка са възрастта след 65 г., високото кръвно, лошият холестерол и диабетът. Метаболитният синдром, който включва няколко рискови фактора плюс наднормено тегло, също "разболява" мозъка.

10.Лошата самооценка за здравето е сериозен повод за притеснение, защото има вероятност да се дължи на затруднена мозъчна дейност. "Когато някой започне да се оправдава, че "краката не го държат", възможно е това да се дължи на неувереност в организацията на задачи, които изискват придвижване по необичаен маршрут." Повечето случаи на деменция се откриват в късен стадий, когато стопирането на болестта е невъзможно.

Средностатистическият индивид забравя около 1460 пъти годишно, показват резултатите от проучване, направено във Великобритания сред 2000 души. Обикновено хората пропускат да запомнят четири факта, предмета или събития дневно - например излизат от къщи без портфейл или телефон или забравят да размразят хранителни продукти. Хората често не запомнят името на новопредставен им човек. В забързаното всекидневие хората често „изключват” за важни срещи, съобщения или имейли. Двете неща, които човек най-често забравя, са защо е влязъл в определена стая и къде е
оставил ключовете си. Мъжете са склонни най-често да „изключват” кога са рождените дни на партньорките им, както и датите на различни годишнини. Един на 20 представители на силния пол дори е пропускал погребение заради разсеяност. Жените, от друга страна, имат славата на по-паметливата половинка в една връзка. Дамите обаче страдат повече, когато загубят нещо. Една на четири представителки на нежния пол признава, че е лъгала, когато не е запаметила нещо важно и е
смятала, че това ще й навлече неприятности. „Дългите работни часове, финансовите тревоги и заетостта са причина дори хората, славещи се с добра памет, често да забравят елементарни неща в забързаното всекидневие”, данните са от клинично проучване.

Деменцията започва рязко да се увеличава след 65-годишна възраст. Дотогава страдат не повече от 3% от хората по света. Но от 65- до 85-годишна възраст стават 30%, което означава всеки трети. Това е много сериозна градация на този процент. Подходът и лечението на тези болести са различни и това е задачана невролога - да може да постави ранна и точна диагноза. Болестта на Алцхаймер е най-честата форма на деменция, 50% от всички хора, които имат деменция. Тя е нарушение на паметта и нарушение в поне още една интелектуална сфера, като речта, познавателните способности и други. Дементен не означава, че човекът е глупав или недостатъчно интелигентен. Дементен не е и неразривна част от възрастта. Деменцията винаги е свързана с някаква болестна причина, или зад термина деменция се крият най-различни неврологични заболявания.

Допреди 10 години за болестта на Алцхаймер,болестта на Паркинсон, фронто-темпоралната деменция или някои други дегенеративни заболявания ни бе известно, че общото между тях е, че започва производството на един „лош белтък” в мозъка. Той обикновено се произвежда в нервната клетка. Неслучайно в практиката използваме невропротектори, като антиоксидантите, които са най-полезни за функционирането на мозъка. Преди повече от пет години бе лансирано предложение при здрави възрастни да се започне протективно да се дават различни видове антиоксиданти,най-вечегинко билоба, за да се види дали и до каква степен биха развили например някакво дегенеративно заболяване. Извършено е проучване върху 3000 възрастни здрави хора, от което резултатите бяха оповестени на различни неврологични форуми. Първите резултати показаха, че броят на тези, които развиват заболяване, спада. Отчетен е сериозен спад обаче при тези, които са изправени пред риска от развитие на съдова деменция – тоест при пациенти с мозъчносъдова болест. В България това са 25% от всички дементни, което значи около 25 000-30 000 души.

Личният лекар може да зададе четири основни въпроса, които отнемат около минута и дават ценна информация за работата на мозъка, а именно:

1. Справяте ли се сам/а с ежедневните дейности?

2. Умеете ли да общувате по телефона?

3. Можете ли да боравите с малки суми пари?

4. Съумявате ли да се придвижите без придружител с градскиятранспорт?

Когато от проблеми с паметта се оплакват хора в активна възраст без хронични заболявания, това може да се преодолее с промяна в начина на живот.
При всички форми на функционални мозъчни нарушения и леко когнитивно разстройство се препоръчват следните стъпки:


• Редовни физически упражнения, според възрастта и конкретното състояние за подобряване дейността на сърцето и кръвоносните съдове, включително тези, които захранват мозъка;


• Участие в дейности, които стимулират работата на ума и ангажират социално – те могат да помогнат за поддържането на мозъчната функция;


• Навременно установяване и контрол на сърдечносъдовите рискови фактори - наднормено тегло, обездвижване, нездравословно хранене, хипертония, диабет, висок холестерол;


• Прием на препарати, съдържащи вещества с доказано невропротективно влияние. На българския аптечен пазар вече се продава препаратът „Мемостор”, съдържащ ефективна комбинация от ключови компоненти – уридин, цитидин, глутамин, желязо, пантотенова киселина, за които е клинично доказано, че подпомагат мозъчната функция. Не бива да забравяме и благоприятното действие на гинко билоба, за което вече споменахме.

Те подобряват пъргавината на ума, познавателната и умствена дейност, включително концентрация, учене, памет и разсъждение. Влияят благоприятно на вниманието, обучението и възстановяването на паметта. Освен това забавят процесите на стареене на мозъка, премахват последиците от прекомерното умствено натоварване и стрес. 

Реклама

Мнения