Публикация

Храненето като профилактика на онкозаболяванията

Храненето като профилактика на онкозаболяванията

Кои са най-честите грешки при избора на продукти, къде са витамините и антиоксидантите


Каква профилактика можем да правим на онкологичните заболявания?

Много хора осъзнават, че са се хранили неправилно в продължение на години, едва когато се сблъскат с тежката диагноза. Ето основните грешки в наши дни: свръхконсумация на наситени мазнини, голямо количество трансмазнини и недостиг на омега-6 мазнини. Трансмазнините са вредни, защото са промишлено обработени и с променена структура при тяхното хидрогениране. Правят се от течни масла, които се втвърдяват по химичен начин. Тогава конфигурацията на мастната молекула се променя, получава се нова мазнина, която не може да бъде метаболизирана, защото не е естествена за човешкия организъм. По тази причина трансмазнините са смятани за по-опасни от холестерола, понеже плаките, които натрупват, не могат да претърпят обратно развитие.

Съдържат се главно в сладкарските изделия, маргарините, пържените картофи, тлъстите и червени масла, пълномаслените млека. Всички храни с мазнини, които претърпяват термична обработка – т.нар. фаст фуд. 

Друга основна грешка е, че ядем твърде много захар, както рафинирана, така и фруктоза – всичко се консумира в прекалено големи количества. Преработените рафинирани храни и брашна, солта, алкохолът – това са все храни, които присъстват в големи количества в менюто на българина.

Други канцерогенни фактори са химикалите, които се съдържат във всички преработени храни. Много често в тях има добавена захар, фруктоза. Афлатоксините пък се откриват в някои ядки, съдържащи плесени. Канцерогени са и други плесени, пестициди, които консумираме с растителните продукти.

Свръхконсумацията на червено месо повишава риска от рак на дебелото черво. Мазните меса и високомастните млечни продукти са източник на диоксид и полихлорирани дифеноли. По принцип наситените мазнини повишават риска от колоректален рак, тумор на черния дроб или на панкреаса, особено, ако над 35% от калориите, които консумираме, идват от червено месо. Холестеролът е опасен, ако е над 300 мг на ден, а наситените мастни киселини – ако са над 10% от енергийната ни консумация. Някои хора слушат съветите да консумират определени полезни масла, но приемат всеки ден по 1-2 лъжици от тях.

Алкохолът също се свързва с няколко вида рак – този на хранопровода, ларинкса, гърдата и на черния дроб, а също и на дебелото черво и ректума. Защо алкохолът вреди? Попадайки в организма, измества желязото от неговите защитни белтъци и увеличава нивото на вредното свободно желазо.

Ето един истински клиничен случай на пациент с тумор на панкреаса. Има фамилна обремененост, пуши от 30 г. по един пакет цигари дневно, консумира 60-70 мл алкохол дневно, редовно се храни с много месо, предпочита свинското. Постъпва в болница за потъмняване на урината и посветляване на изпражненията. На компютърната томография се установява туморна формация на панкреаса. Мъжът е един от многото типични случаи.

Масовата употреба през 50-те г. на забранената вече растителна отрова ДДТ все още оставя следи в съвременните храни. Може да се пренася и през риби, отглеждана във ферми. Има ясна асоциация между нитритите и нитратите в месните продукти и възникването на тумори. Нитрозамините се свързват с рака на пикочния мехур и черния дроб. Вредни са и някои изкуствени антиоксиданти като бутилхидроксианизол, който се влага в опаковъчните материали. За подсладителите все още се спори. Периодично излизат изследвания, други ги опровергават. Най-спорни са цикламатът, синтетичните оцветители.

Освен самите съставки, които попадат в храните, много важен е и начинът на приготовление. Ако ядете недоварено или недопечено месо, нараства рискът от паразитози, които улесняват рака. Картофите в заведенията обикновено се пържат с една и съща мазнина много дълго време. В пържените пилета има концентрация на трансмастни киселини. Високо температурното печене на скара, барбекю, грил и чеверме също крие риск зарази полициклични аромати и въглеродороди.

Когато месото се обработва технологично, се използват различни добавки, консерванти, които повишават риска от тумори на панкреаса, дебело черво, пикочния мехур. Това важи особено за бекона и пушените меса. При употребата на тефлон пък изтича тефлонова киселина при високотемпературно готвене, това също е риск. Вероятно всеки един от тези канцерогени поотделно не е толкова страшен, но в реалния живот се натрупват различни и продължителни във времето.

Правилно ли се храни българинът?

Странно е, но българинът не яде достатъчно плодове и зеленчуци. А те са съществена част от балансираното меню. Има много храни, които пазят от рак. Сред тях са млякото и млечните продукти, варива и ядки , пълнозърнести продукти, хранителни влакнини (фибри). Сред най-ценните биологично активни вещества в тях са антиоксидантите - те са много и от различни групи (витамин А от групата на каротеноидите - бетакаротен, ликопен, лутеин и др.), флавоноидите (флавони, катехини, епигалакатехин – зелен чай, антоцианините, които се съдържат в горските плодове, екстракт от борова кора, от борови семки; ресвератролът – червено вино, грозде; витамин С, витамин Е, селен - ядки, кверцетин – ягоди, алфа липоевата киселина, която е част от терапевтичния план на диабетиците, защото е чудесен защитник на черния дроб; коензимите. Всичко тези полезни вещества ще намерите в плодовете, зеленчуците, кълновете, ядките, варивата и семената.

Кои са суперпродуктите?

Всички видове зеле – обикновено, цветно, брюкселско, броколи; пресни кълнове – люцерна, соя, броколи; моркови, аспержи, тъмнозелени листни зеленчуци; жълти, оранжеви и червени зеленчуци – всички те са богати на антиоксиданти; сок от тъмночервени плодове – череше, касис, арония; горски плодове, цитруси, тропически плодове, орехи, бразилски орехи – най-богат на селен. Селенът намалява два пъти вероятността от някои видове рак, има клинични проучвания. Препоръчваната доза е 100 мг на ден, но може и 200 без сериозни рискове за здравето. Мед и пчелни продукти – полезни са, но не при всички видове рак, понеже има захари.

Сулфорафан и изотиоцианат се съдържат в кръстоцветните зеленцуци като броколи, цветно зеле. Списъкът на антираковите храни се допълва от ананаса, екстракт от зелено кафе, екстракт от чесън, листните подправки – кардамон, салвия, мащерка, куркума. В аюрведическата кухня куркумата е един от най-мощните антиоксиданти. Ето и още: гинко билоба, котешки нокът, зелен чай, сладък корен, репей, ехинацея, магданоз, глухарче, екстракт от черна боровинка. Глутатионът е особено възхваляван напоследък – той се намира в екстракт от маслинови листа, коензим Q10 е добре познат. Тези продукти могат да бъдат профилактика, но и да се приложат при вече налично раково заболяване, за да се предотврати рецидив например.

Имуномодулаторите също са доказали своята полза – това са котешки нокът, азиатски гъби (шийтаке, майтаке, рейши), алое вера, екстракт от грейпфрут. астрагалус, хрущял от акула, коластра.

Най-сериозни клинични проучвания има за витамин D, който пази от тумори, Ниацинът понижава холестерола, но пази и от рак. Хлорофилът в зелените растения, влакнините – както вискозните, така и неразтворимите, пречат на образуване на рак в дебелото черво. Те се свързват с токсините и ги извеждат от организма.

Важен е приемът на оптималено количество пробиотици (кисело мляко, кисело зеле), добре е да се пие по-често зелен и бял чай – има проучвания, че сваля честотата на рака.

За какво да внимаваме още?

Има асоциация между отключването на диабет, инсулиновата резистентност и отключването на процеси, които водят до рак, затова трябва редовно да следим кръвната си захар. За наднорменото тегло също е клинично потвърдено, че има връзка с много видове тумори.

Вместо с прости захари (бял хляб, тестени закуски, бисквити, вафли), да включим в менюто повече зърнени храни. Част от ястията да се заместят със сурови храни. Ако пациентът вече се е борил с рака, суровоядството ще му помогне да избегне рецидиви. Термично обработените храни се ограничават. 

Коментари