Как да се храним по празниците, без да навредим на фигурата
проф. Стефка Петрова, дм
проф. Стефка Петрова, дм
Медицински специалист
Как да се храним по празниците, без да навредим на фигурата

Как да се храним по празниците, без да навредим на фигурата

Съвети и трикове как да се храним хем вкусно, хем здравословно на пищните трапези

Задават се прекрасните новогодишни празници, очаквани от всички, носещи радост и настроение. За тях допринася в голяма степен и празничната трапеза, която по наша си българска традиция е наистина е богата и в големи количества- да не би някой да остане гладен. Напитките също трябва да са много - концентрати и вина за добро настроение. Тази обилна трапеза обаче може да създаде проблеми – храносмилателни разстройства, тежест и общо неразположение, колики и газове, а от прекаляването с алкохола и силно главоболие. 

Как да направим новогодишното си меню, така че да спазим традициите, но да предпазим нас и гостите си от хранителни проблеми?

  • Първо, храната за да е вкусна и безопасна трябва да се изберат пресни и качествени продукти. Предпочитайте охладени меса, а не замразени или консервирани. При размразяването на месото много често се нарушава структурата на клетките и изтичат голяма част от течността – месата губят голяма част от сочността си и вкусовите си качества. Не купувайте меса от случайни производители. Месата, особено свинското и дивечовите меса крият риск от заразяване с трихинели. Много опасно е да купувате ракия и други концентрирани алкохолни напитки от непроверен производител. Метанолът, който може да съдържат фалшификатите е много токсичен и може да предизвика фатални отравяния.
  • Тъй като новогодишното меню включва много ястия, много важно е да не се натоварвате с излишни мазнини. Избирайте постни меса. Птиците без кожата съдържат само 3-4 % мазнини, за разлика от свинските пържоли, в които мазнините са около 20%. Избягвайте пърженето, при него количеството на мазнините се увеличават с около 20-30%. Приготвяйте месата в специалните тигани за пържене без мазнина или ги печете, завити във фолио или на грил.
  • Предварителното мариноване на месата ги прави крехки и сочни и те по-лесно се усвояват. Препоръчително е марината да съдържа лимонов сок и някакъв вид алкохол, които разграждат частично белтъка
  • За салати и гарнитури предпочитайте пресни зеленчуци, които може да предложите сурови или задушени в малко вода. Не използвайте майонези при приготвяне на салатите, използвайте пестеливо и салатната мазнина – зехтин или слънчогледово олио.
  • Ограничете растителните храни, които образуват газове в червата. Най-рискови бобът, зелето, праз лука. При приготвянето на храните използвайте копър, босилек, чубрица, ким, кориандър, кимион - те намаляват газообразуването и облекчават състоянието при вече възникнали проблеми от такова естество.
  • От съдържащите нишесте храни оризът се храносмила най-лесно и създава най-малко рискове от ферментационни проблеми.
  • Изберете леки десерти, без много мазнини и захар. Ако не може да се лишите от традиционната баклава, хапнете от нея само малко парче, препоръчително е това да стане няколко часа след основното ядене.
  • Използвайте повече кисело мляко при приготвяне на салати, гарнитури и десерти. Млечно-киселите бактерии в киселото мляко подобряват храносмилането и намаляват риска от стомашно-чревни проблеми. 
  • Плодовете консумирайте няколко часа след или преди основните ястия - така ще избегнете проблеми, свързани с тяхната ферментация.
  • Не бързайте да свършите с вечерята. Колкото по-бавно се храните, толкова по-добре се усвоява храната и толкова по-малко храносмилателни проблеми ще имате.
  • Не прекалявайте с количествата на консумираната храна и с питиетата, за да може на другия ден след новогодишната вечеря да се чувствате също празнично.
  • След обилната празнична вечеря най-добре е да направите един разтоварителен ден. Пийте повече течности - 1,5 - 2 литра. Препоръчвам ви айрян, по една чаша през няколко часа. Кисело-млечните продукти подобряват ефективно състоянието и функциите на червата. Полезен е чай от джинджифил, който повлиява много добре храносмилателните проблеми, намалява чувството на тежест след обилно нахранване. Благоприятно действие има и чаят от мента или лайка. Ако имате проблеми, свързани с прекаляване на алкохолните напитки допълнително ще помогнат прясно приготвените зеленчукови сокове и по-голяма доза витамин С - 500-1000 мг. 
Реклама

Мнения