Здравословното хранене и движението - първите стъпки да намалите риска от сърдечно заболяване
20.04.15
Аджибадем Сити Клиник Бургас
Аджибадем Сити Клиник Бургас
Лечебно заведение
Здравословното хранене и движението - първите стъпки да намалите риска от сърдечно заболяване

Здравословното хранене и движението - първите стъпки да намалите риска от сърдечно заболяване

Грижата за собственото здраве и профилактиката на сърдечносъдовите заболявания е една от важните стратегии, които следват специалистите от кардио център „Понтика.”

Всички сме чували народната мъдрост: ”Помогни си сам, за да ти помогне и Господ”, затова голяма част от усилията на специалистите е насочена към превенцията на заболяванията и възпитаването на хората да поемат сами инициатива за своето здраве.

Учудването на медиците много често идва от факта, че хора, които акуратно минават годишен технически преглед на колите си, нехаят за собственото си здраве и често се докарват до тежко здравословно състояние, налагащо операция на сърцето, само защото не са отговорни към себе си.

Профилактиката е един от белезите на модерното и развито общество. Когато едно сърдечно заболяване се хване в ранен стадий, прогнозата за пациента е оптимистична.

„Научете се да ходите при специалист не след констатиране на заболяването, а проявете грижа към себе си и проверявайте как е сърцето ви поне веднъж годишно”- е техният съвет. Това се отнася с особена сила за тези, в чийто род има хора, преживели инфаркт или инсулт, хипертоници, с висок холестерол, наднормено тегло, диабетици, претърпели сърдечни операции.

Първа крачка да намалите риска от сърдечно заболяване е да се храните по здравословен за сърцето начин. Като обръщате внимание на това, което консумирате, ще намалите опасността от атеросклероза и нейните последствия- стесняване и блокиране на кръвоносни съдове. Ако процесът на запушване на артериите вече е започнал, може да намалите скоростта, с която той прогресира. С внимателни промени в начина си на живот, можете дори да спрете или да обърнете процеса на стесняване- съветват кардиолозите.

Разбира се, още повече грижи се изискват, ако вече сте претърпели инфаркт и ви е правена процедура за възстановяване на кръвния приток към сърцето или други части на тялото. Спазването на препоръките за превенция може да ви предпази от рестеноза или повторно стесняване на артериите.

Нездравословното хранене, заседналият начин на живот и затлъстяването са сред основните причини за сърдечно-съдовите заболявания. Ако имате такива проблеми, не отлагайте промяната, започнете от днес, съветват специалистите от кардио клиника „Понтика”. Промяната на хранителния режим е труден процес, но освен с търпение, трябва да се прилага и грамотно.

Например трябва да се знае, че не всички мазнини влияят неблагоприятно на сърдечно-съдовата система. Полезните мазнини допринасят за намаляването на общия холестерол и триглицеридите в кръвта. Те се съдържат в зехтина и маслото от рапица, - в ядките и семената. Не се лишавайте от месо, но наблегнете на пилешко, телешко и риба.Поставете рибата на първо място при създаването на вашия индивидуален хранителен режим, съветват кардиолозите. Тя е прекрасен източник на протеини и съдържа омега-3 мастни киселини.

Бобовите храни съдържат белтъчини, бедни на мазнини и холестерол. Поне веднъж в седмицата слагайте фасул, леща или грах на масата. Ако се научите да контролирате употребата на сол, избирате салата от свежи зеленчуци вместо пържени картофи за гарнитура и с ябълки, ягоди или друг плод заместите тортата за десерт, вече сте се приближили да оптималното меню.

С подходящата храна хем отслабваме, хем ставаме по-здрави, категорични са лекарите. Затлъстяването не е само естетичен проблем - наличието на повече мастна тъкан, особено при по-високите степени на затлъстяване, изисква по-голям обем кръв, която да я изхранва, затова винаги при пълните хора сърдечната честота е по-висока.

Добрият за сърцето режим на хранене е важен начин да се намалят или дори елиминират някои рискови фактори. Придържането към добра диета може да помогне да редуцирате общия и LDL (лошия) холестерол, да намалите кръвното налягане и кръвната захар и да свалите тегло си.

Ограничаването на холестерола от храната ще намали и наситените мазнини, тъй като холестеролът и наситените мазнини се съдържат обикновено в едни и същи храни. Необходимата на тялото енергия може да се набавя, като се консумират сложни въглехидрати (кафяв ориз, пълнозърнест хляб) и се намалят простите въглехидрати (безалкохолни напитки, захар, сладкиши). Ако имате висок холестерол, само въглехидратите може да влошат състоянието и да увеличат риска от сърдечно заболяване.

Редовното хранене не трябва да се пренебрегва. Пропускането на закуската или обеда често води до преяждане. 5 до 6 малки хранения могат да помогнат да контролирате пристъпите на глад, нивото на кръвната захар и да регулират метаболизма. Този подход може да не е ефективен за тези, които преяждат всеки път, когато видят храна. Ако сте от тях, 3 балансирани хранения дневно може да се окажат по-добрият подход.

Задължително намалете солта-това помага за контрола на кръвното налягане. Пийте достатъчно водата, човек се чувства енергичен, а и се храни по-малко. Пийте от 1,5 до 2 литра вода/течности дневно (освен ако лекар не е ограничил приемането им по някаква причина).

И най-важният съвет: движете се повече - не пропускайте да излезете на открито, сред природата. Физическите упражнения заздравяват сърдечния мускул, подобряват кръвния поток, намаляват високото кръвно, повишават настроението.

Мнения