Не изпадайте в крайности: Анализ на съвременните диети
д-р Наталия Василева Кръстева
д-р Наталия Василева Кръстева
Лекар
Не изпадайте в крайности: Анализ на съвременните диети

Не изпадайте в крайности: Анализ на съвременните диети

Няма чудотворни диети, но хората не изоставят опитите си да намерят онази "единствена и неповторима" диета, която ще ги направи стройни едва ли не мигновено.

Настъпи сезона на ‪#‎диетите‬! Времето се затопли и ето, че започнахме да гледаме на телата си по друг начин. Започнахме да забелязваме впитите в телата ни дънки, тесните ризки, които са се свили, но не само от сушилнята. И о ужас! Всеки от нас се е сдобил през дългата зима с някой излишен ‪#‎килограм‬. По този повод забелязах, как в интернет има мания за ‪#‎здравословно‬ ‪#‎отслабване‬, чудодейни елексири и фантастични диети стигащи до крайности. Търсенията на диетата панацея, която да ни направи единствени и неповторими почти мигновенно водят до истерия и пълнене на сайтовете с глупости. За да Ви бъде по-лесно да се ориентирате в това наистина море от методи, програми и системи за хранене и за да направите правилен избор, нека да се отправим на малка екскурзия в света на диетите: 

Първи тип диети-с умерено намаляване на енергийната стойност. Същността е проста: намаляваме приема на калории, като в началото обикновено се избира такъв хранителан режим, чийто енергийна стойност е по-малка от разхода с около 600 ккал. Ако стриктно я следвате , сваляте за около месец между 2 и 6 килограма. Ако няма медицински противопоказания калорийния прием може да се намали повече, като се достигне до дневна дажба около 800 ккал./24 ч., което ще доведе до загуба на 10-12 кг. за месец. Обаче приемането на по-малко от 1200 ккал/дн се възприема от организма като глад. Тазии диета е изключително рискована, трудна за изпълнение и изисква задължително наблюдение от лекар. Освен, че са изключително трудни за изпълнение, че трябва да се правят под лекарски контрол този тип диети водят и до -слабост, умора, понижаване на трудоспособността, виене на свят, колапс, нередовен стомах, суха кожа, косопад, промяна в хормоналния баланс, и т.н. И не на последно място- ефекта е краткотраен.Когато започнете да се храните по стария си начин, обмяната на веществата е все още забавена и вие не само бързо възвръщате изгубените килограми, но и си добавяте и нови. 

Друг тип диети са с ограничаване на даден градивен елемент - мазнини, въглехидрати, белтъчини Според диетата предложена от Американската асоциация на диетолозите(Unified diet), приема на мазнини трябва да се намали до 26-30% на денонощие, като съотношението на растителни:животински мазнини трябва да е 1:1. Този начин на храненен е изключително труден за изпълнение в ежедневието за дълго време. освен това при продължително спазване се нарушава функцията на червата, появява се запек, развива се жлъчен застой, в следствие се образуват камъни в бъбреците.Може да се развие дефицит на мастноразтворими витамини, остеопороза, и други нарушения на обмяната на веществата. 

Друга диета с ограничаване на градивни елементи за тялото е Диетата на Аткинс с ограничаване на въглехидратите. През първите седмици се отслабва изключително интензивно, НО не за сметка на мастните натрупвания, а на глюкогена в мускулите, който запълва недостига на глюкоза в организма, а също така и на вода.Теглото намалява, но обемът не! Пълната противополжност на "ограничителните диети" са диетите с повишаване на приема на мазнини, въглехидрати или протеини Защо са вредни? Диетите с увеличаване приема на мазнини и намаляване на приема на въглехидрати, водят до нарушаване на обмяната на веществата. Те могат да се практикуват само от напълно здрави хора и да са за кратък период.Проблемът е, че ограничаване на приема на въглехидрати води до умора, виене на свят и обезводняване на организма При диетите с увеличаване приема на въглехидрати , проблема е, че те не са достатъчно балансирани и винаги се налага да се приемат допълнително витамини и протеинови добавки.

Подобна е диетата на Орниш, направена за пациенти с Исхемична болест на сърцето, където идеята е да се наблегне на вегетарианската храна. И все пак тази диета не е предназначена за дълъг период от време. Разновидност на този тип диети е и средиземноморската диета, която се основава на приема на бавноусвояващи се въглехидрати, във вид на зеленчуци. Изключват се мазните месни и млечни продукти. Тя е особено подходяща за хора със затлъстяване и сърдечно-съдови оплаквания. 

Пример за диета с повишаване вноса на протеини е диетата"Зоната". Авторът и препоръчва да се увеличи съдържанието на протеини в менюто с 30% и да се намалява въглехидратите с до 40%. Това е сравнително лесна и ефективна, особено в началото диета, но понижения прием на въглехидрати води до апатия, понижаване на работоспособността, потиснатост, сприхавост .... 

Не искам да оставате с впечатление, че не одобрявам тези диети. Напротив всички те имат ефект, особено в началото и можете да ги прилагате за кратко време. Но за съжаление след известно бързо и стремглаво сваляне на теглото идва период на застой, през който човек се обезкуражава, изоставя отчаян диетата и възвръща бързичко изгубените килограми.

Какво да правим? Лично моята практика ми е показала, че да постигнем надежден и дълготраен резултат с разни хитроумни диети е невъзможно. За да отслабнеш, трябва да повярвяш, че си способен да промениш изцяло начина си на живот. Отслабването е комплекс от методи, които трябва да станат част от ежедневието Ви. Само така ще успеете да се раделите с ненужните килограми и да избегнете връщането им.

Дано поне малко съм била полезна.

Мнения

Абсолютно вярно. Тази диета е основана на принципа на разделното хранене. При нея няма недостиг на градивни материали за организма. Много хора, обаче си мислят, че като могат да ядат в определения ден всичко, то значи и като количество нямат ограничения. А вие знаете, че това не е вярно. При вас резултата е бил впечатляващ, защото всъщност сте променил начина си на живот. И най-малкото физическо усилие -напр. 10-15 мин. пеш за деня, повече от обикновено, оказва видим ефект при спазването на хранителни режими. Браво!

21 май 2015 11:52

д-р Кръстева с 90 дневната диета /нещо като разделното хранене/ без да се чувствам постоянно гладен успях да сваля 25 кг с малко повишаване на физическата активност, плуване . Като ме видяха познати как съм отслабнал я приложиха и те и при тях резултата беше много добър. Моля за коментар понеже не я споменавате в материала си. При нея според мен организма не се лишава от нищо поради разнообразното 4 дневно циклично хранене всеки ден с разлчни храни. Петър Камбарев

20 май 2015 21:46
Росица Георгиева
20 май 2015 21:46

Аз съм диабетик и от години спазвам няколко неща. Въглехидратите( плодове, овесени ядки, семена) ям в първата част на деня ,а на обяд салата и готвено. Вечер ям само белтъчини. В хода на деня намалявам калоричността за сметка на обема(Това става като ям огромни порции салата и намалявам порциите готвено.) и се наливам с литри чай от коприва . Така поддържам горе-долу добра захар и не усещам глад.Получава се нещо като полусуровоядство, защото количеството сурови храни като цяло превишава готвените. Смятам, че подобен режим с нищо няма да навреди на здрав човек,а дори напротив- ще подпомогне отслабването.

Здравейте, Броенето на калории е важно, но ще трябва да си ходите с калкулатор, за да се нахраните. Истината е, че няма как да отслабнете ако вноса на енергия е по-голям от разхода(проста математика). Освен, обаче калориите е много важно вида на храната, която приемате в едно хранене, както и последователността на различните храни. Ако искате подробно да видим къде грешите, можете да се свържете с мен, за да направим консултация и да коригираме режима, така че да нямате това чувство на дискомфорт.

20 май 2015 10:18

Навремето имаше една много популярна диета, при която се брояха дневно приеманите калории. Т.е. не спазваш някакви специални ограничения на храни, а спазваш брой калории. Как мислите, дали такава диета може да е добра, без да създаде проблеми. Аз съм забелязала, че когато променя начина си на хранене получавам проблеми със стомаха.