Публикация

Не изпадайте в крайности: Анализ на съвременните диети

Няма чудотворни диети, но хората не изоставят опитите си да намерят онази "единствена и неповторима" диета, която ще ги направи стройни едва ли не мигновено.


Настъпи сезона на ‪#‎диетите‬! Времето се затопли и ето, че започнахме да гледаме на телата си по друг начин. Започнахме да забелязваме впитите в телата ни дънки, тесните ризки, които са се свили, но не само от сушилнята. И о ужас! Всеки от нас се е сдобил през дългата зима с някой излишен ‪#‎килограм‬. По този повод забелязах, как в интернет има мания за ‪#‎здравословно‬ ‪#‎отслабване‬, чудодейни елексири и фантастични диети стигащи до крайности. Търсенията на диетата панацея, която да ни направи единствени и неповторими почти мигновенно водят до истерия и пълнене на сайтовете с глупости. За да Ви бъде по-лесно да се ориентирате в това наистина море от методи, програми и системи за хранене и за да направите правилен избор, нека да се отправим на малка екскурзия в света на диетите: 

Първи тип диети-с умерено намаляване на енергийната стойност. Същността е проста: намаляваме приема на калории, като в началото обикновено се избира такъв хранителан режим, чийто енергийна стойност е по-малка от разхода с около 600 ккал. Ако стриктно я следвате , сваляте за около месец между 2 и 6 килограма. Ако няма медицински противопоказания калорийния прием може да се намали повече, като се достигне до дневна дажба около 800 ккал./24 ч., което ще доведе до загуба на 10-12 кг. за месец. Обаче приемането на по-малко от 1200 ккал/дн се възприема от организма като глад. Тазии диета е изключително рискована, трудна за изпълнение и изисква задължително наблюдение от лекар. Освен, че са изключително трудни за изпълнение, че трябва да се правят под лекарски контрол този тип диети водят и до -слабост, умора, понижаване на трудоспособността, виене на свят, колапс, нередовен стомах, суха кожа, косопад, промяна в хормоналния баланс, и т.н. И не на последно място- ефекта е краткотраен.Когато започнете да се храните по стария си начин, обмяната на веществата е все още забавена и вие не само бързо възвръщате изгубените килограми, но и си добавяте и нови. 

Друг тип диети са с ограничаване на даден градивен елемент - мазнини, въглехидрати, белтъчини Според диетата предложена от Американската асоциация на диетолозите(Unified diet), приема на мазнини трябва да се намали до 26-30% на денонощие, като съотношението на растителни:животински мазнини трябва да е 1:1. Този начин на храненен е изключително труден за изпълнение в ежедневието за дълго време. освен това при продължително спазване се нарушава функцията на червата, появява се запек, развива се жлъчен застой, в следствие се образуват камъни в бъбреците.Може да се развие дефицит на мастноразтворими витамини, остеопороза, и други нарушения на обмяната на веществата. 

Друга диета с ограничаване на градивни елементи за тялото е Диетата на Аткинс с ограничаване на въглехидратите. През първите седмици се отслабва изключително интензивно, НО не за сметка на мастните натрупвания, а на глюкогена в мускулите, който запълва недостига на глюкоза в организма, а също така и на вода.Теглото намалява, но обемът не! Пълната противополжност на "ограничителните диети" са диетите с повишаване на приема на мазнини, въглехидрати или протеини Защо са вредни? Диетите с увеличаване приема на мазнини и намаляване на приема на въглехидрати, водят до нарушаване на обмяната на веществата. Те могат да се практикуват само от напълно здрави хора и да са за кратък период.Проблемът е, че ограничаване на приема на въглехидрати води до умора, виене на свят и обезводняване на организма При диетите с увеличаване приема на въглехидрати , проблема е, че те не са достатъчно балансирани и винаги се налага да се приемат допълнително витамини и протеинови добавки.

Подобна е диетата на Орниш, направена за пациенти с Исхемична болест на сърцето, където идеята е да се наблегне на вегетарианската храна. И все пак тази диета не е предназначена за дълъг период от време. Разновидност на този тип диети е и средиземноморската диета, която се основава на приема на бавноусвояващи се въглехидрати, във вид на зеленчуци. Изключват се мазните месни и млечни продукти. Тя е особено подходяща за хора със затлъстяване и сърдечно-съдови оплаквания. 

Пример за диета с повишаване вноса на протеини е диетата"Зоната". Авторът и препоръчва да се увеличи съдържанието на протеини в менюто с 30% и да се намалява въглехидратите с до 40%. Това е сравнително лесна и ефективна, особено в началото диета, но понижения прием на въглехидрати води до апатия, понижаване на работоспособността, потиснатост, сприхавост .... 

Не искам да оставате с впечатление, че не одобрявам тези диети. Напротив всички те имат ефект, особено в началото и можете да ги прилагате за кратко време. Но за съжаление след известно бързо и стремглаво сваляне на теглото идва период на застой, през който човек се обезкуражава, изоставя отчаян диетата и възвръща бързичко изгубените килограми.

Какво да правим? Лично моята практика ми е показала, че да постигнем надежден и дълготраен резултат с разни хитроумни диети е невъзможно. За да отслабнеш, трябва да повярвяш, че си способен да промениш изцяло начина си на живот. Отслабването е комплекс от методи, които трябва да станат част от ежедневието Ви. Само така ще успеете да се раделите с ненужните килограми и да избегнете връщането им.

Дано поне малко съм била полезна.

" }-->

Коментари

Абсолютно вярно. Тази диета е основана на принципа на разделното хранене. При нея няма недостиг на градивни материали за организма. Много хора, обаче си мислят, че като могат да ядат в определения ден всичко, то значи и като количество нямат ограничения. А вие знаете, че това не е вярно. При вас резултата е бил впечатляващ, защото всъщност сте променил начина си на живот. И най-малкото физическо усилие -напр. 10-15 мин. пеш за деня, повече от обикновено, оказва видим ефект при спазването на хранителни режими. Браво!

д-р Кръстева с 90 дневната диета /нещо като разделното хранене/ без да се чувствам постоянно гладен успях да сваля 25 кг с малко повишаване на физическата активност, плуване . Като ме видяха познати как съм отслабнал я приложиха и те и при тях резултата беше много добър. Моля за коментар понеже не я споменавате в материала си. При нея според мен организма не се лишава от нищо поради разнообразното 4 дневно циклично хранене всеки ден с разлчни храни. Петър Камбарев

Аз съм диабетик и от години спазвам няколко неща. Въглехидратите( плодове, овесени ядки, семена) ям в първата част на деня ,а на обяд салата и готвено. Вечер ям само белтъчини. В хода на деня намалявам калоричността за сметка на обема(Това става като ям огромни порции салата и намалявам порциите готвено.) и се наливам с литри чай от коприва . Така поддържам горе-долу добра захар и не усещам глад.Получава се нещо като полусуровоядство, защото количеството сурови храни като цяло превишава готвените. Смятам, че подобен режим с нищо няма да навреди на здрав човек,а дори напротив- ще подпомогне отслабването.

Здравейте, Броенето на калории е важно, но ще трябва да си ходите с калкулатор, за да се нахраните. Истината е, че няма как да отслабнете ако вноса на енергия е по-голям от разхода(проста математика). Освен, обаче калориите е много важно вида на храната, която приемате в едно хранене, както и последователността на различните храни. Ако искате подробно да видим къде грешите, можете да се свържете с мен, за да направим консултация и да коригираме режима, така че да нямате това чувство на дискомфорт.

Навремето имаше една много популярна диета, при която се брояха дневно приеманите калории. Т.е. не спазваш някакви специални ограничения на храни, а спазваш брой калории. Как мислите, дали такава диета може да е добра, без да създаде проблеми. Аз съм забелязала, че когато променя начина си на хранене получавам проблеми със стомаха.

Още статии от автора