Целулозните храни - полезни или вредни за стомаха
Comfortex (Комфортекс)
Comfortex (Комфортекс)
Хранителни добавки
Целулозните храни - полезни или вредни за стомаха

Целулозните храни - полезни или вредни за стомаха

Какво е действието на целулозните храни при хора с гастрити, язви и други спомашни проблеми, отговаря​гастроентерологът д-р Катя Тодорова от Стара Загора

Плодове и стомашни проблеми

Д-р Тодорова, известно е, че целулозните храни се препоръчват като „метач” на токсините в организма, но как действа те на стомаха?

Целулозните храни са много полезни за храносмилателния тракт и за храносмилането изобщо, особено когато има проблеми като запек и лениви черва. Но тъй като механично дразнят лигавицата, са противопоказани при диагностицирани заболявания на стомаха. Не ги препоръчваме на хора с язвена болест, гастрити, повишена киселинност на стомаха или гастроезофагеален рефлукс. Целулозните храни задълбочават оплакванията и съществено влошават качеството на живот на пациентите.

Имат ли изразена сезонност тези стомашни проблеми?

По принцип да. В нашия географски пояс обострянето на този вид стомашни оплаквания е характерно за пролетно-есенния сезон. И тогава съответно хората с такива проблеми, за да не влошават състоянието си, трябва да спазват определена диета, да не консумират груба целулозна храна, пикантни, силно подправени ястия и газирани напитки. Тютюнопушенето също има доказан и много сериозен „принос” за обостряне на стомашния дискомфорт.

Кои са другите вредни фактори?

Злоупотребата с кафе и консумацията на много газирани напитки може да доведе до засилване на стомашните проблеми като: болки и подут корем, газове в червата, тежест в стомаха, къркорене на червата и др. Употребата на някои нестероидни противовъзпалителни лекарства и дори най-обикновения аспирин могат да влошат състоянието на хората с проблемен стомах. Често заради спазване на диети някои пациенти преминават само на целулозна храна и така допълнително усложняват симптомите.

Това означава ли, че изцяло зеленчуковата или плодовата диета не е желателна?

Не и ако продължава 10-15 дни, което е често срещана практика. Препоръчително е да се прави разтоварващ ден в седмицата на плодова, зеленчукова диета, с цел намаляване на теглото и корекция на липидния статус при повишен холестерол. Но само един ден. В противен случай освен че се увеличава дразненето на стомаха, организмът се лишава от важни хранителни вещества – въглехидрати, мазнини и настъпва дисбаланс. Всеки, който не се храни рационално, независимо от възрастта или пола, е застрашен от появата на стомашен дискомфорт или по-сериозен здравен проблем. Затова трябва да се спазва оптимално съотношение в приема на въглехидрати, мазнини и белтъчини (4:1:1).

Обработката на целулозните храни прави ли ги по-щадящи?

Топлинната обработка на практика намалява механичното дразнене на стомаха, но не с такъв значителен щадящ ефект, какъвто бихме очаквали. Така че, има ли проблеми със стомаха, ограничаването на храни с богато целулозно съдържание е препоръчително.

В сезона на черешите сме – как действат те на стомаха?

Те са полезни, имат диуретично действие, но обвивката дразни при проблеми със стомаха, а като страничен ефект често има подуване на корема и образуване на газове. За хората, които имат такива оплаквания, препоръчаме да хапват по-малко количество, но по-често. Същото се отнася и за ягодите, малините, къпините, чиито дребни семчици могат да раздразнят стомаха.

Мнения