"Банкеръ": Веригите мачкат малките аптеки
Фармация - новини и коментари
Фармация - новини и коментари
Страница
"Банкеръ": Веригите мачкат малките аптеки

"Банкеръ": Веригите мачкат малките аптеки

Анализът на вестник "Банкеръ" прави обзор на аптечния пазар у нас

Калоян Атанасов, в. "Банкеръ"

Аптечки срещу големи вериги, магистър-фармацевти срещу здравни търговци. Войната за надмощие в аптечния бизнес става все по-ожесточена заради огромния финансов залог. По данни на анализаторската компания IMS Health близо 2.3 млрд. лв. са лекарствата, продадени през аптеките само през миналата година. Въпреки това от положението са доволни само големите, докато малките са принудени да бъдат много гъвкави и комбинативни, за да оцелеят. В страната работят над 3600 аптеки, само че много от тях нямат достатъчно клиенти, тъй като са буквално "задушени" от "верижната реакция". У нас на обект се падат средно 1982 души срещу 3600 за Евросъюза. Наистина аптеките правят обороти между 35 000 и 625 000 лв. годишно, но над две трети от парите минават през веригите, докато за самостоятелните играчи мотото е - "каквото остане". Като в много други сектори от икономиката пазарът се концентрира, защото по-големите структури действат по-оптимално, получават по-големи отстъпки от дистрибуторите, а някои са "затворили кръга" със собствени мрежи за производство и разпространение на медикаменти.

Веригите настъпват все по-агресивно и

окупират най-апетитните райони

в София, Пловдив, Варна и Бургас, докато малките "по неволя" се изтикват към периферията. За клиентите изборът не е голям. Те отиват при кварталния фармацевт, където надълго и нашироко ще им обяснят какво е предписал лекарят, как да се взема и какви са алтернативите, но сметката ще е с 5-10 лв. отгоре. Другият вариант е да вземеш картата за отстъпка и да отпрашиш към най-близкия мол с огромната аптека, приличаща повече на козметичен магазин, където млади девойки те гледат с недоумение, ако решиш да поискаш нещо различно от аспирин. От доста време насам експерти изтъкват, че пазарът е разпределен неравномерно - свръхконцентрация в големите градове, а в малките няма кой да обслужва хората. Апелираше се за създаване на Национална аптечна карта, която да покаже реалните нужди, за въвеждането на критерии къде може да се открива аптека, за мораториуми за новите обекти... Но нищо такова не се случи.

Междувременно веригите стават все по-изобретателни, влязоха в моловете, пускат редовно каталози с промоции, организират събития, изобщо измислят всевъзможни търговски трикове, за да съберат повече купувачи. Най-динамично се развиват нещата в столицата заради около двата милиона потенциални клиенти. Много аптеки мерят силите си на това "поле", но като че ли най-големия пай лапат "Ес Си Ес франчайз", "Марешки", "Субра", "Медея" и "Ремедиум". Трудно е да се каже колко точно печелят въпросните конгломерати, тъй като отчетите им в Търговския регистър са стари или въобще липсват. Но ако се доверим на изнесените цифри, излиза, че положението и при тях не е розово.

"Ес Си Ес франчайз" имат над 30 аптеки

в София, разположени на ключови локации както в крайните квартали, така и в идеалния център. Освен това те оперират в моловете, магазините на "Кауфланд" и "Пикадили" и в поликлиниките. Аптеките им са големи по площ, предлагат пълна гама лекарства и медицинска козметика и правят големи обороти. В национален мащаб обектите на "Ес Си Ес франчайз" са около сто и четиридесет. Компанията беше създадена в средата на 2007-а, обединявайки в едно марките "Санита", "Сейба" и "Софийски аптеки", които имаха финансови проблеми. Според данните от Булстат нейни равноправни собственици са търговското дружество "Средец" и "Донев Инвестмънтс" на фармацевтичния бос Огнян Донев. От последния публикуван баланс за 2012-а става ясно, че фирмата е приключила годината с натрупана печалба от 219 000 лв., което е повече от скромно за такъв голям бизнес.

Много трудно е да се "хванат спатиите" и на Веселин Марешки, който има над 200 аптеки из цялата държава, от които тридесетина в столичния град. Предприемачът работи предимно на франчайз и никъде по документи не се води собственик. Той

отдавна е закрил фирмата "Марешки-Веселин Марешки"

за търговия на дребно с фармацевтични стоки, но касова бележка от негова столична аптека отвежда към "Фармтрейд София" ООД. Собственици на въпросното дружество са майката на Марешки - Веска, съпругата му Светлана и двете му деца - Веселин и Александра. За 2013-а "Фармтрейд София" има над 3.26 млн. лв. приходи от оперативна дейност, но след "тегленето на чертата" отчита някакви си 12 000 лв. печалба. От документите излиза, че фамилия Марешки продава лекарства на тяхната нетна стойност почти без никакви маржове.

Компанията "Субра България", която държи аптеките "Субра", по документи е собственост на лихтенщайнската АД "Субра". Но реално аптеките са на Тодор Дочев, създателя на дистрибутора "Калиман РТ" и на веригата аптеки "Сейба". Той е един от основоположниците на концепцията "аптека в мол", като първите му обекти бяха във Варна и Бургас. В София "Субра" има 13 аптеки, които по правило са с голяма площ, невинаги работят със здравната каса, но са на ключови локации с голям поток клиенти и предлагат широк асортимент медицинска козметика и хранителни добавки. Една от най-оборотните е в "Бизнес парк София". Иначе "Субра" има добър онлайн продуктов каталог и предлага клиентска карта за до 15% отстъпки от цените на продуктите си.

Аптеките

"Медея" са "разхвърляни" като собственост

на няколко компании под името "Медея Фармако", които са с различни номера. Веригата е основана от руския гражданин Андрей Андреев и синовете му и е една от най-бързорастящите. За последните две-три години "Медея" почти е утроила обектите си, които сега са 33 в София и един в Кюстендил. Стратегията на "Медея" е да се купува имота, в който се продават лекарствата, а не да се наема. Аптеките са на комуникативни места, предимно в центъра на столицата и кварталите "Лозенец" и Младост".

Списъкът на "големите" се затваря от "Ремедиум" на Николай Костов, който е и председател на Асоциацията на собствениците на аптеки. Това е единствената голяма верига, която декларира над 13 млн. лв. брутни приходи от продажби и 337 000 лв. чиста годишна печалба. Обектите на семейство Юлия и Николай Костови са първите, които въвеждат модела "здравен магазин", в който освен лекарства започват де се предлагат серии елитна козметика, хранителни добавки и детски продукти. Аптеките им са посещавани от повече от 90 000 софиянци месечно, а уеб сайтът на групата поддържа онлайн търговия, пълна ценова листа на продуктите и промоционални каталози.

На столичния пазар скоро вероятно ще се появи още един голям играч, тъй като холдингът "Софарма Трейдинг" излезе с нова концепция за аптеки с марката SOpharmacy. Те ще залагат на подготвени кадри, които могат индивидуално да съветват и консултират пациентите. Първите два пилотни обекта се появиха в столичния квартал "Лозенец", както и в Пловдив. Интересното е, че един блистер аналгин в SOpharmacy струва 0.79 лв., в аптека "Феникс" на стотина метра разстояние той е със стотинка по-скъп, а "Марешки" изобщо не продават класически аналгин и вместо него ти пробутват генералгин. В "Марешки" имат и най-хитрата стратегия да те накарат да вярваш, че си ударил промоцията. Въпросният генералгин е с цена 1.10 лв. блистера, което е малко абсурдно, тъй като аналогът не може да е по-скъп от оригинала. Наистина аптеката ти дава 29.41% отстъпка и уж спестяваш 32 стотинки, а всъщност накрая плащаш 0.78 лв., колкото струва и аналгинът.

Разбира се, ценовите стратегии на веригите аптеки са различни. Но като цяло е валидна максимата, че отстъпките следват ниските цени и оборотните лекарства, а скъпите илачи и елитната козметика рядко "ги хващат" намаления.

Реклама

Мнения