Как електрониката се отразява на детското здраве
Яница Гаданчева
Яница Гаданчева
Експерт
Как електрониката се отразява на детското здраве

Как електрониката се отразява на детското здраве

Един призив да създадем спомени на нашите деца като тези от нашето детство

Нека си го кажем директно: Всички сме играли поне веднъж с децата си на игри на смарт телефоните ни. Независимо дали това е бърз текст или социален медиен пост истината е, че не можем да зарежем електрониката. Аз съм виновна за това, както и повечето родители са виновни за това.

Но в действителност: нашата електронна поща и Facebook може да почакат - особено ако това би било добър пример за нашите деца и за защита на здравето им. Увеличаването на времето пред екрана се свързва с високи нива на затлъстяване в детска възраст, поведенчески проблеми, хипер активност, лошо качество на съня, лоша физическа активност и лошото представяне в училище.

Множество проучвания показват, че родители увеличават времето, което изкарват пред екран - независимо дали това е смарт телефон, телевизия, компютри, игри – техните деца обаче правят същото.

Нашите деца постоянно се учат от нас и следват стъпките ни.

Когато се фокусираме върху екран вместо в детето ни, ние изпращаме послание, което гласи: "Моят телефон или телевизорът е по-интересен".

Родителите често коментират защо децата са толкова заинтересовани от нашите смартфони и таблети... Ами това е, защото от деня, в който сме родени, те виждат нас залепени за тези устройства. От своя страна, децата са очаровани от електрониката и искат също да я използват.

В допълнение, едно скорошно проучване установи, че когато родителите увеличат използването на електронни устройства докато седят на детската площадка с децата си, децата увеличават склонността си да се ангажират с рисково поведение. Проучването не е в състояние да разясни защо поведението на децата става по-рисково, но то може да бъде, защото децата са се опитвали да привлекат вниманието на родителя. Това определено е въпрос, върху който си заслужава да се замислим!

Пред лекарския кабинет съм се срещала с някои родители, които са по-тежък случай в сравнение с техните тийнейджъри, когато става въпрос за електронни медии. Те отказват да спрат да играят игри или да преглеждат социалните медии по време на посещенията при лекар.

Има моменти, в които сме длъжни да дадем пример на нашите деца и оставим устройствата настрани. Ето някои съвети, които ще помогнат бавно да се „изключите“:

  1. Махнете телевизорите от спалните – гледането на телевизия преди лягане доказано влияе върху моделите на съня и води до по-малко сън и увеличени поведенчески проблеми.
  2. Забранете наличието на смарт "джаджи" и компютри на масата по време на хранене – наличието им увеличава вероятността да се консумират повече калории и намаляват вероятността да разговаряте с детето си
  3. Ограничете времето за стоене на децата пред екрана – убийте скуката с игри или задачи, които ще държат децата заети.
  4. Отделете време да играете – покажете на децата си, че те са по важни от екрана, монитора и т.н. Играйте с тях, накарайте ги да използват въображението си, заведете ги в парка, в музея, на театър...
  5. Използвайте електрониката у дома интерактивно и цялото семейство заедно.

Направете революция като се „изключите“ колкото се може повече!!! Създайте спомени на децата си!!!

Източник: Children's Health Team, Cleveland Clinic

Реклама

Мнения