Публикация
Български очила за повече тонус получиха над $100 хил. финансиране
http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2015/08/26/2597813_bulgarski_ochila_za_poveche_tonus_poluchiha_nad_100/
Български очила за повече тонус получиха над $100 хил. финансиране
Продуктът на Novalogy успя да привлече средствата в сайт за групово инвестиране
Българинът Александър Димитров и сърбите Бранислав Николич и Никола Вучинич работят по идеята от 2012 г. © Novalogy
$299 |
Илюстрация![]() AYO представлява комбинация от хардуер и софтуер: смарт очила и мобилно приложение Автор: Novalogy |
Как работят очилата AYO
"Ние комбинираме наука,
хардуер и софтуер", разяснява Александър. Първата стъпка за използване
на продукта е в самото мобилно приложение да се отбележи за какво ще се
използват очилата: дали за преодоляване на часова разлика, дали за
подобряване на съня, за тонус, депресия, адаптиране към нощна смяна и
други различни приложения. След това се създава профил на потребителя,
където той въвежда информация за навиците си като кога обикновено си
ляга, кога става, колко време е изложен на слънчева светлина и други
фактори. "В момента имаме около 40 различни формули, които използваме в
нашия алгоритъм, и на базата на предварително зададени фактори
изчисляваме кога да се използват очилата - това е най-важното за
правилната употреба на продукта", разкрива основателят.
Решаване на проблема чрез иновация
Идеята
за иновативните очила се ражда още в края на 2012 г., когато Александър
отива в Холандия, за да следва магистратура по "Предприемачество" в
Ротердам, в училището по мениджмънт. Климатичните условия в западната
страна и по-малкото количество слънчева светлина се отразяват лошо на
нивата на енергията и тонуса. Такова е усещането не само на Александър,
но и на тогавашният му колега в университета и сегашен партньор
Бранислав. Двамата разбират, че трябва да намерят решение на въпроса.
"Започнахме да навлизаме в тематиката и така успяхме да видим какъв е
потенциалът на идеята", обяснява Александър. Така двамата решават да
започнат работа по проекта първоначално като част от магистратурата си, а
впоследствие и като професионален ангажимент, на който отдават цялото
си време. Към екипа се присъединява и третият съосновател от Сърбия
Никола. По-късно в Novalogy идват още двама българи, които работят по
дизайна и маркетинга, и още един един сърбин, отговорен за финансовите
въпроси.
Екипът започва задълбочени проучвания в областта на
хронобиологията, занимаваща се с изучаването на биологичните ритми в
природата и организма на човека. Според някои от нейните теории хората
най-много се влияят от наличието на светлина и тъмнина. Това са
факторите, които ни казват кога да сме активни и кога не, и в зависимост
от това се отделят и потискат определени хормони в организма.
"Дългогодишни изследвания на Харвард и Оксфорд показват, че синята
светлина е изключителнo ефективна за потискането на хормона мелатонин,
ако бъде приложена в определен фотопигмент на окото. Подобна технология
използваме и в нашия продукт. Когато се сложат очилата за 20-30 минути,
започва да се усеща ефект на бодрост, тъй като хормонът мелатонин бива
потиснат от синята светлина, която използваме", обяснява технологията
Александър. За да бъдат постоянно в крак с най-новите открития в
областта, Novalogy работят с медицински борд от съветници, в който са
председателят по хронобиология и здравеопазване към "Еразмус Медицински
център" в Ротердам, професори от университета в Грьонинген, от
университета "Лудвиг Максимилиан" в Мюнхен и други водещи изследователи в
тази наука. Като съветник и бъдещ ръководител на звено "Маркетинг,
продажби и дистрибуция" за Щатите се присъединява и Боб Дорф, автор на
книгата "Наръчник на собственика на стартъп" и експерт с дългогодишен
опит в бизнес моделирането.
Предизвикателствата
Като
за всеки стартъп едно от най-големите предизвикателства пред Novalogy е
финансирането. "Когато започнахме, инвестирахме значително количество
лични средства, а в началото на тази година се включихме във фонда за
дялово инвестиране Eleven, от който получихме финансиране в размер на 50
хил. евро", разказва Александър. Според него решението за включване в
платформата за споделено финансиране Indiegogo е било логичен избор.По
този начин компанията има възможност да валидира идеята и да покаже, че
има интерес на глобално ниво, както и да продаде продукт, който още не е
завършен. Такъв вид платформи са подходящ избор за финансиране на
започващи хардуерни компании, тъй като първоначалната инвестиция при тях
е доста сериозна. "Чакахме подходящия момент да изложим публично
продукта си и Indiegogo беше правилното място да го направим, защото
получихме много съвети и подкрепа от екипа там. Започнахме кампанията с
първоначална цел финансиране от 50 хил. долара, но в края й бяхме
събрали почти 100. Сега продължаваме да сме част от платформата в така
наречената In Demand Program и към момента сме събрали над 107 хил.
долара за разработката на AYO", коментира Александър. Следващата стъпка
пред екипа е да произведе почти краен продукт до края на годината и след
това да го тества. "Обсъждаме като възможност да си сътрудничим с
холандските авиолинии KLM, където стюардеси ще тестват продукта за
адаптацията при пътуване в различни часови зони. Ще тестваме с
изследователски центрове в Холандия, ще го предлагаме на дистрибутори.
Отскоро обсъждаме и евентуални партньорства с елитната армия на САЩ и
професионалната лига по американски футбол NFL", разказа българският
основател. Първоначалното производство ще е в Азия, а сега екипът
разглежда различни компании там. Крайната цена на AYO ще бъде 299 долара
Коментари