Публикация

Български очила за повече тонус получиха над $100 хил. финансиране

http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2015/08/26/2597813_bulgarski_ochila_za_poveche_tonus_poluchiha_nad_100/


Български очила за повече тонус получиха над $100 хил. финансиране

Продуктът на Novalogy успя да привлече средствата в сайт за групово инвестиране


    Българинът Александър Димитров и сърбите Бранислав Николич и Никола Вучинич работят по идеята от 2012 г.

    Българинът Александър Димитров и сърбите Бранислав Николич и Никола Вучинич работят по идеята от 2012 г. © Novalogy

    $299
    Българският стартъп Novalogy събра повече от 100 хил. долара чрез кампания в платформата за споделено финансиране (crowdfunding) Indiegogo. Там бизнес идеите на започващи фирми от цял свят могат да бъдат финансирани от всеки, който иска да се включи, дори и с много малка сума пари, като срещу средствата в най-общия случай очаква да получи бройка от продукта. Освен от crowdfunding стартиращата фирма Novalogy получи финансиране и от Eleven по-рано тази година. Тя беше една от дванайсетте компании, в които фондът инвестира в началото на 2015 г. Основаният от българина Александър Димитров и сърбите Бранислав Николич и Никола Вучинич стартъп представя на пазара изобретение, което помага за адаптацията при пътуване в различни часови зони, за по-добър сън и по-високи енергийни нива в организма. То представлява комбинация от хардуер и софтуер: смарт очила и мобилно приложение. Очилата компенсират светлината в зрителното поле на потребителя така, че да синхронизират биологичния му часовник. Мобилното приложение пък служи за създаване на профил на потребителя, като анализира навиците му и чрез различни алгоритми изчислява колко дълго и кога да се използват смарт очилата.

    Илюстрация

    AYO представлява комбинация от хардуер и софтуер: смарт очила и мобилно приложение Автор: Novalogy

    Смаляване

    Как работят очилата AYO
    "Ние комбинираме наука, хардуер и софтуер", разяснява Александър. Първата стъпка за използване на продукта е в самото мобилно приложение да се отбележи за какво ще се използват очилата: дали за преодоляване на часова разлика, дали за подобряване на съня, за тонус, депресия, адаптиране към нощна смяна и други различни приложения. След това се създава профил на потребителя, където той въвежда информация за навиците си като кога обикновено си ляга, кога става, колко време е изложен на слънчева светлина и други фактори. "В момента имаме около 40 различни формули, които използваме в нашия алгоритъм, и на базата на предварително зададени фактори изчисляваме кога да се използват очилата - това е най-важното за правилната употреба на продукта", разкрива основателят.

    Решаване на проблема чрез иновация
    Идеята за иновативните очила се ражда още в края на 2012 г., когато Александър отива в Холандия, за да следва магистратура по "Предприемачество" в Ротердам, в училището по мениджмънт. Климатичните условия в западната страна и по-малкото количество слънчева светлина се отразяват лошо на нивата на енергията и тонуса. Такова е усещането не само на Александър, но и на тогавашният му колега в университета и сегашен партньор Бранислав. Двамата разбират, че трябва да намерят решение на въпроса. "Започнахме да навлизаме в тематиката и така успяхме да видим какъв е потенциалът на идеята", обяснява Александър. Така двамата решават да започнат работа по проекта първоначално като част от магистратурата си, а впоследствие и като професионален ангажимент, на който отдават цялото си време. Към екипа се присъединява и третият съосновател от Сърбия Никола. По-късно в Novalogy идват още двама българи, които работят по дизайна и маркетинга, и още един един сърбин, отговорен за финансовите въпроси.

    Екипът започва задълбочени проучвания в областта на хронобиологията, занимаваща се с изучаването на биологичните ритми в природата и организма на човека. Според някои от нейните теории хората най-много се влияят от наличието на светлина и тъмнина. Това са факторите, които ни казват кога да сме активни и кога не, и в зависимост от това се отделят и потискат определени хормони в организма. "Дългогодишни изследвания на Харвард и Оксфорд показват, че синята светлина е изключителнo ефективна за потискането на хормона мелатонин, ако бъде приложена в определен фотопигмент на окото. Подобна технология използваме и в нашия продукт. Когато се сложат очилата за 20-30 минути, започва да се усеща ефект на бодрост, тъй като хормонът мелатонин бива потиснат от синята светлина, която използваме", обяснява технологията Александър. За да бъдат постоянно в крак с най-новите открития в областта, Novalogy работят с медицински борд от съветници, в който са председателят по хронобиология и здравеопазване към "Еразмус Медицински център" в Ротердам, професори от университета в Грьонинген, от университета "Лудвиг Максимилиан" в Мюнхен и други водещи изследователи в тази наука. Като съветник и бъдещ ръководител на звено "Маркетинг, продажби и дистрибуция" за Щатите се присъединява и Боб Дорф, автор на книгата "Наръчник на собственика на стартъп" и експерт с дългогодишен опит в бизнес моделирането.

    Предизвикателствата
    Като за всеки стартъп едно от най-големите предизвикателства пред Novalogy е финансирането. "Когато започнахме, инвестирахме значително количество лични средства, а в началото на тази година се включихме във фонда за дялово инвестиране Eleven, от който получихме финансиране в размер на 50 хил. евро", разказва Александър. Според него решението за включване в платформата за споделено финансиране Indiegogo е било логичен избор.По този начин компанията има възможност да валидира идеята и да покаже, че има интерес на глобално ниво, както и да продаде продукт, който още не е завършен. Такъв вид платформи са подходящ избор за финансиране на започващи хардуерни компании, тъй като първоначалната инвестиция при тях е доста сериозна. "Чакахме подходящия момент да изложим публично продукта си и Indiegogo беше правилното място да го направим, защото получихме много съвети и подкрепа от екипа там. Започнахме кампанията с първоначална цел финансиране от 50 хил. долара, но в края й бяхме събрали почти 100. Сега продължаваме да сме част от платформата в така наречената In Demand Program и към момента сме събрали над 107 хил. долара за разработката на AYO", коментира Александър. Следващата стъпка пред екипа е да произведе почти краен продукт до края на годината и след това да го тества. "Обсъждаме като възможност да си сътрудничим с холандските авиолинии KLM, където стюардеси ще тестват продукта за адаптацията при пътуване в различни часови зони. Ще тестваме с изследователски центрове в Холандия, ще го предлагаме на дистрибутори. Отскоро обсъждаме и евентуални партньорства с елитната армия на САЩ и професионалната лига по американски футбол NFL", разказа българският основател. Първоначалното производство ще е в Азия, а сега екипът разглежда различни компании там. Крайната цена на AYO ще бъде 299 долара

" }-->

Коментари