Публикация

Безплатен очен скрининг за деца в над 150 оптики в цялата страна

Кампания за профилактика на детското зрение, която обединява усилията на оптичния бранш и водещи институции, ще се проведе в цялата страна от 1 септември до 31 октомври 2015 г. 


Инициативата е на българската марка очила KWIAT и се реализира с подкрепата на Министерство на здравеопазването, Министерство на образованиетои науката и над 150 оптики в България. Кампанията ще популяризира необходимостта от редовна профилактика на детското зрение и ще даде възможност на деца и младежи на възраст от 6 до 18 г. да преминат БЕЗПЛАТЕН СКРИНИНГ НА ОЧИТЕ в оптики и медицински центрове в цялата страна. Целта на скрининга е да бъдат идентифицирани децата, които имат някакъв проблем със зрението и те навреме да бъдат насочени за преглед при офталмолог.

Кампанията се провежда за трета поредна година и предвижда да достигне до над 2000 училища в страната чрез 28 Регионални инспекторати по образованието. Инспектори от Регионалните здравни инспекторати ще разпространяват информационни материали за кампанията при посещение на големите работодатели в областните центрове.Лице на кампанията е младата и талантлива певица и актриса Марина Кискинова. Известни личности от различни сфери – музика, спорт, медии и др. заедно със своите деца ще бъдат ангажирани като посланици на кампанията и предстои да бъдат обявени. Те ще заявят отговорното си отношение към детското зрение, като участват в специално събитие – ревю с очила, планирано за 29 септември в София.

В рамките на кампанията ще бъде разпространена полезна информация, включително тревожните сигнали, които родители и учители е добре да следят, както и съвети за грижата към очите от най-ранна детска възраст. Често децата много успешно прикриват различни зрителни дефицити (те самите не знаят, че не виждат добре) и в училищна възраст тези състояния биват тълкувани нерядко погрешно като недостиг на внимание, свръхактивност, неспособност за учене и др. Г-н Павел Цветков, управител на KWIAT,в качеството си на специалист в оптичния бранш и инициатор на кампанията, обръща внимание на това, че:„Редица заболявания на очите могат да бъдат коригирани, ако се открият навреме, но с напредване на възрастта възможностите за корекции намаляват и изчезват. Затова профилактиката на детското зрение е изключително важна и ролята на родителите е от първостепенно значение.”

Г-нЦветков подчертава също, че в грижата за очното здраве е необходимо добро сътрудничество между офталмолози (диагностицират и лекуват очните болести), оптометристи(специалисти от сферата на първичното здравеопазване) и оптици (помагат за правилния избор на очила). Широко разпространено е мнението на специалистите в грижата за очното здраве, според които проблемите със зрението при децата ще стават все по-актуални предвид сериозното навлизане на новите технологии във всекидневните занимания, свързани с учене и свободно време при деца и младежи.

В рамките на кампанията е предвидена специална анкета (съгласувана със специалисти – офталмолог, оптометрист и оптик), която цели да събере актуална информация за състоянието на очното здраве на децата в България. Такава актуална информация към настоящия момент липсва. Вижте още за анкетата тук

Началото на инициативата е поставено през 2013 година, когато от 1-ви до 31-ви октомври близо 80 оптики в цялата страна извършват безплатен очен тест или скрининг на очите и при нужда безплатен последващ преглед на деца и младежи до 18 г. възраст.

Поради обществената значимост и големия интерес миналата година кампанията беше удължена и от 15 септември в продължение на 45 дни още повече оптики извършаваха безплатно очен скрининг на деца и младежи от 6 до 18 годишна възраст.

В профила на KWIAT и тук, на страниците посветени на темата Кампания за профилактика на детското зрение, ще може да намерите пълната информация за:

- Инициативата

- Оптиките в цялата страната, които ще участват в нея

- Ценни съвети от водещи специалисти за здравето на детските очи, нужните скрининги и прегледи

- Правилният избор на очила, съобразен с нуждите, възрастта и модните тенденции

- On-line анкета, която ще ни помогне да съставим по-пълна и вярна картина на очното здраве на българските деца

- Още много интересна и любопитна информация

Снимкa:

Марина Кискинова – лице на кампанията за 2015 г.

Фото: © Камен Вълканов

Коментари

Лара Миланова
21 сеп 2015 12:49

благодаря :) знам, че съществува професията "оптометрист", но не и какво прави. полезна информация

Тук може да прочетете повече за професията на оптометриста, която не е много позната у нас. http://www.credoweb.bg/s-kakvo-se-zanimava-optometristat-content-71752.html

Тихомир Ушев
17 сеп 2015 22:24

Единият прави очила, а другият - измерва остротата на зрението.

Лара Миланова
17 сеп 2015 20:28

Каква е разликата между оптик и оптометрист?