Петър Москов: Здравната реформа в три основни стълба!
09.09
Здравно законодателство и нормативна уредба
Здравно законодателство и нормативна уредба
Страница
Петър Москов: Здравната реформа в три основни стълба!

Петър Москов: Здравната реформа в три основни стълба!

Министърът говори пред депутатите за спиране на роенето на болници, формирането на обединения между тях и нагаждане на системата към нуждите на пациентите

В деня, когато народните представители гледат на второ четене Закона за лечебните заведения от пресцентъра на Министерството на здравеопазването разпространиха изказването на министър Петър Москов пред депутатите. Публикуваме го без съкращения или редакторска намеса: 

Уважаема госпожо Председател,

уважаеми госпожи и господа народни представители!

Взимам думата сега за едно много кратко и общо аргументиране на философията на промените в Закона, защото нямам намерение да я взимам нататък в хода на дискусията.

По някакъв начин призовавам и народните представители да се придържат към работата, към смисъла, към вече одобрените в Комисия по здравеопазване текстове и да не влизаме в провокации и утежняване на работата, защото след малко тук, в залата, ще бъде чертана картината на хаос, на разпад, на лошо здравеопазване като аргументи срещу текстовете за промяна в Закона.

Истината е, че всички знаем – какво знаем ние няма значение, всички български граждани много добре знаят, че всъщност тази картина на хаос, разпад и лошо качество е сегашната снимка на българското здравеопазване. Ние не сме нищо друго, освен изпълнители на волята им да променим това.

Основните цели, които си поставя правителството с текстовете в този Закон, са в изпълнение на програмата за управление на парламентарното мнозинство и могат да бъдат групирани в три основни стълба. Тези стълбове са обвързани в обща логика и взаимно се допълват:

Първо - спиране на безразборното роене на болници. Този процес доведе, първо, до тежък регионален дисбаланс в достъпността и достатъчността на болничната помощ; второ, до компрометиране на качеството на дейността на големите структуроопределящи болници, защото с течение на времето те бяха дренирани от паралелна болнична мрежа, наградена с тлъсти договори от НЗОК за нискоразходната и високодоходна дейност. За областните, университетските и отделни частни болници остана тежката, истинска болнична патология, свързана с продължителен болничен престой и високи разходи. И ако това би могло да има своето бизнес обяснение, че по-добрият и по-конкурентният побеждава, то понятието „по-добър в света на здравеопазването” има само един-единствен измерител – по-добри здравни показатели на гражданите и на нацията като цяло. На фона на целия този описан структурен процес здравните показатели на нацията се влошават – смъртност, продължителност на живота, продължителност на живота в здраве. Това означава само едно – че по този досегашен модел всъщност ние финансираме бизнес планове, а не адекватен лечебен процес.

Приемането на предложените текстове гарантира налагане на европейски критерии за достъпност и достатъчност и ще даде възможност на държавата, общините и частния капитал за политика и инвестиции, насочени към намаляване на регионалните дисбаланси само и единствено в условията на гарантирана достъпност и подобрен достъп.

Искам да благодаря на партиите от мнозинството за подкрепата на тези тежки текстове в комисиите и се надявам, че този процес ще продължи и сега.

Мога да разбера начина, по който реагираха партиите от опозицията. Доколкото това винаги е било позиция на Движението за права и свободи, не я приемам, но мога да я разбера, защото за тях това, разказано като либерален модел, винаги е било един вид начин да бъдат брокери на тази система, на едно здравеопазване, което от моя гледна точка е лошо и насочено към бизнес интереси, а не към здравето на хората; трудно мога да разбера позицията на Българската социалистическа партия, противопоставяща се на тези текстове. Единственото, което мога да си хрумна – не правя някакво политическо изказване, е, че е задействан отново рефлексът на старата коалиция между БСП и ДПС и всъщност волята на реалния носител на политически решения в тази коалиция – ДПС, се изпълнява и от Българската социалистическа партия.

Искам изрично да благодаря на АБВ за това, че в условията на запазване на лявата си идентичност, различна от идентичността на другите три партии в управляващото мнозинство, те застанаха зад тези тежки текстове, заедно с депутатите от ГЕРБ, Патриотичния фронт и Реформаторския блок.

Вторият важен стълб – законова регламентация на възможността болниците да си взаимодействат и да формират обединение помежду си. Резултатите от това трябва да бъдат подобрено качество на лечебния процес при максимално удобство за пациентите. И второ, възможност такива болнични групи да оптимизират взаимно структурите си и да намалят общите си разходи за немедицински дейности.

Третият важен стълб – законова регламентация на философията на мнозинството за връщане на функцията на Националната здравноосигурителна каса като институция, гарантираща и отстояваща правата и нуждите на здравноосигуренитеясен сигнал, че системата трябва да се нагоди към нуждите на пациентите, а не обратното. Това са текстовете, които регламентират, че за заболявания, за които е предвидено осигуряване на комплексно лечение, НЗОК сключва договори само с тези болници или техни обединения, които структурно, апаратурно и кадрово са осигурили тази комплексност. Това не е текст, който изисква сливане насила, структурно, на болниците, а е текст, който гарантира, че Касата само при функционално обединение на такива структури, гарантиращи целия процес на моето и Вашето лечение, от името на здравноосигурения финансира лечението за конкретното заболяване.

Още веднъж благодаря за подкрепата досега и се надявам, че ще извървим бързо пътя, защото хората очакват тези промени.

Благодаря Ви!

Д-р Петър Москов

Министър на здравеопазването

9 септември 2015 г.

Реклама

Мнения