Публикация

ЕС може да смекчи правилата за реклама на лекарства


Правилата за реклама на лекарства с лекарско предписание, която в момента е забранена в Европа, може да бъдат облекчени. Това предвижда една от най-спорните инициативи, включена във фармацевтичен пакет на Европейската комисия. Обсъждането предстои през есента, съобщи EurActiv.

В момента законодателството на ЕС позволява рекламата на лекарства без лекарско предписание, които не се реимбурсират, но забранява директната реклама към потребителите за лекарства с рецепта.

Новите правила ще поддържат общата забрана за директно рекламиране на лекарства с рецепта, но ще позволят на фармацевтичната индустрия да осигурява „допълнителна информация” на обществото чрез медиите.
Предложената нова директива ще съдържа и други препоръки като осъвременяване на правилата за надзор на фармацевтичните продукти и обновяване на правилата за фалшивите лекарства.

Брайън Ейгър, генерален директор на Европейската федерация на фармацевтичните индустрии и асоциации (EFPIA) заяви, че индустрията би искала да осигурява вече проверена информация за своите продукти под по-разбираема форма чрез интернет, а не толкова чрез телевизия или радио. Освен това фармацевтичните компании могат да правят и брошури на определени лекарства.
От EFPIA подчертават, че директивата трябва ясно да определи какво е информация и какво е реклама и смятат, че трябва да се създаде отделна секция за информационната част. „Трябва да е напълно ясно, че задължителната информация трябва да остане свободна от тази категоризация”, добавят от там.

Според EFPIA телевизията, радиото и печатните медии не са подходящият начин за индустрията да осигури информация за специфични лекарства по лекарско предписание.
От Европейския обществен здравен алианс (EPHA) вярват, че сегашните закони в ЕС, засягащи забраната за реклама на лекарства с рецепти, не трябва да бъдат облекчавани по никакъв начин и здравните професионалисти би трябвало да останат основният източник на здравна информация.

Френските власти считат, че обективна и качествена информация трябва да бъде разпространявана от националните здравни власти.
Националната здравна служба на Великобритания е на мнение, че фармацевтичната индустрия има своята роля в осигуряването на информация за своите продукти за пациентите. Затова предстоящата директива ще им осигури по-голяма гъвкавост.

Коментари