Публикация

Летните грешки с храната


Лятото е сезонът, през който се създават реални предпоставки за хранителни отравяния. Хората пътуват, за да почиват на море или планина, посещават непознати места. Има условия за хранене извън дома и ползване на услугите на фирми, заведения и хотели, които обикновено човек не познава.

Това заяви пред health.bg диетологът д-р Цветан Димитров от РИОКОЗ-Плевен.

Наскоро в Пазарджик след консумация на дюнери от улична будка доста хора се заразиха със салмонелоза. Това може да се случи навсякъде, ако не се спазват хигиенните изисквания и правилната обработка на храните, посочи д-р Димитров. По думите му, през лятото дюнерът не е подходяща храна, защото в него мазнините са от 40 от 50%. Това само по себе си е свръхнатоварване на организма.

През сезона се препоръчват по-леките храни и напитки, които няма да натоварят допълнително и без това борещия се с тежката жега организъм. Добре е да се консумират повече плодови и млечни напитки, както и минерална вода.
 
Алкохолът

Той трябва да бъде сведен до минимум. Вечер, когато се захлади, може да хапнете салата с една малка ракия. В най-горещите часове на деня е добре да се избягват силните напитки, особено ако имате намерение да поплувате след това.

Тежките меса и мазните храни също не са подходящи за лятото. Препоръчват се супите, салатите, плодовете, тараторът и някои по-леки храни. Охладените салати и плодовете също са прекрасно меню в горещите дни. Хубаво е  да се използват седмиците на почивка, за да се даде на организма  разтоварващ режим.

Изкушенията - сладолед, царевица и пуканки

На тези изкушения дори и възрастните не могат да устоят, да не говорим за децата. Д-р Димитров посочи, че противно на много мнения, няма опасност от консумацията на варена царевица, защото тя е обработена термично.

Детското хранене през лятото

Не би трябвало да има промяна в режима на хранене на най-малките през този сезон. Не така стои въпросът при подрастващите.
„През последните години наднорменото тегло при децата е много голям проблем.
На плажа всеки може да види въздебелички дечица, а само допреди 30-40 години подобни гледки са били рядкост. Затова е добре те да преминат на по леко хранене и организмите им да си отпочинат.” - подчерта д-р Димитров.

За децата е добре да приемат и повече течности - вода, сокове, леки газирани напитки. Вместо мазните храни се препоръчват плодове.

Контролът

Над 100 здравни инспектори извършват контрол по морските курорти.

Но винаги има опасност да бъде съхранявана по-стара храна и тя да се предложи на хората. „ Затова е добре да се посещават заведения, които имат много клиенти.” - посочи диетологът.

Рискове

Човек трябва да внимава и колко храна поема. Когато е на почивка с предплатен пакет, неусетно консумацията се увеличава.

„Ол инклузив” почивката създава предпоставки за преяждане, защото включва пет хранения - закуска, втора закуска в 10:00 часа, обяд, следобедна закуска и вечеря. През цялото време човек може да употребява алкохол, и то в неограничени количества. Имам случай, при който след такъв курорт човекът бе качил 9 кг.” – допълни д-р Цветан Димитров.

 

 

Коментари