Публикация

LOHAS - новата глобална вълна


Тенденцията, обхващаща все повече хора в САЩ и Европа, носи наименованието си от съкращението на Lifestyle of Healthy and Sustainability.

Привържениците на това движение изповядват съчетаването на здравословен начин на живот с усилия за подобряване на екологичното състояние на планетата като неизменно условие за индивидуалното благополучие на всеки.

Това не е нов прочит на хипи или гриинпийс движенията с техния повик за живот в хармония с природата. Принципно новото във философията LOHAS e симбиозата между грижата за планетата, за собственото здраве и за социалната справедливост.

Привържениците на движението в цял свят се увеличават бързо, но, разбира се, вниманието привличат имената на известните. Някои звезди като Жизел Бундхен икономисват водата и сутрешният им душ трае минута. Брад Пит и Джордж Клуни се возят на хибридни автомобили и обзавеждат домовете си с екологосъобразни материали. Джулия Робъртс използва слънчеви батерии и само натурална козметика.

Типичният представител на LOHAS-движението е много претенциозен потребител. Той придава особено значение на естествения произход на продукта и на екоимиджа на фирмата-производител на стоката или услугата. И тъй като тези клиенти желаят да съчетаят комфорта с горните изисквания, тяхното потребителско поведение е мощен стимул за разработката и въвеждането на нови технически разработки – системи за автоматично спиране на водата, енергоспестяващи крушки, фотоклетки и т.н.

И козметичният пазар бързо се ориентира към LOHAS–тенденцията. Защото за разлика от хипитата и други „натуралистки” течения, LOHAS-привържениците отдават голямо значение на своя външен вид. При избора на разкрасяващи средства те се спират на органичните – без консерванти, изкуствени оцветители и ароматизатори.

Лохас вълната въведе и специални органични процедури в салоните за красота, като в асортимента на предлаганите от козметолозите продукти особено място се отделя на екстрактите от екзотични цветя и морски водорасли, подхранващи епидермиса. В арсенала неизменно е и ароматерапията. Проблем за Лохас последователите обаче са традиционните начини за боядисване на косата, защото перхидролът, амонякът и т.н. вещества изобщо не се „връзват” с тази идеология. Остава арсеналът на прабабите – природни оцветители и  отвари.

Икономическата страна на тази вълна също е забележителна – през последните 5-6 години пазарът на органични продукти расте с 10% годишно. Като вече отдавна в това число не влиза само екологично чистата храна, но и дрехите - произведени от памук, отгледан без пестициди, или вълна от хранени с биохрана овце.

Коментари