Д-р Петър Велев: Не можеш да оцелееш, ако постоянно не се развиваш
Животът днес
Животът днес
Компания
Д-р Петър Велев: Не можеш да оцелееш, ако постоянно не се развиваш

Д-р Петър Велев: Не можеш да оцелееш, ако постоянно не се развиваш

Сега правим европейска премиера и с най-новия ни продукт, който е в областта на съвременните комуникации – социалната мрежа за здраве CredoWeb

Д-р Петър Велев е основател и управител на фармацевтичната компания „Екофарм“, която стана на 15 години. Заедно с австрийска компания е собственик на фармацевтичен завод в Ботевград, който работи за над 40 държави в Европа. Създател е на Хелт медия и издател на в. „Животът днес“. Завършил е медицина в София, започва работа като лекар в Радомир. След това е асистент в Медицинската академия в София. Две години работи в Университетската болница в Хановер – Германия, където участва в научни изследвания в областта на гастроентерологията. През 1994 г. се насочва към фармацевтичния бизнес, започва като продуктов мениджър. През 2000 г. създава „Екофарм“, която управлява и до днес.

- Д-р Велев, историята на „Екофарм“ изглежда като сбъдната „Американска мечта“, но на наша територия, наистина ли в България може да успее бял бизнес?

- Приемам развитието на създадената от мен компания, а и на цялата група от фирми, свързана с „Екофарм“, като доказателство за възможността систематичните усилия и нестандартният подход да доведат до отличен резултат. През 2000 г. започнахме петима души. Преди това аз бях висш служител в една немска компания, която ми продаде бизнеса, защото реши да се оттегли от България. Работата с германците ми донесе изключителни познания по маркетинг, комуникация и организация на различни видове процеси. Успях да привлека екип от съмишленици, въпреки скептицизма на околните. Предричаха ни фалит до една година… В началото работехме като маркетингова и дистрибуторска структура на големи други компании. С годините напълно променихме модела и мащаба, защото никога не се задоволихме с постигнатото, колкото и успешно да е то. С днешна дата над 90 на сто от продуктите, които предлагаме са с бранд на „Екофарм“, т.е. те са наша интелектуална собственост. Това е изключително важно, защото гарантира дългосрочна перспектива за стабилност и за развитие. За мен не е клише, че най-големият капитал на компанията са хората на ключови позиции в нея. Основните ни мениджъри са от самото начало, това са хора с характер, които всекидневно доказват, че една българска компания може успешно да се състезава със световните гиганти.

- В кои моменти Ви беше най-трудно и кога усетихте, че проектът е успешен?

- Постоянното предизвикателство е интелектуално – да преодолееш вътрешните си граници, налаганите ни със столетия балкански комплекси, да убедиш екипа си, да покажеш самочувствие за пробив по света. В областта на фармацията отдавна работим не само за водещите европейски държави, а и за много други. Сега правим европейска премиера и с най-новия ни продукт, който е в областта на съвременните комуникации – социалната мрежа за здраве CredoWeb. След успешния старт в България, вече сме в Австрия и юридически подготвяме - чрез защитаването на патенти – много по-глобално разпространение. А ако трябва да говоря за обективните трудности тук пред бизнеса, те са широко известни, като се започне от непредвидимата среда и честата промяна на регулаторните рамки.

- Имате ли аргументи срещу традиционното ни национално черногледство?

- Областта, в която работя е сред най-ярките доказателства за това, че България може да е равностоен партньор на най-големите в бранша. За съжаление, не е широко известен фактът, че 10 на сто от лекарствените опаковки, които се разпространяват и употребяват в Европа, са произведени в България. Можете ли да си представите какво означава това, при условие, че ние нито като територия, нито като население сме една десета от Европа?

- На какво се дължи тази висока конкурентоспособност, в сравнение с произведеното в много от другите ни отрасли?

- Безспорно дълги години фармацията в България е била развивана като един приоритетен отрасъл, създадени са добри традиции, възпитани са поколения специалисти. Но решаващо значение имат сериозните инвестиции, които бяха направени през последните 25 години. Вложените огромни средства бяха насочени към покриване на световните стандарти във фармацевтичното производство. Сериозни инвестиции бяха направени и в човешкия фактор, не говорим само за техническо и лабораторно оборудване. В България присъстват всички водещи световни компании, чиито критерии за подбор и професионални качества на персонала много силно повлияха и на българските производители. И не на последно място поставям изключителната конкуренция в сегмента фармация. Бизнес съревнованието е изключително силен стимул за качество и развитие. Не можеш да оцелееш в нашия бранш, ако постоянно не се развиваш и не търсиш нестандартни решения.

- Кризата не повлия ли и на този бранш?

- Още древните източни мъдреци са казали, че една криза винаги трябва да бъде разглеждана и като отваряне на нови възможности. До голяма степен сътресението е очистително – всички измислени играчи от прехода нямат шанс да оцелеят в една изключително сложна икономическа среда. За това се изисква сериозна подготовка, каквато много от мениджърите на „стария завет“ и „назначените капиталисти“ нямат. Това е и причината голяма част от бизнес моделите и практиките у нас да се променят и това е хубаво. Вече в България се връщат млади хора, завършили в Западна Европа и САЩ, те имат съвсем друг подход, създават друг климат, не са обременени от идеологизми, не са обвързани със структурите от тоталитаризма. Ако трябва да говоря конкретно за „Екофарм“, ние сме устойчиви в криза, защото от самото начало се налага да водим различни битки и го правим успешно.

- Каква е причината постоянно да има недоволство от пациентите по отношение на достъпа до лекарства, нали сме производители?

- Субективната причина е в това, че всеки иска повече, независимо от реалностите. Дори в богатите държави хората рядко са доволни, а какво да кажем за нашата ситуация… А обективно – с отделяните около 4 на сто от брутния вътрешен продукт за здравеопазване пациентите най-често трябва да заплащат 75 на сто от предписаните им лекарства. Със сигурност тук държавата е длъжник на хората. Но нека да не забравяме, че ние сме страна, която два пъти фалира през последните 25 години и това оказва влияние и до днес. Единият път загубихме 40 на сто от БВП и възстановихме предишното ниво едва преди 2 – 3 години. Още се отърсваме от играчите, които смятаха, че ще владеят страната ни вечно. Институциите имат да извървят дълъг път, за да стигнат до електронно правителство и електронно здравеопазване. Това е начинът за много по-прозрачно и ефективно управление на недостатъчния ресурс. В крайна сметка обстоятелствата ще ни принудят да се променим според успешните модели, които са установени по света.

- Не ви ли липсва клиничната медицина, имахте успешен старт като лекар и тук, и в Германия?

- Моят случай не е изключение. Аз съм учил да бъда лекар и обичах професията си, развивах се и в научната област, имах добри резултати. Но връщайки се в България след почти две години клинична работа в Германия, видях, че реалностите в медицинската среда не бяха благоприятни един млад лекар да върви напред, благодарение само на способностите си. Страшно много условности и субективни фактори тласкаха много колеги просто по течението. Това не беше за мен. Тогава реших да се захвана с дейност, която има връзка с образованието ми, но е със съвсем други мащаби. Не съжалявам, в тези решения има и някаква съдба. Това, което правя днес, задоволява и професионалните, и интелектуалните ми потребности. Бизнесът изисква съвсем различна динамика, отговорността за съдбата на много хора в компанията е различен тип отговорност от тази към пациента в клиничната медицина. Разбира се, до днес се възхищавам на колегите от клиниките, на красивата страна в лекарската професия.

- Разбирам, че в момента най-много ви вълнува новият ви проект за онлайн комуникация в здравеопазването, какви са резултатите до момента?

- Социалната мрежа за здраве CredoWeb безспорно е много голямо предизвикателство към всички в България – пациенти, пациентски организации, лекари, дентални лекари и техните професионални организации, фармацевти, институции. Това е разнообразна комуникационна среда, в която всеки може да намери отговори и да се свърже с колега или специалист. За две години скоростта, с която лекарите влязоха в платформата, надмина очакванията ни. Оптимист съм, че в рамките на следващата година, година и половина CredoWeb ще бъде основа за цялостна комуникация в сегмента на здравеопазването, в която всеки ще намери полза за себе си. Позитивно съм настроен и за бъдещето на страната ни. „Екофарм“ е само един от добрите примери. Вече има защо децата ни да остават и да се завръщат в България!

Автор: Петър Галев

Реклама

Мнения

Поздравления за Д-р Петър Галев!Познавам продуктите на Вашата фирма още от началото и до момета работя с тях,получавах списанието"Екофарма",което беше наш добър помощник и съм участвала с успех във викторините,публикувани в някои от броевете ,а сега ползвам с удоволствие мрежата-Credo web.Благодаря Ви,Д-р Галев и питам:Защо вече не излиза Вашето списание-С уважение и признателност за Вашата апостолска дейност-Д-р Людмила Костова-Враца.