Публикация

При физически натоварвания търсете златната среда!


Д-р Родина Несторова, ревматолог, за най-подходящите спортове за масово практикуване и какви опасности крие прекомерната физическа активност.

Д-р Несторова, опасна ли е мускулната треска след активен спорт?
Не бих казала, че е опасна, но тя свидетелства за едно извънредно, прекомерно натоварване на определени мускулни групи. А добрата практика изисква да тренираме мускулите си редовно, постепенно и умерено. Когато мускулът се натовари внезапно, извън обичайните граници, в него се натрупва лактат – млечна киселина. Тя дразни болковите рецептори и ние изпитваме тази специфична болка и скованост, която определяме като мускулна треска.

Вярно ли е, че когато се получи мускулна треска, съответната мускулна група се уголемява по-бързо?
Не. По принцип мускулната работа води до уголемяване на мускулните влакна и образуване на нови влакна, но за това не е необходимо да се достига до свръхнапрежение. Много по-голям ефект има редовното трениране с постепенно увеличаване на натоварванията според възрастта, особеностите на конкретния организъм, общото здравословно състояние на дадения човек. Тогава и без да се стига до мускулна треска, се увеличава физическият капацитет, а и се постига съответният естетически ефект.

Освен до мускулна треска до какви ефекти води свръхнатоварването?
До разтягане или скъсване на сухожилия, мускулни влакна и ставни връзки, навяхвания и изкълчвания, а понякога и до костни счупвания. Така спортът вместо да помогне, може да навреди. Затова мярката е много важна във всяко отношение. При по-младите хора микротравмите при спорт минават по-леко, но при по-възрастните възстановяването може да отнеме доста време.

Как да се определи златната среда – да се натоварваме, без да преминаваме границата?
На първо място чрез разумен подбор на типа физическа активност. Много подходящи спортове за масово практикуване са плуването, туризмът, колоезденето (но не по екстремални терени), ските. Всъщност за нашия костно-ставен апарат движението е жизнено важно. Хрущялите нямат свое кръвоснабдяване и се хранят чрез изстискване на полезни вещества от вътрешната обвивка на ставата. А това става само при движение. Но при прекомерно натоварване хрущялът отново страда, може да се нацепи и да се ускори развитието на артрозата, т.нар. шипове.

Как можем да си помогнем, ако сме прекалили с тренировките в желанието си да постигнем по-бързи резултати?
Зависи до какво е довело това прекаляване. Преди всичко да осигурим покой на претоварените стави. За кратко могат да се приложат нестероидни противовъзпалителни средства, а за по-продължително време много добър ефект имат препаратите на билкова основа от серията неокс. Втриването на масления разтвор неокс в крайниците има противоболково, противооточно и противовъзпалително действие на базата на прецизно комбинирани етерични масла. При това без каквито и да са странични действия, защото става въпрос за препарат на природна основа, създаден от лечебни растения, познати от векове на аюрведичната медицина. На същата база са изготвени и капсулите неокс за вътрешно приложение, които повлияват добре на остри и хронични болки, получени след травми и претоварвания. Масажът с олиото неокс има и профилактично действие преди  физически натоварвания. Билковите екстракти проникват дълбоко в тъканите и намаляват опасността от спортни увреждания.


За консултации тел. 0888 813435

" }-->

Коментари