Борбата с остеопорозата започва от трапезата
Здравословно хранене
Здравословно хранене
Страница
Борбата с остеопорозата започва от трапезата

Борбата с остеопорозата започва от трапезата

Правилният хранителен режим и двигателната активност са в основата на здравите кости

Остеопорозата е един от най-значимите и сериозни здравни проблеми сред хората на средна възраст, който често бива пренебрегнат и му се обръща внимание едва, когато стане късно. Остеопорозата се явява  основната причина за тежките фрактури в областта на шийката на бедрената кост и прешлените на гръбначния стълб. Намалената костна плътност е отговорна за голям процент от случаите на инвалидизация.

Причината за намаляване на костна плътност е изменението в хормоналните нива. Пониженото производство на естроген от организма е причината жените по-често да са засегнати от остеопороза . С настъпването на критическата и навлизането в менопаузата, нивата на естроген в организма значително намалява. Последиците от този процес могат да бъдат избегнати или значително намалени, ако водим целесъобразен здравословен начин на живот, включващ физическа активност и подходящ хранителен режим.

Схващането, че сама по себе си храната би могла да изиграе основна роля, е грешно. Всъщност важно е да се спазва правилна хранителна диета, съчетана с подходящ двигателен режим. Една от най-важните хранителни предпоставки за това е да осигурите на тялото си достатъчно калций. Млякото и млечните продукти са най-добрият източник на калций.

Ако сте около или над 50 годишна възраст, трябва да направите млечните продукти  неизменна част от менюто си, като препоръчително е да наблегнете на консумацията на  кисело мляко, което е по-полезно за прием от хората в активна и напреднала възраст. 

Големи количества калций се съдържат и в зелените зеленчуци , затова трябва да са неизменна част от менюто ви. Варивата, соята, другите естествени фитоестроегни и овесените ядки също трябва да станат неизменна част от менюто на застрашените от остеопороза.

Храните, богати на магнезий и цинк са мощен съюзник в борбата с остеопорозата. Повишеният прием на белтъци, когато приемът калций с храната е недостатъчен,  повишава значително риска от костни фрактури. Това се дължи на подкисляване на урината и свързаната с това повишена загуба на калций. Богати на белтък и бедни на калций са белите и червените меса, яйцата.Кофеинът също трябва да бъде приеман с мярка - над 300 мг дневно увеличават риска от остеопороза.Натрият, фосфорът и кофеинът увеличават изхвърлянето на калций от тялото и трябва да ограничите до минимум консумацията им. Солта съдържа голямо количество натрий, затова количествата й в храната трябва да бъдат силно намалени. Избягвайте или въобще не консумирайте подсладени газирани напитки, защото те съдържат големи количества фосфор. Фосфорът предизвиква понижаване нивата на калций от организма. 

Реклама

Мнения