Публикация

Защо трябва да приемаме фибри всеки ден

Недостатъчната употреба на фибри може да предизвика редица метаболитни заболявания, като затлъстяване, захарен диабет, хипертония, коронарна болест, жлъчно-каменна болест, подагра. А редовната им употреба помага срещу запек, хемороиди и чревни полипи


—Какво представляват фибрите

Хранителните фибри или още влакнини (точният термин на български е влакнини) са нормална съставка на продуктите от растителен произход и са съединения с различен състав и свойства.

—Те са част от растителните клетъчни стени, които са устойчиви на ензимите на храносмилателната система. Поради това им свойство до скоро те се наричаха „баластни вещества” (несмилаеми части на храната).

Според разтворимостта им във вода хранителните фибри се делят на две групи

  • водноразтворими фибри – пектини, хемицелулози, слизести вещества
  • воднонеразтворими фибри – целулоза, лигнини, агар-агар

—За храненето на човек най-голямо значение имат пектините и целулозата.

Пектини (разтворими фибри)

Физиологичното им действие в организма се свежда до нормализиране на чревната микрофлора и общо подобряване на храносмилането. В чревния тракт те се превръзат в желеобразна маса, която помага за елиминиране на някои тежки метали и холестерола. Така че, освен в здравословното хранене, те се използват и с терапевтична цел при някои заболявания на стомашно-чревния тракт. Пектините имат своиството да понижават холестерола и липидите. 

Целулоза (неразтворими фибри)

Основна функция на целулозата е стимулиране на чревната перисталтика. Целулозата има по-слабо въздействие върху липидната и въглехидратната обяна в сравнение с пектините, но влияе върху моторната и секреторната функции на стомаха и червата и така помага за намаляване на серумните липиди и нормализиране на нарушения глюкозен толеранс.

Защо да приемаме фибри 

Недостатъчната употреба на фибри води до: метаболитни заболявания – затлъстяване, захарен диабет, хипертония, коронарна болест, жлъчно-каменна болест, подагра и др. заболявания на храносмилателната система – запек, хемороиди, чревни полипи и др.

—Значението на фибрите за профилактиката на възпалителните заболявания на дебелото черво се свързва с влиянието им върху транзитното врема на храната в червата. Освен това те потискат развитието на анаеробни микроорганизми и нормализират чревната флора. 

В проучване на Харвард, обхващащо над 40 000 здрави мъже, учените докладват, че увеличеният хранителен прием на влакнини е свързан с намаляване до 40% на риска от сърдечно-съдови заболявания, сравнен с този с намален хранителен прием на влакнини. 

Приемът на влакнини се свързва много често и с т. нар. „метаболитен синдром“. Редица изследвания предполагат, че увеличеният прием на влакнини от зърнени култури и пълнозърнести храни предотвратява развитието на този синдром.

Други мета-анализи в редица проучвания в САЩ, обхващащи над 700 000 мъже и жени, констатират, че консумацията на 2 порции пълнозърнести храни дневно намалява риска от развитието на диабет тип ІІ до 21%.

Какъв е препоръчителния дневен прием на фибри

Влакнините са неизменна част от здравословната храна, затова съвременните препоръки сочат приемането на 20-25 грама влакнини дневно. Най-добрите източници за набавяне на хранителни фибри са пълнозърнестите храни, плодовете и зеленчуците, бобовите растения и ядковите плодове.

Влакнините в пшеничните и овесените трици са по-ефективни, отколкото аналогични техни количества в плодове и зеленчуци. Експертите препоръчват увеличението на приема на влакнини да става постепенно, а не отведнъж, като съветват заедно с това да се увеличи също и приемът на течности, тъй като фибрите абсорбират водата.

Източници:

Митове и истината за храните, храненето и диетите - проф. Божидар Попов, дмн

Хранителните влакнини – съставна част от въглехидратите в храните. Значение в храненето на човека - Н. с. Десислава Гюрова

" }-->

Коментари